Gå till innehåll

PVC, vit eller grå?


Jonas Am

Rekommenderade inlägg

Jag kör de vita, vilka fungerar utmärkt. Stig har säkert rätt, men det är inget som jag märkt av ännu. Tar nog tid att klogga igen.

Nej, de går inte att limma, å andra sidan behöver man inte limma dem, utan bara fäster med gummipackning. Lätt att ta isär och läcker inte. Busenkelt och MYCKET billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nyfiken på hur de gummibussningarna klarar sig över längden med saltvatten som nöter på mjukheten. Det är ju bara att se på alla gummiploppar på cirkulationspumpar, de brukar ju stelna efter ett tag i saltvatten, vad händer med rördragning som är utanför karet när gummit stelnar? Finns det då inte risk för läckage? Jag har kört med de vita rören till delar i en Durso förut och där är det ju egentligen strunt sak samma då det är innanför akvariets ytterkanter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har limmat får du inte isär det, du får såga av rören och limma ihop med en muff igen om du ska använda samma rör på nytt. Limmet smälter plasten och blir ungefär som ett svetsat förband. Ska du köra genomföringar till sump och returrör som ligger under konstant tryck kan jag verkligen rekomendera att köpa pvc och limma istället för att använda rör du trycker ihop med en gummipackning, prisskillnaden är väldigt lite. Du har även lättare att köpa kranar, böjar, vinklar och liknande som passar till standardmått på pvc:n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså, då slapp jag åka dit i morgon i onödan då, fast jag skall ha en sump där ifrån ändå.

Vet du/ni någon annan affär som har dessa rör, vet en del på nätet men man vill ju klämma o känna lite också..

Sedan har jag inte löst hur jag skall ta vattnet från akvariet heller riktig än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså, då slapp jag åka dit i morgon i onödan då, fast jag skall ha en sump där ifrån ändå.

Vet du/ni någon annan affär som har dessa rör, vet en del på nätet men man vill ju klämma o känna lite också..

Sedan har jag inte löst hur jag skall ta vattnet från akvariet heller riktig än.

Det finns flera akvariebutiker i Stockholm som har PVC-rör och -delar. Förmodligen Triton, Akvarieleasing, akvarielagret m.fl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på 32mm rör eller är det för stort? Det blir ju även en kran för att strypa. Karet rymmer ju inte så mycket.

Sumpen blir på lilla 40x25x25 tyvärr det största som får plats.

Edit, Vid närmare eftertanke så det blir nog 25mm rör ner och upp.

Ändrat av Jonas Am
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...