Guest Labeth Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Det brukar finnas många fällor i detta iaf så var det så när jag köpte tester till sötvatten dom flesta var rent utsagt skit... Nu tänkte jag att jag skulle höra med er vad ni använder för märken på era tester och om dom är lätta att läsa av i dom områden man är intresserad av...1) Salthets test2) KH test : Hade ett multitest(stickor) från amtra som inte alls var bra visade fel på flera steg i mitt lilla test av det.3) Ca test4) Nitrit/Nitrat: Har testat SeaChem funkar bra (I sötvatten iofs men borde inte skilja) ; Hade ett multitest(stickor) från amtra som inte alls var bra visade fel på flera steg i mitt lilla test av det.5) Ammonium6) Fosfat :Har testat SeaChem funkar bra (I sötvatten iofs men borde inte skilja) 7) pH test : Hade ett multitest(stickor) från amtra som inte alls var bra visade fel på ca 0,5pH i mitt lilla test av det + svåravläst ; Ph-mätare från clasohlson fungerar mycket bra i området runt 7 pH min visar 0,1 fel vid 4pH ... pH controller (framförallt till sötvatten) billig och bra med 2 punkter för kalibrering från milwauke fungerar ruggit bra mycket nöjd trots det relativt billiga priset... Citera
Niclas Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Jag har provat många olika tester och det fabrikat som jag tycker har varit lättast att tyda och som känts rätt är Salifert. Citera
Guest Labeth Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 är det förresten några tester som jag missat som man borde ha ? Citera
christian Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Det som är mest intressant att mäta är: salthalt, kH, Ca, nitrat och fosfat. Några andra än dessa mäter jag ytterst sällan. Citera
metcrue Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Salifert det bästa jag använt, Sera den sämsta skit jag någonsin köpt, enligt min mening. Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Jag har beställt en del Jbl tester, e det nån som har koll på dessa? Citera
jower Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Håller med Daniel!Sera är den sämsta skit man kan köpa. Salifert är bra kvalitet! Citera
aengus Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 japp sera är skit och efter det kommer jbl(sorry,Atrox)salifert och aquarium systems testkit är nog de bästa. Citera
Taipan Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Kan noh hålla med om att Salifert är dom ända som ger dom höga världena på Ca o KH som man vill ha, om dom stämmer är ju en annan sak. Har jämfört andra tester som kanske visar ett ca på 300 och då visar Salifert testet nästan 500. Behöver ju inte vara att dom andra testerna är kassa....Kan det vara så att man häldre använder ett test som visar det man vill se.............?Jag använder oxo Saliferts tester, ville bara säga det ; ) Citera
Magnus Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Tänk på att tester är färskvara och att de skall förvaras svalt! Citera
stigigemla Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Salifert Strontiumtest kollar också Ca. Det missade jag som köpte Kalciumtesten först. När jag jämfört skiljer det ungefär 5% mellan dem vid 380 mg/liter. Jodtesten har jag svårt att överhuvudtaget få utslag på, så jag tillsätter så mycket jag vågar. Innan jag köpte testerna kollade jag på nätet och det verkar som om Salifert var respekterade. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.