Gå till innehåll

fy faen för blyga Sverige!


liljeros

Rekommenderade inlägg

hehe suttit och läst en hel del jätte bra grejor här, MEN! (lets dance)

varför vågar/kan/vill INGEN skriva vad saker och ting kostar?

är det för att blir dumförklarad för att man lägger en årslön på 14 fiskar eller är det för att man vill inte visa att "så här mycket tjänar jag, därför har jag råd med detta..." eller för att man får sjuka rabatter som man inte vill tala om..! så nu era skattefifflare! börja skriva vad saker och ting betingar för prislapp så kan man som nybörjare få en uppfattning om vad som är prisvärt ;) attans vad gnällig jag är! hare gött! nu ska göra gas till frussna stockholmare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ganska konstig fråga iofs,,speciellt när den kommer från någon som inte skriver ut sin ålder? kanske bara jag som tycker d e lustigt,men iaf..

  1. värdet på våra husdjur spelar väl egentligen ingen roll,så länge du bryr dig om dem o försöker ta vara på dem i bästa mån du kan.priser e så vitt jag vet väldigt oberoende och kan styras av var du bor tillgång o efterfrågan osv..vi behöver o kan inte ta fram ett generellt pris på allt.o alla som har stora kar med mkt koraller osv behöver ju inte vara skattefifflare eller vad du skrev.
  2. du får helt enkelt kontakta din lokala korallsäljare o e du nöjd me priset han tar,så i mitt tycke har du inte blivit lurad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär lika lätt som att svara på frågan.

-Vad kostar en bil?

true, men när någon skriver att "idag handlade jag 10kg levande sand för xxx kr" hehe skulle varit intressantare att veta priset så man har något att gämnföra med, gav jag för mycket för mitt eller gjorde jag ett kap^^

men jag förstår din mening, och mig veterligen kan du få en jävla fin kärra för en tia, cheesburgare på Mc donalds eller hyundai Sonata, your choice!

http://www.blocket.se/vastmanland/Hyundai_Sonata_i_delar_25570333.htm?ca=9&w=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ganska konstig fråga iofs,,speciellt när den kommer från någon som inte skriver ut sin ålder? kanske bara jag som tycker d e lustigt,men iaf..

  1. värdet på våra husdjur spelar väl egentligen ingen roll,så länge du bryr dig om dem o försöker ta vara på dem i bästa mån du kan.priser e så vitt jag vet väldigt oberoende och kan styras av var du bor tillgång o efterfrågan osv..vi behöver o kan inte ta fram ett generellt pris på allt.o alla som har stora kar med mkt koraller osv behöver ju inte vara skattefifflare eller vad du skrev.
  2. du får helt enkelt kontakta din lokala korallsäljare o e du nöjd me priset han tar,så i mitt tycke har du inte blivit lurad.

hehe detta var inte riktigt meningen med mitt inlägg, känns lite som att jag retat upp folk, my bad..

nä jag menar just det, tillgång och efterfrågan styr marknaden, i Västerås har vi 2 ställen som sysslar med salt, ingen större mängd men tillräckligt, därför vore det himla smidigt med lite tips om priser på andra ställen då porto inom landet relativt billig och fri handel inom EU är ett faktum,

"skattefifflare" var ett lite skämtsamt från min sida såhär på kvällskvisten, man har ju skådat ett par rejäla byggen, men det handlar la om prioriteringar.. min ålder, 25, blir 26, hur och vart skriver man in det?

och att "göra gas till frussna stockholmare" var just det jag menar, jag gör gas.... så stockholmarna kan värma sig.... inget ont om dom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan väl föregå med gott exempel, men bara en gång.

Akvarium 0kr nytt från affär (Konkurs) belysning 70:- 50% rabatt

cirkulationspump 0 kr

salt (räcker i flera år) 20kg 300:- (½priset)

2st 7kg´s salthinkar lotterivinst (några spänn)

2kg korallsand 0 kr gåva från en akvariebutik!

2kg LS 100:-

1st putsarräka 100:-

Alla andra smådjur gratis (följde med LS)

Vattenbyten 4liter varje vecka 5 öre

Så mitt lilla kar har inte kostat någon förmögenhet.

:smiley24: var det allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan väl föregå med gott exempel, men bara en gång.

Akvarium 0kr nytt från affär (Konkurs) belysning 70:- 50% rabatt

cirkulationspump 0 kr

salt (räcker i flera år) 20kg 300:- (½priset)

2st 7kg´s salthinkar lotterivinst (några spänn)

2kg korallsand 0 kr gåva från en akvariebutik!

2kg LS 100:-

1st putsarräka 100:-

Alla andra smådjur gratis (följde med LS)

Vattenbyten 4liter varje vecka 5 öre

Så mitt lilla kar har inte kostat någon förmögenhet.

:smiley24: var det allt?

Härliga tider^^

nu har jag något att sikta på, och jag antar att man kan kalla detta en bra affär.?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ekonomisk - satsa på lotterivinsterna!

Haha ja precis, låter som det, bollmora och vinstlott!

Jag brukar försöka finansiera mina hobbys genom att köpa bra, konst, keramik och möbler på auktion till billig penning och sen kränga på tradera. är det sånt som kallas skattefifflare?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar försöka finansiera mina hobbys genom att köpa bra, konst, keramik och möbler på auktion till billig penning och sen kränga på tradera. är det sånt som kallas skattefifflare?!

Ja, i allra högsta grad!

Är det inte bara sjukpensionärer som sysslar med sånt, förresten? Häcka på tradera alltså! :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha jo mycke sånt kanske, men då har jag något att göra när jag sitter å häckar i alla dessa baracker jag bor i när jag jobbar,

Ja, i allra högsta grad!

Är det inte bara sjukpensionärer som sysslar med sånt, förresten? Häcka på tradera alltså! :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är rätt frågeställning!

När jag startade mitt första kar så visste jag inte så mycket och litade lite för mycket på min akvariehandlare.

Jag vet att mitt 80L Mollyhotel kostade mig över 10 000:- att starta upp, då köpte jag till skummare. Skummaren kostade 800:- och stenen 250:-/kg, senare när jag blivit "klokare" så hittade jag min skummare för 70:- på nätet från danmark och stenen kostade 140:-/kg på dom vanliga ställena.

Kontentan är att jag blev "grundlurad" eller "inte visste bättre" utav en liten handlare...

Angående kostnaden på mitt system idag så vill jag faktiskt inte veta själv hur mycket jag lägger ner, men jag skulle tippa på att jag spenderar ca: 3veckors dykning i rödahavet med all-inclusive, per år!!!

Men hobby´s ska kanske kosta? Om jag inte fixat mycket själv så hade jag varit tvungen att spendera femsiffriga belopp enbart på service av dykutrustning per år...

MVH Danne

PS. Den här tråden nämner INGEN för min fru! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag vill hålla med om att folk inte vill berätta vad de betalat faktiskt. Snarare lite åt andra hållet, har folk betalt multum för nån värsting så nog försöker de få fram lite försiktigt om än indirekt vad det gick lös på. Ibland känns det nästan som det är lite fint om det är svindyrt i den här hobbyn, den som bränt mest pengar vinner typ.

Jag har köpt mina flesta akvarier för 1:- / liter, sten och skummare kommer från en kompis som la ner, MH köpte jag en bunt till vrakpris som låg och skräpade i ett hörn hos en kille som handlade med allt möjligt, det mesta i övrigt är köpt hos grossist vilket ju är något annan prisnivå. Plus då att jag fångar åtskilligt själv vid kusten.

Skulle jag gått till zooaffär och köpt allt över disk så skulle jag inte ha gjort det, det hade inte varit aktuellt helt enkelt. Så egentligen är man nog inte med i racet, det är för billigt helt enkelt. Men vem bryr sig, det är kul ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe suttit och läst en hel del jätte bra grejor här, MEN! (lets dance)

varför vågar/kan/vill INGEN skriva vad saker och ting kostar?

är det för att blir dumförklarad för att man lägger en årslön på 14 fiskar eller är det för att man vill inte visa att "så här mycket tjänar jag, därför har jag råd med detta..." eller för att man får sjuka rabatter som man inte vill tala om..! så nu era skattefifflare! börja skriva vad saker och ting betingar för prislapp så kan man som nybörjare få en uppfattning om vad som är prisvärt ;) attans vad gnällig jag är! hare gött! nu ska göra gas till frussna stockholmare

Är det teknik du vill veta priser på så är det ju ganska lätt att surfa runt på butikernas hemsidor eller googla på produkter för att få ett humm om va det kostar.

Är det levande som du vill veta så rekomenderar jag att du blir medlem av (nyhetsbrev) som vissa affärer skickar ut via mail med priser och vad dom har inne.

Bla Tritonakvarium och korallrevet södertälje har det. Finns säkert fler.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en en hökfisk för 600 kr som jag sett kosta 150 kr,

har en wrasse för 500, en dvärgkejsare för 960, sen har jag två mystery wrasse, den storleken jag har på ena kostar 2500 kr ute i täby så den andre borde gå på 1900 kr enligt deras logik :)

Mitt 540+200 kar har nog kostat mig totalt på det dryga året jag haft det nu runt 30-36k exklusive elen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...