Gå till innehåll

Hur många eremiter?


Aquaman

Rekommenderade inlägg

Hej

jag har ett akvarie på 100 l och är ny i branschen. Jag tycker att eremitkräftor är hur coola som helst och har 6 eremiter i akvariet. När jag köpte eremiterna frågade jag handlaren hur många eremiter man kan ha i ett 100 l akvarie men svaret jag fick var att man kan ha väldigt många.

Jag skulle gärna ha 6 eremiter till (totalt 12) för att se lite mer av djuren, men kan man ha 12 eremiter i ett 100 l akvarie utan några problem?

och vad är ett "rimligt" antal eremitkräftor i ett 100 l akvarie?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju på vad man menar med rimligt... Många vill ju inte ha för många för att dom kan vara smådestruktiva och kan även bråka med varandra. Så det gäller ju att se till att det finns tillräckligt med skal att byta och att maten räcker till så kanske det kan gå med 12 st, det beror ju lite på vilka arter det är också, en del är aggressivare än andra... Jag ser sällan att mina Clibanarius tricolor bråkar med varandra men har ju inte haft så många som 12 i mina 112L (som mest 8st tror jag)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, dom brukar vara bra! Har dom bara tomma skal så går det säkert bra, då slipper dom bråka så mycket.

Jag hade 3st på 80L, det gick inte, det slutade med att en blev dödad.

o fasen, får räcka med 6 ett tag till så får jag se vad som händer.

Tack för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o fasen, får räcka med 6 ett tag till så får jag se vad som händer.

Tack för svaren!

Jag hade 10 st i mitt 110l i typ ett år och det funka bra. va 2st röd-benta och 8st blå-benta. Man kan ju stödmata i värsta fall, inte för jag behövde. Va 5st blåbenta som alltid gick till en grop och sov tillsammans. va lite roligt.

Tror inte dom flesta affärer skulle ljuga för det skulle dom förlora på i längden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...