Gå till innehåll

Mitt första kar. Räcker med vattenbyten?


Jost

Rekommenderade inlägg

Jag var idag för första gången på akvarielagret (grym butik) och stod och tjötade med en av de som jobbade där. Kom in på att jag en längre stund velat starta en ca 50-60 l saltvattenakvarium med lite koraller och några clowner i. Jag kom in på utrustning och han sa att jag kan skippa skummare och helt enkelt göra vattenbyten p.g.a att det är ett så litet kar. Och alltså enbart ha värmare, pump och ljus som teknisk utrustning till karet.

Det jag undrar är hur bra detta stämmer. Inte att jag inte tror honom men man vill ju dubbelkolla:p Och också hur ofta skulle jag behöva göra dessa vattenbyten?

Sen till ännu en fråga:p Hur mycket skulle en lyse gå på med armatur och lysrör till ett 50-60 l kar som man kan ha koraller i? Då menar jag mest vad som är ett bra pris för att vara nytt och bra pris för att vara begagnat.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 45L salt som jag kan dela lite med mig lite erfarenheter av

- se till att du köper ett som är minst 60cm brett, då blir det enklare med lyse. Skulle nog räcka bra med en Hagen T5 ramp med 2*24w.

- ja du kan fimpa skummaren men då kräver det vattenbyten varje vecka på 15% är min uppskattning. Jag kör utan just nu men jag tänker skaffa en deltec mce300 vad det lider, samt ett eheim 2222 för att ha ls i + absorbersmaterial. Men man måste ändå byta vatten hyfsat ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför väljer du att köpa en skummare ändå?

För att

- jag har relativt sett mycket belastning, 5 firrar och 3 räkor, 1 krabba

- med skummare kan man köra vodkametoden

- med skummare behöver man inte byta vatten så himla ofta, bara ganska ofta (för att inte binda sig till exakta intervall) :-)

Har man mest koraller och bara nån enstaka firre så räcker vattenbyte-metoden gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen ytterligare tips, vad gäller cirkulationspumpar och vattenrörelse, hade jag haft ett tomt kar idag hade jag limmat en glasskiva i ett hörn med en avrinningskam överst, behöver inte vara så stor yta, men bara så man får ut ytvattnet. Det är ett gissel annars, har direkt en hinna på ytan som jag får köra med ytvattenrenare (Fluval / Eheim har såna) för att få bort, därav också att jag ska ha ett ytterfilter så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt vad du menar med glasskivan?

Ett utrymme i karet, en egen avdelning, dit ytvattnet rinner.

Kolla Utstrands tråd, scrolla ner till bilderna så ser du en variant med hel karets bredd som utrymme, eller inbyggd sump kallas det.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23365&highlight=h%F6rn&page=4

Kan vara smutt att köpa ett färdigt sådant paket så slipper man massa jobb :-)

Kolla in Clown hotellet, på 58l, se tråd tex https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25626

Se här för lite bildexempel:

http://images.google.se/images?hl=sv&q=nano+cube&oq=&um=1&ie=UTF-8&ei=V_9rS4-oAZDs-Aatv-jsAw&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCQQsAQwAw

Ändrat av freguz
glömde Utstrands länk mm ändrat en massa
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där skulle jag säga att den är.

I början låter den så ända in i #¤%" fick ont i huvudet när den var igång när man var hemma. tog väl 2-4 veckor innan jag kunde ha igång den helt.

Den släpper en mikrobubblor i emellanåt.

Det är mest färgat vatten som kommer i skummar koppen.

Skulle jag köpa en ny så hade jag nog tagit en Bouy wg 310

Den brukar hamna i clown hotell ganska ofta.

Tänk på att dom inte har ytavrinning. men den senare kanske går att bygga om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...