Gå till innehåll

Diverse frågor om macroalger och dosering.


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ett 58liters kar med levandesten och macroalger.

Min tanke med karet är att odla alger som jag kan mata min kirurg med.

Jag har läst att macroalger "förbrukar" nitrat. Betyder det att jag ska mata med lite fiskmat då och då, för att macroalgen ska växa bättre?

I så fall vad? Fryst artemia, nån pellets?

Hur fäster macroalgerna på stenen? Min har växt ut rötter, men ska man försöka klämma dem mellan stenar, eller nåt annat tips?

Om man skulle befolka karet med någon krabba, så vet jag att de äter alger och håller fint, men ger de sig på macroalger också?

Sen hade jag en annan tanke om mitt vanliga kar. Är det någon nackdel att dosera KH, CA, MG i vattenbytestunnan, en stund innan man gör vattenbytet? Det borde ju bli mer utblandat än när man doserar det så, vilket borde vara positivt. Eller får det någon annan negativ effekt när man blandar flera komponenter under kort tid?

Tack på förhand.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det du kan göra är att när du gör vattenbyte i ditt stora så tömmer du vatten från det till dit MAcro kar.. så gissar jag att du får gratis nitrat den vägen..

sätt fast algen lite försiktigt med ett gummiband, brukar funka bra.

släng i någon eremit tex som städpatrull förutom turbos..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det du kan göra är att när du gör vattenbyte i ditt stora så tömmer du vatten från det till dit MAcro kar.. så gissar jag att du får gratis nitrat den vägen..

Den tanken slog mig innan, men har fortfarande alger som typ cyano/dinosar som jag inte vill få med över till mitt Macrokar...

Tackar för svaren, ska fästa med gummiband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog ändå hälla i vattenbytesvattnet från det stora karet. + kanske natriumnitrat från COOP. Försök att hålla nitrathalten runt 1mg/liter och fosfathalten under 0,1 så bör det klara sig med cyanon. Visar det sig cyano så byt med färskt vatten till dess den är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...