Gå till innehåll

Tips på pumpar till ett rsm


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Jag behöver lite tips på pumpar till ett rsm som är fullt tillräckligt för ett sådant kar,då jag inte har nån så hade jag tänk att pröva på en för lite mer rörelse i karet,så lite tips på en billig och bra helst med magnetfäste inte för stor och helst med en länk så jag kanske kan beställa den på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser den ute i karet?tänker då mest på om den ser klumpig ut och tar stor plats.

alla pumparna tar ju sin plats i karet.. seio's lösning med magnetfästet o plastvinkeln för att rikta pumpen tar mycket plats... ingen höjdarpump häller.. tunzes har ju fördelen med byglen runt pumpen, du kan rikta den precis som du vill.. tyst.. jag har storebrorn på 4500L samt den styrbara på 5500 , dom ser likadana ut.. supernöjd.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla pumparna tar ju sin plats i karet.. seio's lösning med magnetfästet o plastvinkeln för att rikta pumpen tar mycket plats... ingen höjdarpump häller.. tunzes har ju fördelen med byglen runt pumpen, du kan rikta den precis som du vill.. tyst.. jag har storebrorn på 4500L samt den styrbara på 5500 , dom ser likadana ut.. supernöjd.

mvh manne

Ok då vet jag det..är det nån inställning om man vill sänka varvtalet?eller det finns inte på dessa pumparna kanske
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då vet jag det..är det nån inställning om man vill sänka varvtalet?eller det finns inte på dessa pumparna kanske

köper man den dyra model '6055' , har själv tre sådana , den är styrbar dock behöver man köpa till en styrbox för 500ing ca.. totalpris ca 2500. styrbar från 1000 till 5500 , styrboxen har pulsfunktion o feedmode typ..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag fått pumpen och det befinner sig i karet för närvarande,det medföljde nån slags hölje/skydd som man kan sätte vid utblåset.När jag gjorde detta så tyckte jag det blev mindre drag i den så till min fråga kan jag skippa detta?vet inte om det är nån slags risk att fiskar kan komma in till propellern eller att nån snigel kanske kryper in där....Hur gör ni andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skyddet som du sätter framför utblåset är till för att förhindra att fiskar simmar in när pumpen är avstängd. Om sniglar kan krypa in när pumpen är igång, vågar jag inte utala mig om.

Den koncentrerar strålen också, om man är ute efter det, men det stryper lite av flödet som du redan märkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skyddet som du sätter framför utblåset är till för att förhindra att fiskar simmar in när pumpen är avstängd. Om sniglar kan krypa in när pumpen är igång, vågar jag inte utala mig om.

Den koncentrerar strålen också, om man är ute efter det, men det stryper lite av flödet som du redan märkt.

Du skriver när pumpen är avstängd och då leder det till en fråga känner jag hehe ska inte pumpen vara på alltid?jag själv har ingen aning då jag inte har haft en sådan i min ägo innan så du får mer än gärna förklara för mig:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med att det låter konstigt att pumpen ska vara avstängd. Men en del akvarister stänger av några pumpar på natten för att det ska vara lite lugnare strömmar när fiskarna sussar. Det är ju ofta så i havet när vinden mojnar på kvällen och vågorna lägger sig.

Då kan det vara bra med ett skydd för pumpen, så att inte en stackars fisk kryper in och vaknar som fiskmos när pumpen drar igång på morgonkvisten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med att det låter konstigt att pumpen ska vara avstängd. Men en del akvarister stänger av några pumpar på natten för att det ska vara lite lugnare strömmar när fiskarna sussar. Det är ju ofta så i havet när vinden mojnar på kvällen och vågorna lägger sig.

Då kan det vara bra med ett skydd för pumpen, så att inte en stackars fisk kryper in och vaknar som fiskmos när pumpen drar igång på morgonkvisten.

Ok jag förstår vad du menar men jag ska nog inte stänga av denna är min tanke undrar hur andra gör med ett rsm i sin ägo med extra pumpar i?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget RSM, men har en extra pump som jag satte att gå på timer lite då och då... Dock såg jag att min Royal Gramma simmade in där nyligen, och har inte den på timer längre, inte förrän jag fått mitt skydd som jag har beställt.

Jag har haft timern så att den varit av på natten, just för att det ska vara lite lugnare i karet då, tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är nu satt på timer tillsammans med ljuset och då får jag sätta på skyddet och då försämras flöded som i sin tur leder till att jag måste sänka den ännu mer för att få den botten rörelsen jag var ute efter tusan också varför köpte jag ingen starkare hahaha jag trodde den var tillräcklig den starkare kanske hade varit samma flöde med skydd på som denna utan skydd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vortech MP10 har ett "Night Mode" där den bara blåser med halva effekten. Köp en sån längre fram och stoppa den nya pumpen i tunnan du blandar salt :)
Haha roligt då sitter jag hellre där i perioder med ett sugrör och blåser och med en elvisp och rör om än att stoppa i min nya pump i den bingen.Det är skit bra utan den skyddet som medföljer men det slog mig kan man inte ta en svarthåv och klippa och trä över pumphuvudet borde funka men det kanske dämpas där också hmm tål tänkas på:smiley24:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...