Gå till innehåll

150w - kan man sätta i 70w?


freguz

Rekommenderade inlägg

Funderar att skaffa en sån här liten clamp HQI lampa, den ser rätt ok ut ändå för att vara en sån här (fish-street har en annan med 70w men inte så snyggisch tycker jag), men den är ju på hela 150w...

http://www.reefshops.com/product-18.html

Frågan är, rent el-tekniskt, kan man, om man börjar tycka att 150w över 45L är i mesta laget, sätta i en 70w lampa istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Poängen med billig HK grejer går ju lite förlorad. Hur såg 70w ut då?

Så här

http://www.fish-street.com/aqua_up_70w_hqi_nano_light?category_id=120

inte nån gigantisk skillnad iofs men ... hmm ja den ser bara lite "vekare" ut, kanske bara beror på dåliga/små bilder ?

men de tar typ 500 spänn i frakt, blir lite för dyrt därmed

Om man köper lös ballast + reflektor i tyskland (Sverige?), kan man montera den i en träramp man bygger själv eller brinner allt upp redan första dagen när man är på jobbet? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du det är nog samma skit. Skillnaden är att bilden till 150 wattaren är CGI :)

Träramp.. Klingar ingetvidare. Har du varit nära en Mh någon gång? De blir MYYYYCKET varma. Man kan nog göra en seven och bli av med fingeravtrycken :)

PM:a Manne, han har löst det skitsnyggt till sitt fraggkar. Köpte reflektor, lampa, ballast osv sen hade han.. var det laggeman..?.. till att böja lite metall som blev en riktigt läcker huv. Han kan säkert tipsa dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du det är nog samma skit. Skillnaden är att bilden till 150 wattaren är CGI :)

Träramp.. Klingar ingetvidare. Har du varit nära en Mh någon gång? De blir MYYYYCKET varma. Man kan nog göra en seven och bli av med fingeravtrycken :)

PM:a Manne, han har löst det skitsnyggt till sitt fraggkar. Köpte reflektor, lampa, ballast osv sen hade han.. var det laggeman..?.. till att böja lite metall som blev en riktigt läcker huv. Han kan säkert tipsa dig.

CGI.... hmm vad är nu detta för bildformat..

Nej jag tror jag ska undvika brännskador o sånt o köra på att modda min najsa träramp (gjord i parkett) och peta in PC grejor istället, borde kunna få bra drag i det, beställa från korallen.dk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att de är exakt samma lampa, då fish-street och reefshop har i stort sett samma sortiment, även produkttexterna brukar vara identiska ibland. Tror också att bilden på reefshop är en dålig datoravbild av lampan.

Om det är samma lampa så ser den ut såhär:

http://www.up-aqua.com/00-dm-page/00up_dm-hqi-big.jpg

och är ifrån en asiatisk tillverkare http://www.up-aqua.com/

Jag har för övrigt två 150w från fish-street av detta fabrikat, och jag är väldigt nöjd med dem, har dock tagit bort armarna och har de hängandes ifrån taket istället.

Man bör ha ballasterna i ett skåp då de kan brumma ganska mycket, speciellt i uppstarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ghiller -> Låter intressant!

Jag är i funderingarna på att göra nåt liknande men jag tror att värmen kan bli ett problem, 180L kar och 2x150w+ 2 st 39w t5:or... hmmmm...

Skulle det fungera med 2x70w och 2 t5:or? Karet är inte särskilt djupt, tror det är 40cm. Jag har tänkt ha nästan uteslutande bara mjukkoraller och skivor, kanske någon enklare stenkorall...typ den euphyllia jag redan har.

Men räcker det med 2st 70w?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, de blir ganska varma. Jag kör som du skrev 2*39 t5 och 2*150w fast på 240L. MH hänger ca 20-30cm ovan vattenytan. Jag har fått sätta fläkt på vattnet för att hålla ner tempen. Innan fläkten kom till så hade jag ca 28,5-29 grader på kvällen precis när mh hade släckts. Nu med en enkel bordsfläkt så har jag ca 27 grader.

Jag tror inte att reflektorn är den bästa i dessa MH-lampor. Mitt kar är 50cm djupt och jag skulle gärna ha lite mer ljus på djupet.

Om man inte tvunget måste ha en clamp-on mh, så finns det billiga mh-paket på fish-street med bättre reflektorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...