Gå till innehåll

Automatik


Hendry

Rekommenderade inlägg

Hur mycket går det egentligen att automatisera ett akvarium?

Kan man dra iväg i 14 dar utan att man behöver ha nån som kommer o matar o grejar eller är det kört? Kanske inte finns så avancerade foderautomater...

Funderar på att skaffa ett akvarium framöver men jag har en bit kvar innan dess, vill bara veta hur bunden man behöver bli av detta. Inser att man förmodligen blir rätt begränsad med arter och sånt men är det möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Allting går! Sen är det en fråga om pengar. Och givetvis som du själv skriver en frågan om att kanske behöva begränsa sig i frågan om valet av olika arter.

Jag har så att mitt akvarium klarar sig i ungefär sju dagar på sommaren. Sen tar påfyllnadsvattnet slut. Trots detta ser jag till att en kompis är och tittar till akvariet iaf två gånger under den veckan. Elektronik kan ju trots allt fallera och andra oväntade saker kan hända i akvariet.

Så ja, det går men det känns bättre, iaf för mig, om man har någon som kan kolla till så allt står rätt till i akvariet. Det är ju trots allt levande varelser man har att göra med.

Mvh

Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Hellman sade: Allting går.

Jag har ett 260 liters med drygt 15 fiskar i + 3 räkor +1 hummer i.

Jag har en foderautomat med pellets som ja....den räcker nog en månad om jag inte gissar fel (kommer ej ihåg namnet nu på den) men jag blandade 4 olika pellets i den när vi åkte bort 2 veckor.

Vattnet kan du lösa med automatisk påfyllare.

Om en dunk inte räcker så funderar jag på om man inte kan en balja med en cirkulations pump i? Skulle det funka?

Sen kan det vara bra med en granne eller kompis som tittar över då och då.

Vi har rest bort 3 gånger (2 veckor som längst) och vi har inte haft några problem med akvariet pga det. Kanske att skrapa rutan lite längre när man kommer hem, Men det får man juh räkna med? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi åker bort ca 2 veckor över juö och 4veckor på sommaren har fungerat kalas bra har ca 250liter osmos vatten som fyller på automatiskt foderautomat med pellets räcker i 3månader kalkreaktor och nitrat filter egenbyggda pumpar för spåremnen har en polare som tittar till 1 gång i veckan har ochså byggt på en 25liters dunk som skiten i skummar koppen rinner till så allt går och behöver inte kosta flis lite kreativ och lite händig så fixar du det lätt för några 1000lappar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi åker bort ca 2 veckor över juö och 4veckor på sommaren har fungerat kalas bra har ca 250liter osmos vatten som fyller på automatiskt foderautomat med pellets räcker i 3månader kalkreaktor och nitrat filter egenbyggda pumpar för spåremnen har en polare som tittar till 1 gång i veckan har ochså byggt på en 25liters dunk som skiten i skummar koppen rinner till så allt går och behöver inte kosta flis lite kreativ och lite händig så fixar du det lätt för några 1000lappar

Detta med aut vattenpåfyllning är prio 1 för mig. Jag har funderat på om man inte kunde ha en peristaltisk pump som pumpar ca 3 l/h och ha denna på timer. Den får då fylla på vatten från en dunk motsvarande det som i genomsnitt dunstar på en dag.

Denna pump har jag kollat på: http://www.aqua-medic.com/products/docs/Dosing_Pump_SP_3000.pdf

En aquamedic doserpump. Bra idé eller dålig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan säkert fungera. Enda problemet är väl att man aldrig vet exakt mängd som avdunstar, det beror mycket på omgivande temperaturer bla...

Är man borta länge så finns risken att man doserar för lite eller för mycket.

Här finns en annan billig lösning, man kan ju styra en pump istället för magnetventil.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24172

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, säkert tillförlitligt men ser ganska avancerat ut. Jag behöver något som är enkelt och går snabbt att koppla ihop. Idén med en enkel peristaltisk pump tycker jag verkar smidig. Visserligen kommer avdunstningen variera över året, men inte mer än att den kan klara sig själv ett par tre veckor i taget och det tror jag inte är något problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir inte enklare än vad som är gjort av DaTrucka i den länkade tråden. Det är i mitt tycke gjort för enkelt, eftersom man valt att köra 220v till brytaren över sumpen, och man valt att använda en timer istället för en andra brytare som cuttar strömen vid överfyllning.

Om man sen väljer att styra en pump, eller en magnetventill är ju "skit samma".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...