Gå till innehåll

Copepods?


libben

Rekommenderade inlägg

Har DT's Live Marine Copepods hemma här på bordet. Hämtade det på posten tidigare idag.

Tänkte jag skulle få igång djurlivet i stenarna igen samt göra mandarinen glad.

Vissa snackar ju om refugium osv, men jag funderar bara på att ösa ner en burk på natten vid 00 tiden imorgon när allt är lungt i burken. Och slänga i en sked Phytonplankton från DTS samtidigt. Och hoppas allt går vägen och det får fart på livet i stenarna igen.

Någon som kört med copepods och har några tipps? Ska jag hellre dra upp dom i ett refugium och sen släppa ut dom? Har en del LS i akvariet och de borde kunna få till en kultur runt stenarna där fiskarna inte når dem.

Ska man tänka på något?

stänga av UVC är väl givet, men ska jag dra ner på pumparna? dra av två kanske. och bara ha en igång osv för att underlätta att skiten inte bara blåser upp mot ytan och ner i sumpen. Tänker ju stänga av alla pumpar i 10-20 minuter när jag häller i dom. sen dra igång 1 pump av de tre jag har.

Någon som kan komma med tipps?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, jag har funderat på det där också angående skummaren. Men på burken så står det typ, häll ut det i akvariet eller i ditt refugium. Samtidigt säger texten att man ska mata dem 3 ggr veckan. så frågan är om jag någonsin kommer få se dessa att växa till sig, de kanske redan är fullvuxna? Och därför kan hällas rakt ut. För stora är de då inte när jag väl ser dom när jag glor in i burkarna. Inte många som är 1mm stor direkt. De jag ser i burkarna är kanske halv mm.

Burkarna har Info om att de hatchats 21 january 2010.

Directions - For marine aquarium use:

Pour directly into the aquarium or refugium. If refrigerated, allow to sit at room temperature with the top off for a day before adding to the aquarium.

Storage: Store at room temperature with the container open and feed 1 drop of DT's live marine phytonplankton - premium reef blend 3 times per week.

Sen har burkarna även en vattenlinje.

Water level mark

Replace evaporated water to the water level mark to prevent increased salinty use RO or de-chlorinated fresh water.

Har ju ett karantänskar som står på vinden, men känns som det blir jvligt meckigt att dra upp dom i karantän för att sen försöka pyttsa ut dom i huvudkaret.

Jag har ju även detta premium reefblend, som ska stå i kylen som jag tänkte ösa ner i akvariet varje dag, utgångsdatumet är mitten av maj på den.

Frågan är om jag inte bara ska stänga av skummaren en natt och uvc, och dra av två pumpar under natten så man låter dem kunna få ta sig in i stenarna eller hur det nu är tänkt.

Menar, inte skriver de att man ska kunna ösa ner dem direkt i akvariet ifall man inte menar det. Antar de skulle skrivit om skummare osv ifall man inte skulle haft de på. Får väl googla lite mer. Tänkte jag häller ut en burk i akvariet ikväll iaf när det släckts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ösa dem rakt ut i karet = mata med dem.

Ösa dem i egen burk = odla dem.

Ska du försöka hoppas på att de ska "få fäste" i huvudburken, och frodas, behöver du nog förse dem med låg cirkulation, och överpopularisera baljan, så att de inte äts upp innan de hinner börja fortplanta sig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvivlar att någon fisk kan plocka dem i detta skede, de syns knappt. Vi pratar om typ smuts i vattnet. Enda som kan plocka dem nu är väl typ läderkorallen samt anemonen och skivanemonerna.

Om ni läser texten jag skrev tidigare från burkarna.

Storage: Store at room temperature with the container open and feed 1 drop of DT's live marine phytonplankton - premium reef blend 3 times per week.

betyder det att jag kan "odla" upp dem i burkarna? Så länge jag tillsätter mer vatten för varje dag som det dunsar bort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om det finns något att driva upp i dessa burkar. de hatchades 21 januari, jag la ordern runt början av januari.. fick burkarna i fredags.. Vette fan om det finns något levande kvar i burkarna. Med tanke på att jag typ sett 2 st copepods sammanlagt som verkligen syntes och simmade runt i burkarna.

Kör iaf 2 burkar utan lock nu som jag matat, så får jag se hur det ser ut om en vecka eller två. En burk hällde jag bara rakt ner i akvariet för att se om det hjälper något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Copepodsen brukar bli rätt aktiva i rumstemperatur och om dom har tillräckligt med föda och syre. Jag odlade upp mina i en 1,5L vattenflaska, droppade i phytoplankton med några dagars mellanrum. Ofta kan en del av de äldre podsen dö innan de kommer fram till dig, och de små nykläckta är för små för att se med blotta ögat. Så det kommer nog bli en bra tillväxt om du matar på bra och du sett att några har rört på sig i.a.f... Man behöver göra vattenbyten då och då och skulle jag göra det igen skulle jag nog ha dem i en låda på 3-5L med lätt luftbubblare nån bit LS i botten då dom gillar att krypa runt och äta alger... Får man fråga varifrån du fick tag i podsen, är riktigt sugen på att börja odla dem igen :)

Ibland blir det en kollaps bland de större podsen när man värmer upp dem och ger syre och mat. Men efter nån vecka så kommer nästa generation med mångfalt fler individer.

De pods du har blir ju inte större än 900mikrometer så förvänta dig inga bjässar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmande ord Beinghted, köpte från Midland reefs på nätet, från england.

Men tog ett jvla tag att få dem, har för mig jag la beställningen i början av januari. hämtade ut dem i fredags från min lokala postombud.

Jag förväntar mig inga bjässar. Men man börjar ju undra lite när man inte ser några djur överhuvudtaget i burkarna. Köpte tre stycken, varvid jag sett 2 copepods runt 1mm typ. Resten ser ut som smuts i vattnet eller annat slam, så man börjar ju bli orolig för om transporten tog död på dem.

Men matade igår med phytonplankton, ska mata idag igen, samt lägga ner en liten stenbit från sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag också var orolig att alla hade dött när jag haft mina några dagar, då det bara låg en brun massa i botten. Men då copepods äter i princip vad som helst så lever ungdjuren ofta på resterna av sina föräldrar. Hade också varit orolig då det varit såpass kallt, men det som jag såg som positivt är att du sett ett par levande vuxna djur, och äggen är mycket tåligare än de vuxna som ändå klarar temp ner mot några få plusgrader, så en stor del av äggen borde hålla på och kläckas för fullt nu :)

Ett bra sätt att få ett hum om det finns nåt liv i flaskorna är att ta ett mörkt rum och lyser in i sidan med en ficklampa. Copepods dras då till ljuset och man ser småpodsen små partiklar i ljusstrålen.

En sak jag också rekommenderar är att snurra flaskan då och då, så det blir en liten svag virvel i flaskan och rör runt smutsen då och då samt får syresatt vatten ända ner till botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då blir det lite vågor idag då och pyttsa i lite vatten från akvariet. Är Copepods känsliga för olika vattenvärden? Mitt vatten är lite belastat med nitrit just nu märkte jag, mätte i helgen för min läderkorall har inte slagit ut på en vecka typ. Var visst för låg KH, och jag som pyttsat i några skedar varje gång jag fyllt på sumpen. Nåväl, håller på att buffrar upp med trippelbuffer varje dag nu, men det är lite nitrit som sagt. 0.1-0.2 kanske.

Så frågan är om Copepodsen klarar det. Eller om det tar död på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...