Gå till innehåll

Dimensioneringshjälp


Conan

Rekommenderade inlägg

Sitter och planerar mitt nya akvarieprojekt 3000x900x650 (mm) ca 1700L.

Skulle behöva lite hjälp med att dim. ytavrinning, rörgenomföringar till från sump, storlek på returpump...

Tacksamt om någon vet var man kan hitta info om detta..

Mvh

Conny

Ändrat av Capote
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite dåligt uttryckt från min sida, så jag samlar kraft och försöker igen ;)

Returpumpens kapacitet bör vara samma eller aningen större än kapaciteten på pumpen som sitter i skummaren. Det vill säga om skummarpumpen har en kapacitet på exempelvis 3000 l/h, behöver returpumpen från sumpen inte vara större än 3000 l/h. Det är ju onödigt att det blåser förbi 5000 liter om skummaren bara utnyttjar 3000... Hoppas du är med, annars får jag vässa pennan lite ytterligare. :smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror tanken är så att allt vatten som ska ner i sumpen ska gå via skummaren, och då väljer man en returpump som pumpar den mängden vatten som skummaren klarar av, allt annat går genom sumpen utan att skummas och då är det onödigt att köra ner det i sumpen och bränna energi på att pumpa upp det igen då det är energieffektivare att ha den största delen av cirkulationen med streamers o.s.v. som har en lyfthöjd på 0m.

Men Jonas får slå mig på nosen om det inte är det han menar :)

Edit: Jonas hade svarat själv samtidigt men jag låter mitt stå kvar ändå :)

Ändrat av Benighted
too damn slow
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Tänkte skulle skriva några rader om projektet som legat lite på is pga

jobb utomlands.

V.42 kunde jag dock starta tillbyggnaden av huset för detta.

det står nu klart... :)

Akvariet kommer att bli totalt 300x75x65 cm. ev. med 2"fack" för att kunna ha både fisk och en separat del för ex sjöhästar eller annat som inte lämpar sig att gå med kirurger o dyl.

Gemensam sump 17x50x50

med deltec Hlp 5275 alt 8070

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt projekt. Jag tycker du skall skippa CL, svårt att få tillräckligt med volym. Seda skall du ha sjöhästar med fiskar så gäller d att dela upp cirkulationen. Kör 4st 50 genomföringar så har du kapacitet. Satsa på nån streampump för cirkulation, gärna vortech. Försök få plats med en större sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt projekt. Jag tycker du skall skippa CL, svårt att få tillräckligt med volym. Seda skall du ha sjöhästar med fiskar så gäller d att dela upp cirkulationen. Kör 4st 50 genomföringar så har du kapacitet. Satsa på nån streampump för cirkulation, gärna vortech. Försök få plats med en större sump.

Skippa CL?

det blir i princip 2 separata baljor med gemensam sump och rening, medför 2st returpump varav 1x Deltec till den "stora" delen 240x75x65 och en annan avsevärt mindre, i "sjöhäst baljan" kommer avrinningskammaren vara hela baksidan... på så vis bör det bli en liten men ändock rotation på vattnet tillsammans med returflödet.

avrinningen har jag tänkt ska gå via 2st 32mm rör per "balja", i praktiken ett + ett i reserv...

Cirkulationen i den större baljan utgörs främs av 1st Vortec MP40wES + lite extra knuff från 2st tunze 6055 som råkarv ligga o skräpa.

Sumpen har jag våndats lite över, ska se om jag kan hitta någon lösning för en större sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då e jag med. Pumpen till sjöhästdelen kommer duga gott för cirkulation i d karet. I d stora karet skulle jag nog satsa på iaf 40mm genomförningar både för retur och avrinning. Även en extra 50mm för el.

Ska lura på det, i alla fal i det store, finns fortfarande tid att ändra :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gör ett försök att ladda upp en bild på det/de färdiga baljorna på plats i väggen och under en ooolidligt långsam påfyllning!

Den uppmärksamme ser nog att inramning mm inte kommit på plats ännu! ;)

post-1555-14468921721248_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser läckert ut!

Vad har du tänkt dig för bestyckning i levandeväg i den stora delen?

Hur hade du tänkt dig uppbyggnad av revet?

Har tänkt mig det ganska "luftigt" ;) med kanske 2-3 högre revpelare. någon mindre plattform för enklare koraller/musslor/anemon osv...

Har inte tänkt mig någon exklusiv inriktning åt något håll, utan försöka "balansera ihop en blandning"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...