xxxperxxx Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Hej. Har en Menella sp. som vägrar slå ut polyperna sedan senaste vattenbytet. Blandade lite lägre salthalt eftersom det var det sista jag hade i hinken och hade ganska hög salthalt i akvariet. Bytte ca 70L av 500L. Salthalten nu är helt ok, lite lägre än innan, men med marginal inom "tillåtna" värden. Har haft den i över ett år och den har alltid mått bra hittills. Alla andra djur i akvariet uppvisar normala beteenden. Fiskar, räkor, stenkoraller, mjukisar osv. Har även en annan "mörkerkorall" (Echinogorgia sp.) i närheten (dock ej i samma flöde) som inte visar några tecken på att må dåligt.Nån som har en aning? Tacksam för hjälp.Mvh/Per. Citera
nike83 Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 då blir jag nyfiken på vad du har för salthalt? o vad har du för andra vatten-värden? Citera
xxxperxxx Postat 15 februari 2010 Författare Postat 15 februari 2010 Inte faktiskt salthalt, men jag orkar inte räkna på det, så min hydrometer visar 1.023. Resten av värdena har jag inte kollat än eftersom allt annat ser ut och beter sig som vanligt. Eftersom jag matar som en galning med korallfoder av olika slag brukar ju näringen va rätt hög, men jag kör med fosfatfilter och hyfsat regelbundna (inte mer än 2v emellan) vattenbyten. Citera
NiXoN Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Den kan vara på väg att ömsa och då kommer inte polyperna ut...Ta dock o dubbelkolla alla parametrar för säkerhets skull.//NiXoN Citera
xxxperxxx Postat 16 februari 2010 Författare Postat 16 februari 2010 Så skulle det kunna vara. Har för mig att detta kan ha hänt nån gång förut, men inte under så lång tid (4-5 dagar), men minns inte riktigt. Får ta och mäta lite då och kanske byta vatten igen. Kan det ha att göra med kvaliteten på osmosvattnet? Mitt filter har senaste tiden tagit bra mycket längre tid på sig att producera den mängd vatten jag behöver för vattenbyte. Kanske börjar bli fullt och släpper igenom massa skräp? Då borde väl iofs andra djur reagera också, men men... Citera
Slanten Postat 16 februari 2010 Postat 16 februari 2010 Du kan göra ett snabbtest på osmos-vattnet för att se om det börjar bli dåligt. Kolla med ett KH-test som ska slå över i färg på första droppen. Citera
xxxperxxx Postat 27 februari 2010 Författare Postat 27 februari 2010 Update;Bytte vatten en gång till utan resultat. Alla näringsvärden är lägre än jag haft på år och dar (fosfattestet ger inget utslag). Så, plötsligt, efter 2 veckors frånvaro dyker några polyper upp längst ut på en gren. Sen följer flera vart efter dagarna går. Nu är det 2.5 veckor sen den vägrade slå ut, och hälften av kolonin verkar vara på bättringsvägen (har utslagna polyper). Andra hälften verkar ganska medtagen av upplevelsen och har förlorat både färg och lite vävnad.Bör jag kapa grenar som verkar vara bortom räddning? Citera
Laggeman Postat 27 februari 2010 Postat 27 februari 2010 Hittade denna tråden som kan vara av intresse:http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=330570 Citera
xxxperxxx Postat 11 mars 2010 Författare Postat 11 mars 2010 OOOhhh ja! Gammal besökare av den sidan och den delen av forumet. Men tack ändå! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.