Gå till innehåll

AquaEL Reef Max vs RSM 130D


ljungberg

Rekommenderade inlägg

Hej,

Blir min första post här och förhoppningsvis inte min sista :-)

Har suttit och tittat på forumet i någon månad då suget efter saltvattensakvarium alltid har varit stort.

Efter en hel del forumläsande inköp av böcker och besök i olika butiker bl a Triton, Bromma och Akvarieleasing så kände jag att det var dags att planera ett inköp av saltvattenskar. Då man är nybörjare tänkte jag börja i normal skala och se om denna hobby är något för mig.

Var runt och tittade på RSM men efter en del negativa inlägg angående detta kar så föll valet på ett AquaEl Reef MAX 105 istället. Förhoppningsvis leverans lite senare i veckan av Akvarieleasing. Nu till min fråga, har jag gjort fel som inte valde ett RSM 130D? Jag själv tror jag gjort ett bra val då det verkar vara fina komponenter och bra lösningar i AquaEL karet.

Låt säga att man hade köpt RSM 130D, vad kan man uppgradera till för skummare t ex och ersätta den som sitter original som inte fått så bra betyg bland användare.

Mvh

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara rekommendera RSM:et. Skummaren är det inget fel på. Kolla Mannes gamla tråd där han körde stenkoraller och ett tiotal firrar med orginalskummaren.

Vissa byter till Tunzes nanoskummare.

Fundera på RSM:et en gång till. Du kan säkert hitta ett begagnat för en väldigt liten peng. Behöver inte vara "D" modellen heller. Ingen större skillnad, inte som är värt 2000kr i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade ett på Blocket förra veckan till otroligt bra pris inkl underskåp. Men det försvann ögona bums.

Nytt känns ändå rätt tryggt då det är en helhetslösning så garantier är ju aldrig fel då.

Plus med RSM är ju dom extra litrarna. Det jag däremot gillar med AquaElen är att under toppkåpan sitter det glas för att förhindra lite av dunstningen. Likaså bra lampor samt fläktar för kylan redan original.

Man kan ju få huvudvärk för värre saker :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktar och bra belysning har du i RSM:et. Täckglas har jag inte sett på så många saltkar. Blir lätt salt och kalk på rutan som försämrar belysningen markant, så då får du vara där och gno hela dagarna.

Efter att jag tog bort min lucka för att köra med MH på RSM:et, så har jag märkt att det avdunstar mycket mer. Klart att Mh:n gör sitt, men jag tror att den massiva RSM luckan håller fukten inne rätt bra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga mikrobubblor från skummaren. Har man för låg vattennivå kan det bli lite bubblor, men då är det bara att fylla på. Skummaren kan också vara lite känslig för låg vattennivå, men fyller man bara på som man ska så är det inga problem.

Jag har aldrig haft några problem med ljudnivån från skummaren. Man kan ratta och skruva lite om man vill. Tunzes ska tydligen vara tystare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var runt och tittade på RSM men efter en del negativa inlägg angående detta kar så föll valet på ett AquaEl Reef MAX 105 istället. Förhoppningsvis leverans lite senare i veckan av Akvarieleasing. Nu till min fråga, har jag gjort fel som inte valde ett RSM 130D? Jag själv tror jag gjort ett bra val då det verkar vara fina komponenter och bra lösningar i AquaEL karet.

Tjena

Du är modig som ställer dig frågan om du har gjort rätt val efter att du har gjort valet :-)

Jag har ingen tidigare erfarenhet ifrån saltvattenakvarium och stod inför samma val som du. Valet föll på ReefMax och det är nu ca 4 månader sedan jag drog igång mitt ReefMax och jag har bara positiva ord att säga om akvariet. Mitt akvarium är inte moddat någonting och allt funkar jättebra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Du är modig som ställer dig frågan om du har gjort rätt val efter att du har gjort valet :-)

Jag har ingen tidigare erfarenhet ifrån saltvattenakvarium och stod inför samma val som du. Valet föll på ReefMax och det är nu ca 4 månader sedan jag drog igång mitt ReefMax och jag har bara positiva ord att säga om akvariet. Mitt akvarium är inte moddat någonting och allt funkar jättebra.

Mmm jag vet :-) beställde Reefmaxet i förra veckan men det var lite lång leveranstid på det. Därför jag började vela igår om jag gjort rätt. Men just nu känns det rätt då jag var och klämde lite till idag på Reefmaxet.

Är ungefär lika kinkig när man köper bil, har man köpt rätt osv. Så slutar det alltid med att man köpt för lite effekt ändå ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag plockade isär och ihop ett Reefmax paket etttag sedan och skulle nog rekomendera RSM åt en nybörjare.

Reefmax är bra tänkt fast den borde ha 20-30 liter till i volym på djupet, det kommer nämligen att bli vädigt packat med stenen i.

Detaljern på paketet verkade dock snyggt gjorda men du har begrännsade möjligheter till att modifiera/förbättra pga det tajta bygget.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag plockade isär och ihop ett Reefmax paket etttag sedan och skulle nog rekomendera RSM åt en nybörjare.

Reefmax är bra tänkt fast den borde ha 20-30 liter till i volym på djupet, det kommer nämligen att bli vädigt packat med stenen i.

Detaljern på paketet verkade dock snyggt gjorda men du har begrännsade möjligheter till att modifiera/förbättra pga det tajta bygget.

//NiXoN

Stämmer att det är lite tightare än vad RSM är. Fast nu har jag bestämt mig plus att måtten passar perfekt på mitt sideboard jag har hemma. Så jag får prova om Reefmaxet är något för mig. Man kanske blir sugen efter ett tag på större och då tror jag inte att det är direkt svårsålt. Hade gärna velat haft större kar men mitt vardagsrum tillåter inte det just nu då hembion tar upp för mycket plats. Det jag också gillade med Reefmaxet är att man kan ställa allt ljus via knappar och display på locket, samt temp på akvariet.

Akvariet skall stå på denna, med Reefmaxet så slipper jag ett svart underskåp som inte skulle passa alls i vardagsrummet just nu :-)

20100214387.jpg

mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du ja ;) Om ett år sitter du med ett 600l kar..

Blir detta för litet får man väl åka ut till föräldrarnas hus och försöka muta dom att riva upp inomhuspoolen igen, den var ju på 4X10 m ;-)

Satt och skummade runt lite bland riktigt stora akvarium och då kom Svempas upp, en gammal klassiker då jag själv växte upp bara några gator ifrån honom på 70 och 80 talet. Alla barn pratade om ett akvarium lika stort som ena våningen, vilket såklart inte alls stämde men helt klart respektingivande stort ändå. Måste ju kosta skjortan att hålla igång revkar över 1000 liter. Sedan måste man ju kolla så att golvet verkligen håller. Ev förstärka golv eller grund. Likaså får man väl lägga till en extra klausul i hemförsäkringen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...