Gå till innehåll

gjuta revpelare


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag inte hittar någon MSDS på FM's Reefscape "fogskum" så är det ju omöjligt att säga "så här är det" men jag håller det för väldigt osannolikt att det skulle använda sig av någon annan kemisk reaktion än alla andra enkomponents polyuretan skum. Det gör att man möjligen kan ha ersatt drivgasen med mindre brandfarliga komponenter, men med tanke på varningstexten så tror jag inte det. I övrigt torde hälsoriskerna under härdning vara identiska, för oss, och för livsformerna i LS'en.

De organismer som överlever att stenen torkar, åtmminstonde i ytskicktet som ska fästas, och inte får fogskummet på sig, torde klara sig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Stenen hade legat uppe nån timme så den var hyffsat torr på ytan. inte nämvärt mycke levande på ytan efter 3 månader i mörker.

Jag skulle limma ihop två stenar och använde några små stenar som armering/stöd.

Skummet bildade en seg yta som bara la sig runt stenarna och inte trängde in alls i håligheter. När det hade stelnat kunde jag plocka bort småstenarna ur skummet utan problem och de stora bara trillade isär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en DIY nörd på RC som har skrivit i sin signatur en harang om att man skall köra med nåt som heter "Pond foam".

Den vanliga sorten därborta har tydligen viss negativ verkan på marina organismer;)

Sen finns det säkert ett flertal foamsorter som funkar men man skall nog tänka till innan man tar de första bästa...

Tråkigt om det inte verkar fungera så bra, jag hade själv tänkt prova materialet frammöver.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det skulle vara antimögelbehandlat håller jag för mycket osanolikt. Dess giftighet är så vitt jag vet inte relevant i akvariemiljö, förutsatt att man inte tänker mata invånarna med det. Invånare som äter fogskum har nog större problem en eventuell giftighet, då skiten är osmältbar.

Data blad för Biltemas fogskum.

Vanligt fönsterskum har jag använt framgångsrikt till utedammar, och jag har helt enkelt täckt det med sand för att skydda det mot nyfikna / hungriga invånare. (Och för att skydda det estetiska sinnet hos betraktaren.

Färdighärdat polyuretan är ogiftigt. Dess skadliga fas är innan det härdat, då drivgaser inte hör till det mer hälsosamma, och den kemiska reaktionen som "bildar" skummet frigör bland annat diisocyanater. Det enklaste är klart att läsa på burken, och / eller fråga tillverkaren om det är giftfritt, det är ju trots allt något vi är vana vid att fråga när vi experimenterar.

B!

du får jag bara önska er lycka till =) o hör av er när ni använt det i erat saltkar kan vara kul o veta om jag är ute o cyklar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...