Gå till innehåll

gjuta revpelare


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

fogskumma aldrig under en svetsande finne, då blir han sur och börjar brinna, och passa dig för att få det i håret, då får man raka sig.... hatar fogskumm.....

Fogskum har nästan samma sprängverkan som en handgranat, så det är dumt att elda på burkarna också...

Oftast är fogskummet det mest brandfarliga hos byggvaruhusen!!!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara en farlig sysselsättning att ha fogskumning som yrke :)

Men jag blir lite nyfiken på vad det är för nått amerikanen har använt. Han kallar det för "Insulating Spray Foam" och det tolkar jag som fogskum. Sen har han målat med 2-komponents epoxyfärg för att ge ett bättre utseende. Vad kan det vara för specialskum han har använt om det nu är antimögelmedel i vårt vanliga svenska (livsfarliga;)) fogskum?

Länken till amerikanen: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1300282

Ursäkta, Koralldödaren för att jag kidnappar din tråd lite...

Ändrat av Slanten
la till länken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att Ardex 45 härdar på en kvart, och det är inget skämt, det går ruskigt fort!

Jag körde hela min bakgrund i mitt Deltec med detta som grund och stoppade sedan i bitar av LS, men skulle i dagsläget, om jag hade gjort det igen, tagit det i sektioner, för att kunna få ihop det lite bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att Ardex 45 härdar på en kvart, och det är inget skämt, det går ruskigt fort!

Jag körde hela min bakgrund i mitt Deltec med detta som grund och stoppade sedan i bitar av LS, men skulle i dagsläget, om jag hade gjort det igen, tagit det i sektioner, för att kunna få ihop det lite bättre.

tack för tippset ska ha det i åtanke! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vita? "Egg crate", egentligen ljusdiffusor till lysrör osv. Bioted har om jag inte mins fel...

B!

är dom gjorda i halogenfritt pvc eller?

men jag tror säkert inte bioted skulle sälja nått som inte var beprövat! så det blir väl att lägga en liten order där :) tack för tippset! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Någon som använt "FaunaMarin Reefscape foam" ännu?

Funderar på o beställa en tub och bygga om mitt rev, men är nyfiken på hur det ser ut vid användning samt torktiden på det.

Har hittat detta iofs:

After you spray on it you have 20 - 30 min time to create the surface with sand or salt

or you can make the design after 4 - 5 hours if it is dryed

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vanligt polyuretanskum. Som fönsterisolering alltså. Möjligt att de dämpat dess svällförmåga något, men i övrigt är det bara färgen som skiljer. Jag hade föredragit fönsterskum tror jag. Visst, det är gult, men det löser man genom att täcka det med korallkross. Man får mycket korallkross för mellanskillnaden i pris...

Visst, jag är snål. Men jag tror inte jag hade uppskattat gråsvart skumm synligt i baljan i heller.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja då finns det bättre sätt att döda hela akvaiet på! =) vanligt fogskum är anti-mögelbehandlat! ingen bra komponent till akvarium! måste vara ett specielt skum han använder på reefcentral. någon som vet vart man får tag i det? mvh Jerry
Det är vanligt polyuretanskum. Som fönsterisolering alltså. Möjligt att de dämpat dess svällförmåga något, men i övrigt är det bara färgen som skiljer.

B!

Mr B:

Coralkiller påstår att det finns antimögelmedel i fogskum. Nått du känner till? Onekligen är ju det billigare och gulare alternativet mer lockande än det gråa och dyra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det skulle vara antimögelbehandlat håller jag för mycket osanolikt. Dess giftighet är så vitt jag vet inte relevant i akvariemiljö, förutsatt att man inte tänker mata invånarna med det. Invånare som äter fogskum har nog större problem en eventuell giftighet, då skiten är osmältbar.

Data blad för Biltemas fogskum.

Vanligt fönsterskum har jag använt framgångsrikt till utedammar, och jag har helt enkelt täckt det med sand för att skydda det mot nyfikna / hungriga invånare. (Och för att skydda det estetiska sinnet hos betraktaren.

Färdighärdat polyuretan är ogiftigt. Dess skadliga fas är innan det härdat, då drivgaser inte hör till det mer hälsosamma, och den kemiska reaktionen som "bildar" skummet frigör bland annat diisocyanater. Det enklaste är klart att läsa på burken, och / eller fråga tillverkaren om det är giftfritt, det är ju trots allt något vi är vana vid att fråga när vi experimenterar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så lite krasst skulle man kunna säga att FM's fogskum är det samma som på tex Byggmax, fast det är svart istället för gult efter det härdar?

Men om man då ska limma ihop bitar av LS, är det då direkt giftigt för de organismer som finns på stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...