Aufgedyng Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 det visade sig att dom jag köpte inte var giftiga, hör tydligen inte till ostraciidae släktet, finns tydligen ett till. Någon som vet om det stämmer? Citera
greger Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Det kanske är bättre att du lägger in bilder så du kan få ett relevant svar - ko-fisk är i dagligt tal Lactoria cornuta - boxfiskar finns däremot en hel bunt av - vissa riktigt giftiga. Citera
ola sjödin Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Ostraciidae är inte ett släkte utan en familj (syns på ändelsen -ae). Det är en stor familj där bland annat släktet Lactoria ingår. Citera
Aufgedyng Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Sorry Greger fick inte till någon bra men kolla inlägget från Olle med flera bilder, precis en sådan var det. Dom kom inte ihåg det latinska namnet i butiken. Dom kallade den "horn koffert" så det blev till att googla och det va då jag hittade bilder på massa varianter av Cowfish som var mycket lik som det skrivs om på olika forum att den är giftig om den får panik. Är släktet Lactoria giftigt eller inte eller är det helt enkelt olika? Citera
greger Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Ja, det är dom - i ett mindre akvarium kan det vålla problem.Cubicus och cornuta är ganska lika som små, men jag tycker firren på olles bilder ser ut som cornuta - antar sedemera formen av en polsk 60talshusvagn med en komradioantenn i varje hörn.Vansinnigt charmiga (ja fisken, inte husvagnarna.......) Citera
Olle Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Till mej sa dom att det var en Lactoria cornuta. Och googlar man på det så verkar det stämma. Men det verkar finnas lite olika varianter.Så du har helt rätt Leffe både om fisken och husvagnen. Citera
greger Postat 11 december 2013 Postat 11 december 2013 Jodå - nu har jag hittat mina glasögon, det är Lactoria cornuta, långhornad ko-fiskTill mej sa dom att det var en Lactoria cornuta. Och googlar man på det så verkar det stämma. Men det verkar finnas lite olika varianter.Så du har helt rätt Leffe både om fisken och husvagnen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.