Gå till innehåll

Cowfish, Hur farlig är dom?


Birdo

Rekommenderade inlägg

Idag såg jag kanske världens sötaste fisk, En Kofisk...Helgul med små blå fläckar.

Jag gick igenom vad som gällde denna fisk men det var en sak som glömde sägas var att den kunde slå ut ett akvarium.

Men nu är min fråga, Har den slagit ut ett helt akvarium här i sverige?

Jag brukar bli onödigt orolig när jag läser sådant.

Jag skummade igenom några trådar och hittade inget som oroade mig jätte mycket.

Nu har kofisken vart i akvariet i några timmar, Den simmar lungt i mitten där det är stora öppna ytor.

Hon åt även artemia/mysis första gången de fick mat ikväll.

Så jag undrar, Oroar jag mig i onödigt mycket över kofiskens gift?

PS! Jag glömde skriva att jag vet att dom blir ganska stora. Men ett större akvarium är bara några år bort just nu

//Mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

utan att kunna något om fiskarna, men om den dör och sprider sitt gift så känns de som om att om du har en större vattenvolym, blir de mindre farligt!

jag tror att den skulle kunna slå ut ett mindre kar, kanske under 100 liter!

om jag inte minns fel, så hörde jag hos en butik, att det inte är någon fara om man har ett större kar! men om den dör, så ska du självklart plocka ur den!

bara spekulationer ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag läst om två här på forumet som fått sina fiskar dödade av giftet från kofisk. Kommer jag ihåg rätt så klarade sig koraller och annat. De är nog giftigast när de är nyimporterade för det finns indikationer på att de tar upp giftet från det de äter i naturen. Det är också någon eller några som har haft fiskar som dött utan problem. Men jag TROR att de varit länge i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gammal favorit! Växer som en ko också och kräver snart ett stort akvarium. Mitt exemplar hade en del egenheter för sig - bet t ex bara armar som stacks ned i akvariet och spottade saltvatten på parketten när middagen var försenad. Gillade dessutom att titta ut över vardagsrummet genom att sticka ögon och horn ovanför vattenytan. Tyvärr dog den pumpinsugsdöden efter ett antal år när en Turbellepump förlorat sitt insugsskydd - den nyfikna fisken skulle naturligtvis in med munnen i insuget. De andra fiskarna överlevde kohuvudfiskens död.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gammal favorit! Växer som en ko också och kräver snart ett stort akvarium. Mitt exemplar hade en del egenheter för sig - bet t ex bara armar som stacks ned i akvariet och spottade saltvatten på parketten när middagen var försenad. Gillade dessutom att titta ut över vardagsrummet genom att sticka ögon och horn ovanför vattenytan. Tyvärr dog den pumpinsugsdöden efter ett antal år när en Turbellepump förlorat sitt insugsskydd - den nyfikna fisken skulle naturligtvis in med munnen i insuget. De andra fiskarna överlevde kohuvudfiskens död.

Kanske hur kul som helst! (Allt utom att den dog )

Större akvarium är på G, Troligen nu på söndag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har ända sen jag såg en sådan varit sugen på att införskaffa den men avstått det pga giftet och storleken. Men om den nu inte nödvändigtvis är übergiftig efter en tid i akvariumet och inte växer så det knakar kanske man kan ha en iaf? De största blir upp till 40 cm har jag för mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kofiskar är underbara personligheter, designade av någon med en rejäl portion humor.

Giftet de bär på är för skydd/självförsvar och brukar inte lösas ut vid "naturlig" död, utan om fisken angrips eller blir extremt stressad - sannolikt avtar giftet så småningom i akvarium, troligen något som saknas i födan.

Kofiskar är ganska svåra, de har höga krav på vattenkvalitet och är mycket lättsmittade av parasiter, U-V är att rekommendera - dessutom blir fler av dem väldigt stora, L cornuta blir 55cm i naturen...

De är dåliga simmare, med aerodynamik som en tjeckisk husvagn från 70talet ska man kanske inte förvänta sig annat!

Så i ett akvarium med stark cirkulation kan de lätt bli inspolade i revet utan att kunna ta sig loss - pumpskydd är ett annat måste, detta är en av få fiskar som i friskt tillstånd faktiskt kan fastna i pumpar.

De tål heller inte kopparmedicinering!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon har plaskat runt i akvariet ett tag nu och verkar må finfint.

Inga tecken på sjukdommar, Inget stress och får äta mat i lung och ro.

Hon är tar mat från handen vilket är ganska kul, Och såklart så fort jag stoppar ner näven i akvariet så kommer kofisken och nafsar på den. :)

Men än så länge så funkar allt bra.

Jag har ca 6000l/timmen i 260 liter. Det funkar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JO! Hon är farlig.

Så fort du ens tänker på att stoppa ner handen i karet så känner denna cowfish på sig det och börjar vässa sin näbb.

Hon bits...och det är hårt och ofta.

Så just nu gör en fisk på 6-7 cm så att jag drar mig för att stoppa ner handen i karet.

Så nu är det handske på...för då håller hon sig borta...det lilla gula monstret.

Snart luskar hon ut att hon kan bita den med. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

skaffade 2 av dessa charmörer i helgen utan att läsa på ordentligt, frågade en del i butiken men sa bara att den kunde vara svår. någon som vet hur man bör transportera dessa. Jag blev rekommenderad att hälla i transportvattnet då man inte skulle använda håv, dock läste jag att transportvattnet kan vara förgiftat då dom ofta blir stressade. Någon som har bra koll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst brukar det inte vara så lyckat med mer än 1 - speciellt inte i ett litet akvarium.

Fisken räknas som svår av flera skäl - dels är den exceptionellt prick-känslig och krävande avseende vattenkvalitet.

Den är en dålig simmare och spolas lätt in i skrevor och kan inte ta sig därifrån - stressas den eller angrips, kan den släppa gift som kan räcka att döda ett mindre kar.

Dessutom blir den 55cm i naturen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är den en dålig simmare. Men den behöver inte vara lika skicklig som en fjärilsfisk, kroppsformen gör att den är mer stabil i turbulenta vatten än många andra fiskar. http://www.asknature.org/strategy/2fc99a5b90b2db8f15c4951c131ae108

Sen är det klart att den kan fastna i pumpar då den är en väldigt nyfiken och orädd fisk.

Vi har inte råkat ut för några olyckor med gift hos oss.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går helt enkelt inte att låta bli å köpa dom. Den jag hittade var bara Ca.1,5 cm. Så till och med Chromisarna var på den hela tiden så jag får ha den i fiskfällan så länge.

Tills jag startar upp en liten burk jag hade i ett förråd

post-7239-1446893185263_thumb.jpg

post-7239-14468931851989_thumb.jpg

post-7239-14468931852212_thumb.jpg

post-7239-14468931852421_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolt olle!Du gör bara!en eloge!Du fixar det också!Vad får man pröjsa för denna firre?Och vart fick du tag i den?

Tack du. Fast de e lite korkade grejer man gör också. Hitta den på Leasing i Sumpan kostade 210:- . Jag som bara skulle springa in å köpa lite frysfoder när jag ändå åkte förbi.

Men sen går man runt å kollar lite å så kunde jag inte låta bli att köpa den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...