Gå till innehåll

Hur mycket sand ska man ha?


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Man kan väl säga att det finns tre regler.

1. Ingen sand alls.

2. Så tunt lager som möjligt bara det täcker botten.

3. Minst 12cm tjockt så att det kan bilda gradienter mellan syrehaltiga och anaerobiska zoner.

Sedan är det beroende på tro och erfarenhet vilken regel man följer.

Men gör bara inget medeltal mellan 2 och 3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja.

Sug ut så du har 2-3 cm, och skaffa ett gäng sandvändande snäckor.

Eller lägg till minst 5cm, då bör du inte ha några grävande djur , då finns risken att dom gräver runt i den tilltänkta syrefattiga miljön. I en DSB (=Deep Sand Bed), finns risk för bildning av svavelväte bla...

Det gäller att man har lite koll på det. Läs på om DSB om du ska ha detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har finaste sanden man kan hitta typ mjölsand på botten o sen har jag grus med korn storlek på 1mm uppe på o har ca 5cm totalt vissa ställen mer eller mindre! fungerar prima! har mycket organismer o den håller sig vit o fin nu med sandvändarna.

ser inte nån anledning till avrför det inte skulle fungera? mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 10Cm på vissa ställen samt 1Cm på andra i mitt RSM130 funkat ett år.

Skall flytta under året och då kommer jag köpa ny sand och kommer köpa dubbelt så mycket.Har ingen sandvändare och sanden är vit och fin.

Jag tror det funkar olika från persson till persson så man får prova sig fram.

Eget tycke så är det snyggare med något botten matreal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar nu ett år senare på att ta ut lite korallgrus och hälla i en säck levande sand.

Har rätt mycket grus i akvariet samt två påsar levande sand, men jag har haft en del alger på gruset, så ett tag körde jag slamsugning vid varje vattenbyte, funderar på att ta bort lite grus och hälla i levande sand, någon mer som gör så här då och då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vill nog bumpa detta!

Mest för att se vad andras tankar är om det hela. Men kan ju knappast vara dumt att lyfta ur några kg korallgrus och dumpa i levande sand igen som matchar kornigheten på korallgruset redan. Kostar inte så mycket och kan ju vara trevligt att göra så tänker jag.

Men vad säger andra? Helt onödigt? Har slamsugit kanske 50-70 procent 2 gånger i rad när jag bytt vatten under 2 månader för halvåret sedan kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är imponerad av hur folk säger dittan och dattan utan att referera till något alls eller ens påvisa att det finns ett problem och vad det isf beror på när man pratar saltvattensakvarium.

För er som anser att man ska ha så lite sand som möjligt eller DSB, börja med varför, därefter, ange en källa där det står mer information om varför alternativt länka till en sida eller artikel med en person som har eller har haft problem där det går att tyda att sanden är problemet.

Att bara säga gör si eller så gör ju inte någon klokare om man inte förstår den bakomliggande anledningen till sitt agerande.

Tills dess fortsätter jag med min 5-7 cm tjocka kritvita sandbotten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...