Gå till innehåll

Hur mycket vatten tränger 1kg sten bort?


liljeros

Rekommenderade inlägg

hehe dum fråga kanske, då alla stenar väger olika mycket förhållande till storlek, men jag tabbade mig lite och glömde mäta hur mycket vatten stenen trängde bort när jag startade akvariet, finns det något gyllende snitt när det kommer till volymräkning/LS

130liters kar, 17kg sten... vad är min vattenvolym, en fråga för "Vi i femman" kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säger är ju densiteten olika för olika typer av sten. t.ex granit väger 2,7 kg/l och tränger undan 0,37 liter vatten per kg. Levande sten kan nog variera väldigt mycket och innehåller mycket hålrum. Men stenen är ju blöt när vi lägger den i akvariet vilket innebär att den tränger undan mer vatten än vad torr "ls" skulle göra. Den är ju dessutom väldigt olika till sin karaktär från sten till sten. Om man skulle gissa på densiteten så kanske 2kg/l vilket skulle innebära att ett kg sten tränger undan en halv liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror sig ju lite på vilket man vill räkna vattnet som är i stenen eller inte, beroende på vad man är ute efter så kan det ju vara tänkbart både att räkna och att inte räkna den volym som stenen suger upp.

Viktigt att tänka på är också att ett "130 liter" sällan rymmer 130 liter. Kutym är att ta volymen efter största yttermått och dels så är ju burken mindre inuti än utan på och del så fyller man normalt inte ända upp till kanten. Skillnaden kan bli markant, särskilt på ramakvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att fylla en stor balja upp till kanten. Lägga i stenen och ta reda på vattnet som rinner över och sedan mäta

hehe jo men tanken med detta var att jag inte skulle behöva riva och slita, skulle ju räcka med att plocka ur stenen i akvariet och mäta hur mycket vattennivå som försvinner.. *tada*

men vill inte..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror sig ju lite på vilket man vill räkna vattnet som är i stenen eller inte, beroende på vad man är ute efter så kan det ju vara tänkbart både att räkna och att inte räkna den volym som stenen suger upp.

Viktigt att tänka på är också att ett "130 liter" sällan rymmer 130 liter. Kutym är att ta volymen efter största yttermått och dels så är ju burken mindre inuti än utan på och del så fyller man normalt inte ända upp till kanten. Skillnaden kan bli markant, särskilt på ramakvarier.

sanning, och det är ju ett sånt RSM, vet inte riktigt hur dom har räknat men antar att 130 "liter" inkluderar "sump-facket" och det är ju i princip fullt med skit... ahh, får klura lite under helgen, ^_^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eureka?

Från Wikipedias artikel om ordet Eureka:

'This exclamation is most famously attributed to the ancient Greek scholar Archimedes; he reportedly proclaimed "Eureka!" when he stepped into a bath and noticed that the water level rose — he suddenly understood that the volume of water displaced must be equal to the volume of the part of his body he had submerged. This meant that the volume of irregular objects could be calculated with precision, a previously intractable problem.'

http://en.wikipedia.org/wiki/Eureka_(word)

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...