jizeta Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Har en Euphyllia som inte vart helt uppblåst på sistone och nu i morse hade den ett brunt slem-lager över huvudet...ser desutom ut som om det håller på att lossna lite i ena kanten...nån som vet vad det kan vara? Den står i nedre mitten i mitt RSM 130...kan det vara för klen belysning? Citera
Laggeman Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Sök på "brown jelly disease" så kan du hitta det som det kan vara. Citera
Ragman Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 japp det hade jag med på min ena. huvudena dog bort en efter en. så jag bröt sönder den o försökte rädda delar av den vilket lyckades. tror vattenflödet var för lågt för nu har jag satt den i bättre flöde och problemet försvann Citera
Ferngren Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Jag hade samma problem och tillslut var det godnatt.Det kanske kan vara smart att sätta den i ett bättre flöde ett tag... men jag är bevisligen ingen expert på dessa ... heller... Citera
Ted-m Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Är en balansgång.För lite flåde kan alger och annat få fäste för stort och du kan få en bailout eller att den inte slår ut riktigt.Min står mellan strömmen och lite stillare vatten på ena sidan slår han inte ut lika fullt som han gör på den andra funderat på om ev vågmaskin skulle fungera bättre och att den stod i mindre flöde då. Citera
Ragman Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 ta bort all brun jelly med att blåsa med en streamer mot den till allt e borta. sätt den sen i ett lite bättre flöde så ska det nog gå. dom vill dock inte ha för bra flås mot sig men det märker du. bättre o få den o överleva nu till en början iaf Citera
jizeta Postat 26 februari 2010 Författare Postat 26 februari 2010 Kom hem idag och då hade huvudet släppt...är det någon idé att leta rätt på det? Kan den utveckla en ny gren från ett löst huvud? Citera
stigigemla Postat 26 februari 2010 Postat 26 februari 2010 Jag har fått brown jelly disease ett antal gånger. Jag hänger upp korallen framför en streamer i så starkt flöde att tentaklerna håller sig indragna i 24 - 48 timmar.Sen är det borta. Angripna polyper brukar återhämta sig om mer än ungefär hälften är kvar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.