Gå till innehåll

A Japonicus med dimmiga ögon


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har en A. Japonicus.. den är ny sen en vecka i karet..

jag upptäckte för två dagar sen.. att den har lite dimmiga ögon.. precis som det är ett skikt med något vitt som delvis täcker dem..

Är detta en parasit .. eller något annat att orooa sig för?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du alla de tre kirurgerna i ett 130 liters kar?

http://se.reeflex.net/tiere/543_Acanthurus_japonicus.htm

http://se.reeflex.net/tiere/522_Zebrasoma_flavescens.htm

http://se.reeflex.net/tiere/517_Zebrasoma_xanthurus.htm

Jag tror att du i så fall kan få svårt att klara dem då det låter som det är förlitet för dem. Jag tror att Achantrusen kommer få svårt att återhämta då den kan ha svårt att gömma sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt.!

Mycket riktigt, Tack Oscar.

Nu är det uppdaterat. /displayen är ungefär 380L nu.. Vet inte om 3 kirurger är för mycket där. Men han har ett eget gömställe. stenen ligger i två rev.. och de båda zebrasoma kirurgerna lever i det största.. där är mest grottor.

Övrig info.

Har tre clowner, percula, en bangaikardinal, två putsarräkor, 1 bandkorallräka.. 7 fiskar tre räkor. Vad tror du Sillen, får det plats mer fisk? har tittat på någon dvärgkejsare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte tillräckligt erfaren på om du kan ha mer fisk i karet, beror även på vilka sorter. Achantrusen vill ju ha 1200 enligt Reflex som är ett mått. Jag har även själv en likadan och jag har funderat om mitt 720 är för litet för den då den stundtals simmar med något som jag upplever som stressat beteende. Även de övriga kirurgerna vill ju ha stora kar så jag skulle inte sätta i någon mer kirurg i alla fall.

Om du tittar på vad jag har för fiskar så verkar vi gilla ungefär samma fiskar. Jag skulle dock vara försiktig med fiskar som kan hamna i rivalitet med kirurgerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack sillen.

Ja nä, jag hade gärna haft ett 1500 liters kar.. men. som sagt. jag vill ta det i steg, detta är akvarium nummer tre i ordningen för mig, och jag lär mig fortfarande. och jag tycker kostnaden för drift stiger oroväckande snabbt.

Japonicusen, hmm, är lite oroad för att den har något skit med sig.. han har fått två märken mitt på sidan, vet inte om han varit i slagsmål med den gule. Vidare så har han dimmiga ögon, Sen dessutom, så försöker han flirta med mina putsarräkor, han lägger sig på sidan framför dem, öppnar gälarna och vill att de ska putsa.. men de fattar inte ett smack och blir rädda..

Överväger att skaffa en putsarfisk omgående (imorgon) för att kanske underlätta för japonicusen.

Vidare, han simmar väldigt mycket fram och tillbaka, precis som du beskriver lite stressat nästan.. han är inte lugn, zebrasomorna är mycket mer rofyllda..

Till sist, överväger också att koppla på mitt UVC.. det är inte ikopplat än, allting är förberett, men, jag har inte behövt det tidigare.. har inte trott på det.. men..

Hm. får avvakta, men som du kanske förstår så, jag spenderar mycket tid att observera honom, eller henne, jag döpte henne till harriet. :P

ska kolla dina fiskar nu . hörs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan ta ett tag för den o acklimatisera sig. min vitbröstade har precis börjat äta o koppla av lite bättre o jag har haft den i 3-4 veckor nu. var väldigt orolig för att den skulle gå hädan precis som mina 2 förra försök med den arten. som tur var så åt den av alger på stenarna tills den fattade att pellets är mat ;) nu e den tokig såfort jag matar :).

men på med uvc direkt så du inte loosar fisken jag fick öka mitt uvcc från natt till 24 timmar då pricken kom som ett brev på posten. även mina hepatusar fick lite gråa ögon när uvc var av skulle tro att det är pga irritation av prick som det blev så. vilket som så försvann även gråa ögon när uvc kom igång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som jag ska börja montera upp UVC-t imorn.

Nike83: Men, fisken flirtar ju med räkorna om att bli putsad, men de dumma ärthjärnorna fattar ju inte. På vilket annat sätt kan man tolka hans beteende ? Han gillar grooming.. (de dumma ärthjärnorna gillar dock mina nagelband)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som jag ska börja montera upp UVC-t imorn.

Nike83: Men, fisken flirtar ju med räkorna om att bli putsad, men de dumma ärthjärnorna fattar ju inte. På vilket annat sätt kan man tolka hans beteende ? Han gillar grooming.. (de dumma ärthjärnorna gillar dock mina nagelband)

du kan ju alltid testa, men min blev galen på min putsarfisk....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm. vet. är orolig för det.. när det gäller fisken.. men mina dumma räkor fattar ju inte..

Joponicusen gick hos göran ihop med en putsarfisk.. fick tag på den fisken idag.. just den som hade gått ihop med japonicusen.. men nu vet jag inte om mina andra fiskar blir stressade av putsarfisken..

Ska koppla på uvc-t också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...