Gå till innehåll

Start av 25Liter?


mklauser

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag är helt ny på detta området, har dock haft sötvatten i flera år, och är jäkligt sugen på att dra igång ett litet 25 liters-akvarium somjust nu funkar som yngelkar för några små Pseudotropheus Demasoni.

Min tanke är att göra det så enkelt som möjligt för mig! Kommer att läsa på ordentligt då projektet är några månader iväg. (Malawisarna måste få växa upp först) Har också suttit och plöjt igenom tråd efter tråd här på forumet, så jag känner mig iallafall lite förberedd just nu, men mycket som fortfarande måste in i skallen! :)

Jag ska inte ha någon fisk i alls (det är väl för litet för det?) utan bara ha turbosniglar, eremiter och möjligen någon räka. Sjöstjärna?

Tänkte slänga i ca: 3kg LS. Funkar det att ha kalksten i ett saltvatten? Har en liten hög hemma.

Borde jag ha levande sand? Eller blir det för mycket av det goda i ett sånt litet kar?

Rent teknikmässigt tänkte jag köra på den pumpen jag har nu, men ta bort filterdelen och bygga en liten sumpavdelning i ena hörnet. Har lite slimline liggandes som jag kan bygga med. Ska även försöka få till en liten ytavrinningskam.

Behöver jag ytterliggare cirkulation? med tanke på att Karet blir kanske 20L med sumpen så kanske det räcker? Pumpen cirkulerar Ca 220l/h.

Jag tänkte köpa en Rio Nano Skimmer, borde ju räcka gott och väl till mitt ändamål, inga fiskar eller avancerade koraller/anemoner.

Lampan som sitter i nu är den som följde med och är på 10W. Blir att uppgradera den om jag skulle få för mig att testa någon anemon i framtiden, men den borde räcka så länge va?

Här är bilder på karet just nu.

A01.jpg

A02.jpg

A03.jpg

Som sagt, detta blir mest ett "prova på för att jag inte har plats för större" akvarium. Är inte beredd att lägga ut hur mycket som helst just nu på större akvarium.

Men skulle det kunna fungera med ett såpass litet kar?

MVH /

Matthias Klauser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är både kul och hyfsat enkelt med nano kar, grejen är att man måste byta vatten ofta, partiella vattenbyten varje vecka är grejen, 10-15%. För nanos så blir det inte så mycket vatten så det är ju hanterbart, och det smidigaste sättet att hålla en bra vattenkvalitet.

Dock så hade jag nog uppgraderat lyset lite, 10w är lite för snålt för koraller o sådant, men funkar fint för fisk och räkor osv, men du vill säkert ha nåt som svajar lite fint framöver :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar!

Tur att det inte är för litet, är riktigt sugen att starta upp! :)

Vi får väl se om det blir något som "svajar" framöver. Vem vet, kanske gör om mitt 100liter senare om detta verkar vara en grej för mig! :)

OM jag skulle bli sugen på fisk senare, finns det någon fisk som skulle kunna trivas(inte bara överleva) i ett så litet kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För litet är alltid relativt. Du kommer nog finna till skillnad från sötvatten är det lite sämre med små fiskar, i dessa fall är det uppåt 10 cm oftast.

Du skrev anemon ovan och skulle inte rekommendera en sådan i så liten vattenvolym. Belysning handlar oftast om vad du sedan vill ha i karet.

Generellt hade jag rekommenderat ett något större kar, men det fungerar att köra i så länge man tänker till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men som sagt, det är mest ifall jag skulle vilja ha lite mer rörelse där någon dag. Men det kommer inte bli på fiskens bekostnad, finns det ingen som inte behöver mer utrymme så hoppar jag över det.

Men åter till mina frågor längst upp, vad tror ni om mitt upplägg? Funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska inte ha någon fisk i alls (det är väl för litet för det?) utan bara ha turbosniglar, eremiter och möjligen någon räka. Sjöstjärna?

Visst finns det fisk som passar, leta upp Lasses tråd och blogg här på svg t.ex, har för mig han hade några småttingar i sitt lilla kar.

Tänkte slänga i ca: 3kg LS. Funkar det att ha kalksten i ett saltvatten? Har en liten hög hemma.

Använd bara LS, kalksten blir nog fult och kan läcka dumheter.

Borde jag ha levande sand?

Det tycker jag helt klart, en fin sand med blandade storlekar som är ok för grävande djur.

Rent teknikmässigt tänkte jag köra på den pumpen jag har nu, men ta bort filterdelen och bygga en liten sumpavdelning i ena hörnet. Har lite slimline liggandes som jag kan bygga med. Ska även försöka få till en liten ytavrinningskam.

Behöver jag ytterliggare cirkulation? med tanke på att Karet blir kanske 20L med sumpen så kanske det räcker? Pumpen cirkulerar Ca 220l/h.

Jag tänkte köpa en Rio Nano Skimmer, borde ju räcka gott och väl till mitt ändamål, inga fiskar eller avancerade koraller/anemoner.

Planen med ytavrinning osv låter bra, sen om cirkulationen räcker får du se, det går inte att få allt bra från början och sånt där är ju lätt att fixa med tiden.

Skummaren vet jag inget om men ser funktionell ut :)

Lampan som sitter i nu är den som följde med och är på 10W. Blir att uppgradera den om jag skulle få för mig att testa någon anemon i framtiden, men den borde räcka så länge va?

Glöm anemon som sagt. Skivanemoner och andra mjukisar kan du säkert ha med en liten uppgradering. Vad nuvarande belysning räcker till är svårt att säga, skulle tro att den ger "fel" ljus också, man brukar ju vilja ha kallt ljus i saltkar.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Struntar i kalkstenen, blir nog för mycket sten om jag slängt i den ändå.

Har kollat runt lite på skummaren jag tänkt mig, och den ser rätt stor ut, kanske för stor för mitt lilla kar. Men samtidigt vill jag ha skummare för att slippa lite extrajobb. Hmm, får klura på det där lite. Vill ju helst slippa ta hål i "locket" där lampan sitter.

Kanske får ta bort locket och köpa en ny lampa så man kan få bra ljus från början. Har sett att folk här har typ lampor som ser ut som skrivbordlampor över sina kar. Någon som har tips på var man kan få tag på en sån till ett bra pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser fräckt ut, men jag har för lite förståelse för hur en skummare fungerar för att ge mig på det nu. Har ju aldrig ens sett en skummare! :)

Kanske något att göra ifall jag skulle uppgradera senare.

Hade först tänkt en liten sump/ytavrinnings-del på ca:5 liter. då hade jag fått plats med pump och skummar-rör. Men jag är rädd att skummaren skulle bli för stor.

Har inte lyckats se en bra bild på Rio Nano skummaren för att kunna avgöra egentligen.

Någon som har en bra bild med något att storleksjämföra med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I et så litet kar utan någon större belastning så hade jag skippat skummaren helt och kört på ett 2-liters vattenbyte en gång i veckan. 2 liter är enkelt, 2 PET-flaskor, en med nytt saltvatten och sedan en som du fyller upp med hjälp av en pump som har ett insugs-skydd på som du samsuger vatten och sand/sten med. Vad kan det ta, 10 minuter kanske? Så slipper du slabbet med skummaren. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det låter absolut som en bra idé! Då behöver jag inte ta bort locket från akvariet heller. Det får nog bli så jag gör till en början!

Vad tycker ni om doppvärmare?

Just nu ligger karet mellan 23-26 grader utan. Borde jag fixa en liten som håller temperaturen konstant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör det och sätt ett skydd på den i form av ett slitsat PVC-rör, så inga koraller eller djur kan ta skada av den när den går igång. Det har hänt att snäckor vandrat upp på dem när de varit avstängda och sedan när de sätter igång så får de "hot feet".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte själv ett speciellt skydd hos akvariehandlaren som va till för doppvärmare, så inte korallerna eller andra djur sätter sig på den och bränner sig. har fungerat bra i min burk bortsett från alla "mini" ormstjöstjärnor som kryper in o gömmer sig :) Men dom har hållit sig på insidan av skyddet bara, så inga dödsfall har inträffat, inte än iaf. Men precis som lagge säger så kan man även göra ett själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...