chaboo Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Om de är cites-djur undrar jag hur man får in dem, har hört att det finns handlare som fått koraller som står på cites-listan och då får lägga dem i visnings akvarium, är det så att det ibland händer att djur och koraller som gömmer sig i sten och koraller helt enkelt slinker med gömda?Detta är bara en undran och inget annat och ingen misstanke emot våra handlare i nån vinkel alls utan jag tror själv på att det ibland slinker in ett och annat som gömmer sig i sten eller ibland kanske det även plockas koraller som liknar varandra i tro att det är den som är ok enligt cites, inget våra handlare kan göra så mycket åt när sändningen kommer in till dem. Så alltså ingen misstanke!!! Citera
Bob Falfa Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Det är möjligt att jag sökt på fel sätt men jag hittar ingenting om att den ska vara cite listad......någon som vet istället för att spekulera?http://www.cites.org/eng/resources/species.html Citera
adddo Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Den säljs ju regelbundet i staterna så tvivlar på att den är på cites listan? Citera
Bygert Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 CITES söker man i om man tycker det kan vara spännande att betala böter, om inte så tittar man här:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:123:0003:0061:SV:PDFNej blåringad är inte listad, varken CITES, EG eller rödlistad. Listningen är dock inte ett sätt att förbjuda handel utan ett sätt att reglera. Det säljs mycket som är listat och det kan till och med finnas kvoter för vildfångst av högsta skyddsklass (I/A). Dock då med fruktansvärd pappershantering. Citera
Don J Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Giftet är ett så kallat Tetrodotoxin och ett mycket starkt nervgift utan känt motgift som bland annat förekommer hos vissa fiskar. (Bläckfisk, Blåsfisk, klumpfisk m.fl.) Giftverkan av tetrodotoxin visar sig i form av förlamning av andningen, vilket kan leda till döden. Toxiciteten varierar ofta beroende på art, årstid och plats, men tillräckligt mycket tetrodotoxin orsakar förlamning av diafragma och därigenom död genom kvävning. Symptomen utvecklas oftast inom 30 minuter men kan utvecklas något senare, dock senast inom 4 timmar. Symptomen börjar med domningar, yrsel, huvudvärk, kräkning och sluddrande tal. Den förgiftade förlorar därefter rörelseförmågan och dör inom några timmar. Det har hänt att döden har inträtt inom ca: 15 minuter, men vanligen inträder döden mellan 4 timmar och 6 timmar.Dessa djur är otroligt vackra men riktigt farliga rackare och det bör vara alla handlares ansvar att se till att dessa inte hamnar i orätta händer. Om Triton väljer att inte sälja dessa så stor eloge till dem!!!// J Citera
chaboo Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Kan nu efter att ha sett på National Geographic channel att denna blåringad bläckfisk är ett av de 10 giftigaste djuren, kommer inte ihåg vilken plats på listan den fick av dem men brun ormen var 1:a iaf, så det kanske inte är det lämpligaste husdjuret och som med ormar bör man nog ha en hel del erfarenhet innan man går på de giftigaste Citera
Arcticreef Postat 18 mars 2010 Författare Postat 18 mars 2010 Ett sympatiskt drag hos den blaringade är att giftet (tetrodotoxinet) har en lokalbedövande effekt. Man känner saledes inte att man blir biten... Citera
milk Postat 18 mars 2010 Postat 18 mars 2010 Har för mig att akvarielagret har ägg av blåringad bläckfisk och även en "levande". Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.