Gå till innehåll

Varför blir det så här ??


Mattias

Rekommenderade inlägg

vänta någon dag och se vad som händer finns nog inte så mycket att göra om du inte ändrat något......låt den få försöka komma igång igen....

kolla upp namnet och läs om den vill ha mycket ljus eller strömt och så vidare och se om det kan vara något där men jag tycker nog inte att du ska ändra något nu på en gång utan vänta några dagar iallafall.......en lung Hobby vet dusmiley1.gif...Börjar själv inse det mer och mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått så kräver Alveopora och Gonioporaväldigt god vattenkvalité vad gäller fosfat och nitrat - fosfat skall vara 0 och nitrat 0 eller nära noll. Sen är de känsliga mot alla snabba ändringar av vattenvärdet ex PH, KH osv. Har du mätt alla värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Magnus men jag har kollat av alla värden och de är ok, har ju några till och de ser ut att trivas utmärkt. Jag har även ett antal Tridacna, även de kräver ju god kvalitet på vattnet. Det som förbryllar mig är det att den dog av på bara 3 dagar, inga tidigare tecken på att den inte tivdes.

Till Jörgen vill jag bara säga det, att om du inte har nått konstruktivt att tillföra denna tråd så håll dig ur den !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte behövervetanågot mer om dom så förstår jag inte varför du frågar om den,då borde du ju själv kunna hitta varför den dog. Känner att jag inte heller har något mer kunstruktivt jag har lust att tillföra denna tråd så vi får väl hoppas att någon annanvill hjälpa dig. Men om du nu händelsevis skulle känna att du kanske har missat något så kan du ju alltid spana in artikeln på advanced aquarist. Länk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey. sluta gnälla nu. Då börjar vi leta orsaker istället. Du säger att alla värden är bra. Vilken märke använder du på testerna. Salifert är det enda som gäller faktiskt.

Vad är dina värden?

Kalcium

Nitrat

Fosfat

Kh

Magnesium

PH

Detta är viktigt för att få lite mer fakta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alveopora och Gonioporaär betydligt känsligare än Tridacnan!

Vilka tester använder du? Har du låga värden (på 0, mätt med våra hobbytest) så kan ett liten omätbar sänkning av tex nitrat och fosfat orsaka plötslig koralldöd! På samma sätt kan en höjning av nitrat och fosfat orsaka samma resultat! Dubbelkolla dina värden med nya test - tester är färskvara! Jag har fått för mig att Salifers tester är bra men även de kan ibland bli gamla och visa fel värden. De lär ska för övrigt hålla bättre i kylskåpet påstås det ibland!

Du har ingen fisk som fått ett ryck och börjat äta på den? Jag har haft kirurger som helt plöttsligt fått smak på en korall och ätit upp den på en dag! Och jag har haft korallgobisar som glatt mumsat i sig Acropora lika fort!

Tja, några av mina gissningar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej pojkar och flickor! Tack för alla tips, problemet är löst. Efter en nattspaning upptäckte jag att 2 st hammarkoraller, som jag trodde stog på betryggande avstånd. Helt enkelt har bränt alveoporan, klantigt kan tyckas. Men det syntes inte på dagtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Tack Magnus men jag har kollat av alla värden och de är ok, har ju några till och de ser ut att trivas utmärkt. Jag har även ett antal Tridacna, även de kräver ju god kvalitet på vattnet. Det som förbryllar mig är det att den dog av på bara 3 dagar, inga tidigare tecken på att den inte tivdes.

Till Jörgen vill jag bara säga det, att om du inte har nått konstruktivt att tillföra denna tråd så håll dig ur den !

De finns ingen som vet varför gonioporor inte går att hålla vi liv en längre tid i akvarier. Fosså med andra seriösa anser att man inte skall överhuvudtaget ta in denna art eftersom den dör i 100% av fallen förr eller senare. Det handlar väl sannolikt om nåt spårelement som saknas, tills vi inte vet vilket detta är så köp aldrig en goniopora. Eftersom de finns tusentals arter som är lika eller ännu vackrare så borde de inte vara nåt problem. Handlarna har stort ansvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej pojkar och flickor! Tack för alla tips, problemet är löst. Efter en nattspaning upptäckte jag att 2 st hammarkoraller, som jag trodde stog på betryggande avstånd. Helt enkelt har bränt alveoporan, klantigt kan tyckas. Men det syntes inte på dagtid.

mattias! jag vill varan dej en smul för pulserande xenia. kan bli som ett ogräs o till skillnad från stenkoraller omöjliga att skörda. Mitt akvarium blev på 6 månader överväxt med xenior, förökar sej könslöst o kan dyka upp var som helst i akvariet. Detta gäller anthelia också. Jag kommer aldrig nånsin köpa nån av dessa arter igen! /Jonas R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...