Mattias Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 Utslagen och fin igår, döende idag...... Jag har inte introducerat nåt nytt i karet. Citera
HyperBamse Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 du har inte ändrat något i karet då.....typ pumpar byt vatten eller något??? Citera
Mattias Postat 26 november 2004 Författare Postat 26 november 2004 Ikke ! Inga förändringar alls Citera
HyperBamse Postat 26 november 2004 Postat 26 november 2004 vänta någon dag och se vad som händer finns nog inte så mycket att göra om du inte ändrat något......låt den få försöka komma igång igen....kolla upp namnet och läs om den vill ha mycket ljus eller strömt och så vidare och se om det kan vara något där men jag tycker nog inte att du ska ändra något nu på en gång utan vänta några dagar iallafall.......en lung Hobby vet du...Börjar själv inse det mer och mer Citera
Mattias Postat 26 november 2004 Författare Postat 26 november 2004 Jodå har vart med förr.... den har stått på samma plats i mer än 2 månader, sett fantastisk ut. Det är en Alveopora gigas. Citera
aerie Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Läs på om Alveopora och Goniopora...de trivs inte ofta i fångenskap. Citera
Mattias Postat 27 november 2004 Författare Postat 27 november 2004 Vad hjälper det mig !! Jag vet att det är svåra koraller, och jag behöver inte läsa på. Citera
Magnus Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Vad jag förstått så kräver Alveopora och Gonioporaväldigt god vattenkvalité vad gäller fosfat och nitrat - fosfat skall vara 0 och nitrat 0 eller nära noll. Sen är de känsliga mot alla snabba ändringar av vattenvärdet ex PH, KH osv. Har du mätt alla värden? Citera
Mattias Postat 27 november 2004 Författare Postat 27 november 2004 Tack Magnus men jag har kollat av alla värden och de är ok, har ju några till och de ser ut att trivas utmärkt. Jag har även ett antal Tridacna, även de kräver ju god kvalitet på vattnet. Det som förbryllar mig är det att den dog av på bara 3 dagar, inga tidigare tecken på att den inte tivdes.Till Jörgen vill jag bara säga det, att om du inte har nått konstruktivt att tillföra denna tråd så håll dig ur den ! Citera
aerie Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Om du inte behövervetanågot mer om dom så förstår jag inte varför du frågar om den,då borde du ju själv kunna hitta varför den dog. Känner att jag inte heller har något mer kunstruktivt jag har lust att tillföra denna tråd så vi får väl hoppas att någon annanvill hjälpa dig. Men om du nu händelsevis skulle känna att du kanske har missat något så kan du ju alltid spana in artikeln på advanced aquarist. Länk. Citera
acuario Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Okey. sluta gnälla nu. Då börjar vi leta orsaker istället. Du säger att alla värden är bra. Vilken märke använder du på testerna. Salifert är det enda som gäller faktiskt. Vad är dina värden?KalciumNitratFosfatKhMagnesiumPHDetta är viktigt för att få lite mer fakta. Citera
acuario Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Och ljuset!! herre gud vad man glömmer när man börjar bli gammal Citera
Niclas Postat 27 november 2004 Postat 27 november 2004 Min alveopora gillar inte när CA är för högt, men du hade ju koll på värdena så det är väl kanske inte det. Citera
Magnus Postat 28 november 2004 Postat 28 november 2004 Alveopora och Gonioporaär betydligt känsligare än Tridacnan! Vilka tester använder du? Har du låga värden (på 0, mätt med våra hobbytest) så kan ett liten omätbar sänkning av tex nitrat och fosfat orsaka plötslig koralldöd! På samma sätt kan en höjning av nitrat och fosfat orsaka samma resultat! Dubbelkolla dina värden med nya test - tester är färskvara! Jag har fått för mig att Salifers tester är bra men även de kan ibland bli gamla och visa fel värden. De lär ska för övrigt hålla bättre i kylskåpet påstås det ibland!Du har ingen fisk som fått ett ryck och börjat äta på den? Jag har haft kirurger som helt plöttsligt fått smak på en korall och ätit upp den på en dag! Och jag har haft korallgobisar som glatt mumsat i sig Acropora lika fort!Tja, några av mina gissningar... Citera
Mattias Postat 28 november 2004 Författare Postat 28 november 2004 Hej pojkar och flickor! Tack för alla tips, problemet är löst. Efter en nattspaning upptäckte jag att 2 st hammarkoraller, som jag trodde stog på betryggande avstånd. Helt enkelt har bränt alveoporan, klantigt kan tyckas. Men det syntes inte på dagtid. Citera
jonasroman Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Tack Magnus men jag har kollat av alla värden och de är ok, har ju några till och de ser ut att trivas utmärkt. Jag har även ett antal Tridacna, även de kräver ju god kvalitet på vattnet. Det som förbryllar mig är det att den dog av på bara 3 dagar, inga tidigare tecken på att den inte tivdes.Till Jörgen vill jag bara säga det, att om du inte har nått konstruktivt att tillföra denna tråd så håll dig ur den !De finns ingen som vet varför gonioporor inte går att hålla vi liv en längre tid i akvarier. Fosså med andra seriösa anser att man inte skall överhuvudtaget ta in denna art eftersom den dör i 100% av fallen förr eller senare. Det handlar väl sannolikt om nåt spårelement som saknas, tills vi inte vet vilket detta är så köp aldrig en goniopora. Eftersom de finns tusentals arter som är lika eller ännu vackrare så borde de inte vara nåt problem. Handlarna har stort ansvar. Citera
jonasroman Postat 30 augusti 2006 Postat 30 augusti 2006 Hej pojkar och flickor! Tack för alla tips, problemet är löst. Efter en nattspaning upptäckte jag att 2 st hammarkoraller, som jag trodde stog på betryggande avstånd. Helt enkelt har bränt alveoporan, klantigt kan tyckas. Men det syntes inte på dagtid.mattias! jag vill varan dej en smul för pulserande xenia. kan bli som ett ogräs o till skillnad från stenkoraller omöjliga att skörda. Mitt akvarium blev på 6 månader överväxt med xenior, förökar sej könslöst o kan dyka upp var som helst i akvariet. Detta gäller anthelia också. Jag kommer aldrig nånsin köpa nån av dessa arter igen! /Jonas R Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.