Gå till innehåll

1 eller 2 rör ner till sumpen?


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Ja det är min fråga! Ska snart beställa ett akvarium på ca 240l (80x60x50cm) med rör- ner/-uppgångar i ett hörn. Ska försöka ha rören så rakt ner som möjligt så att jag slipper böjar, kommer bli ett fall på ca 50 cm.

Så kan vara bra att börja tänka lite. Sätt många som har fler en bara 1 rör ner. Sägs bli tystare! Men förstår inte riktigt varför det blir tystare med fler hål. Någon som kan förklara?

Hur stora ska dem hålen vara i sån fall?

Har någon även ett tips på hålstorleken uppåt?

Har inte köpt någon returpump än men finns de något standardmått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med två rör ner och ett i retur.

Det ena röret ner tar 90-95% av flödet och det andra röret tar resterande 5-10%. Eftersom det ena röret är helt fyllt med vatten hela tiden så blir det inget ljud av luft från det, och det andra röret som tar resterande vatten har ett så pass lågt flöde att det inte blir något ljud att prata om direkt.

Läs mer här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33188

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27071

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med flera rör är att du kan jobba med ett rör som är helt vattenfyllt och fungerar som en hävert medan resten av flödet går via ett vanligt luftfyllt rör. Hävertröret tar merparten av allt vatten och eftersom det är helt vattenfyllt så är det knäpptyst. Eftersom du aldrig kan balansera hävertens flöde exakt mot pumpens flöde så måste du ställa in det så att det transporterar lite mindre vatten än pumpen pumpar upp. Det lilla kvarvarande flödet tar du via det vanliga luftfyllda röret som blir så gott som helt tyst eftersom det transporterar endast lite vatten.

Till detta skulle jag lägga ett tredje säkerhetsrör i händelse av att häverten eller det andra röret sätter igen.

Jag har just byggt något liknande:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32019

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med enbart ett rör så kan det visst bi fyllt, det lär det bli, men det är extremt svårt att få det så pass så att du inte antingen tömmer sumpen och överfyller karet ifall röret inte kan svälja i samma takt som det fylls, eller så kan det bli så att returpumpen inte orkar fylla i samma takt som röret sväljer, och då måste du ändå strypa röret ner på något vis, och då är du där igen med exakt-inställningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki övertygad, då får det bli 2 rör ner och 1 upp:)

Ett exempel: Har inte kolat dimensioner än så det här är bara flum.

Men om vi säger att jag vill ha 1000 l/h genomströmning. till det säger vi att de behövs 1 rör på 40 mm, ska jag då ta 2 mindre? te.x. 2 på 30mm och lite olika höjd? en i botten och en ca 10 cm högre? Eller tar ja 2 på 40mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köra med 2st 25 mm rör. Båda med insugsskydd i överrinningskammaren så att inte fiskar eller snäckor kan fastna i röret. Det ena röret går upp till 5cm från vattennivån i karet och det andra är betydligt kortare och slutar med en kran i sumpen. Som Nixon skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...