Gå till innehåll

Blev för mycket salt! Vad göra?


Thomas_W

Rekommenderade inlägg

Ja, vad ska man säga? Har ju inte blandat alltför mycket salt till mitt relativt nystartade 425-iterskar. Startade ju upp det i dec och gjorde första månatliga delvattenbytet nu i februari. Bytte då 20-30% och hade tänkt göra detsamma nu. RO-vattnet står färdigblandat i 25-litersdunkarna med syresättning, och salt tillsatte jag igår (Reef Crystals). Problemet är bara att jag mindes fel (eller snurrade till det iallafall) rörande doseringen och höftade till det så att salthalten nu låg på 1.040-1.044 när jag mätte det i dunkarna. FAN! I karet liggger nivån på 1.023, och nu funderar jag på hur situationen ska räddas, då jag ogärna slänger vattnet som blivit för salt.

Skulle jag kunna ta och göra ytterligare 25 liter osaltat RO-vatten och bara hälla ut saltvattnet i en av dunkarna? Så att jag alltså tillsätter 3 saltade 25-literdunkar och en med bara RO-vatten (4*25 = 100 l)? Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken är väll att bland annat kalk fällts ut ur ditt nya vatten så att även om du spär det till rätt sälta, så blir det nytt vatten med låga värden. Inte helt optimalt med andra ord. Men om det faktiskt är så vågar jag inte svara på, inte i närheten av kompetent nog för att förutsäga det. (problemet är att utfäld kalk behöver mycket sur miljö för att lösas i vattnet igen)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ju inte den salthalten är så dramatiskt hög att det är problem med utfällning.

Ta och häll av några liter från var och en av dunkarna till en tom dunk och späd med lite RO-vatten tills du får rätt salthalt. Krångligare behöver det inte bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gort samma sak fick runt 1.040 i dunken och hadde 1.023 i karet men eftersom karet var på över 400 liter med sumpen så använde jag det vattnet endå då jag efter vattenbytet på 25 liter inte kom över 1.025 i salitet.Koraller har jag hört klarar rätt höga värden medans fiskars lever kan ta skada vid höga värden en lngre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gort samma sak fick runt 1.040 i dunken och hadde 1.023 i karet men eftersom karet var på över 400 liter med sumpen så använde jag det vattnet endå då jag efter vattenbytet på 25 liter inte kom över 1.025 i salitet.Koraller har jag hört klarar rätt höga värden medans fiskars lever kan ta skada vid höga värden en lngre tid.

Menar du att du bara bytte 25 liter i ett kar på över 400 liter? :snurrig: Eller vad menar du med "...använde jag det vattnet endå då jag efter vattenbytet på 25 liter inte kom över 1.025 i salitet...."?

Jag har en ny fråga till er alla. Särskilt till er som är styva på matte. Hur mycket måste jag späda varje dunk (som alltså ligger på 1.040-1.044 st) i syfte att komma ned till acceptabla akvarienivåer? Någon skrev att jag skulle blanda 50/50 rent osmosvatten och översaltat vatten, men då måste jag ju göra ett dubbelt så stort vattenbyte som jag först tänkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade tre dunkar med salinitet i medel ca 1.042? om du då tar två dunkar med sötvatten, så får du en salinitet på (3*1.042 + 2 * 1.000)/5 ~1.025 .. Borde vara rätt lagom.. Blir lite större vattenbyte än du tänkt dig 125L/425L ~ 30%, men det är ju ingen fara med det. Jag har gjort vattenbyten på runt eller över 50% utan några skadeverkningar, utan bara positiva resultat på koraller med mera... När man gör så stora vattenbyten så bör man väl se till att bytesvattnet inte är iskallt, så temperaturen sjunker allt för mkt, men har själv gjort vattenbyten där temperaturen sjunkit 4-5 grader utan problem..

Sen vet jag inte om jag blir ihjälslagen här nu men jag skulle nog tömt ur de 125 litrarna, hällt i en hel eller en halv dunk saltvatten sen en hel eller en halv dunk osmos och skiftat så tills allting är i. Mina djur har inte klagat över kortsiktiga variationer på salinitiet, det är absolut inte bra att shockhöja eller minska saliniteten i ett kar, men om det bara är några minuter med högre respektive lägre salinitet så tar sakerna inte skada, sånt händer ju även i naturen... Det viktiga är bara att saltet löst upp sig ordentligt innan man tar i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan beräkna det i aqua calculatorn under saltuträknare. Skriver jag in att det är 25liter med 1.041 och ska sänka till 1.023 så ska man dra bort 12liter och ersätta med sötvatten. Du kan ju även förvara det blandade vattnet i förslutna dunkar ett tag med om du inte vill tillsätta allt.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan beräkna det i aqua calculatorn under saltuträknare. Skriver jag in att det är 25liter med 1.041 och ska sänka till 1.023 så ska man dra bort 12liter och ersätta med sötvatten. Du kan ju även förvara det blandade vattnet i förslutna dunkar ett tag med om du inte vill tillsätta allt.

/Andreas

Vet inte vad det är för aqua calculator du pratar om, men om du nu har tillgång till en sån, kanske du lite snabbt skulle vilja berätta för mig hur mycket salt som behövs för att salta upp 25 liter RO-vatten (vilket är vad mina nuvarande dunkar rymmer) tiil, säg 1.022-1.024:?: Kanske omöjligt att svara på utan att känna till exakta vattenvärden, men på en höft sådär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du hade tre dunkar med salinitet i medel ca 1.042? om du då tar två dunkar med sötvatten, så får du en salinitet på (3*1.042 + 2 * 1.000)/5 ~1.025 .. Borde vara rätt lagom.. Blir lite större vattenbyte än du tänkt dig 125L/425L ~ 30%, men det är ju ingen fara med det. Jag har gjort vattenbyten på runt eller över 50% utan några skadeverkningar, utan bara positiva resultat på koraller med mera... När man gör så stora vattenbyten så bör man väl se till att bytesvattnet inte är iskallt, så temperaturen sjunker allt för mkt, men har själv gjort vattenbyten där temperaturen sjunkit 4-5 grader utan problem..

Sen vet jag inte om jag blir ihjälslagen här nu men jag skulle nog tömt ur de 125 litrarna, hällt i en hel eller en halv dunk saltvatten sen en hel eller en halv dunk osmos och skiftat så tills allting är i. Mina djur har inte klagat över kortsiktiga variationer på salinitiet, det är absolut inte bra att shockhöja eller minska saliniteten i ett kar, men om det bara är några minuter med högre respektive lägre salinitet så tar sakerna inte skada, sånt händer ju även i naturen... Det viktiga är bara att saltet löst upp sig ordentligt innan man tar i det.

Tack så mycket, ska verkligen begrunda ditt svar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är Google sökningen första och andra träffen.

http://www.google.se/search?q=aqua+calculator&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Här har du tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20999

Här är länken till sidan.

http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm

Här är direkt länk till nerladdningen.

http://www.mathgame.de/Aqua/SetupACalc.exe

För svenska: Välj Engelsk installation, starta programmet välj Engelska igen, på tabb menyerna uppe står det "Miscellaneous" klicka på den välj den Svenska.

Sedan så står det väl hur mycket det skall vara på hinken/katrongen per Liter/gallon i vikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är Google sökningen första och andra träffen.

http://www.google.se/search?q=aqua+calculator&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Här har du tråden.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20999

Här är länken till sidan.

http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm

Här är direkt länk till nerladdningen.

http://www.mathgame.de/Aqua/SetupACalc.exe

För svenska: Välj Engelsk installation, starta programmet välj Engelska igen, på tabb menyerna uppe står det "Miscellaneous" klicka på den välj den Svenska.

Sedan så står det väl hur mycket det skall vara på hinken/katrongen per Liter/gallon i vikt?

Tack för länkarna! Nej, jag tog Reef Crystals största hink, och har inte sett några instruktioner på den. Men ska checka igen, bara för att du verkar vara van vid att det ska finnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad det är för aqua calculator du pratar om, men om du nu har tillgång till en sån, kanske du lite snabbt skulle vilja berätta för mig hur mycket salt som behövs för att salta upp 25 liter RO-vatten (vilket är vad mina nuvarande dunkar rymmer) tiil, säg 1.022-1.024:?: Kanske omöjligt att svara på utan att känna till exakta vattenvärden, men på en höft sådär?

Kanske lite sent nu men du ska blanda 880g salt i 25l enligt aqua calculatorn och länkarna till programmet fick du av Jonas. Mycket användbart program till mycket.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Laddade ner programmet för en stund sen. Vilken grej! Hade jag ingen aning om, att det fanns såna fina hjälpmedel i mjukvara! Väldigt fin hjälp har ni gett mig, vad hade man gjort utan er? Tack igen! Här inne blir man nog stammis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...