Gå till innehåll

480L projektet


zombie

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är ganska ny på detta med saltvatten men efter att jag köpte mitt RSM i somras så är jag fast!

Suget efter större kar blev för stort så i förra helgen slog jag till på ett 480L Helglasakvarium med tillhörande teknik.

Tanken med detta projekt är att det ska vara så tyst som möjligt i Vardagsrummet, eftersom jag har pannrummet rakt under akvariumet behövdes det inte lång betänketid innan jag satt borrmaskinen i golvet!

Tekniken då:

Skummare Reef Octopus 200 tror jag den heter ?

Nitratfilter Aquacare Adn 70

Kylare som jag hoppas slippa använda då det är cirka 15 grader i källaren året om. :)

Returpump är beställd från fish-street det blev en MD-70.

Belysningen är en Kina variant med 2*250w MH, 2*54w T5 + månljus.

Jag har tänkt att bygga en överrinningskammare, det känns lite säkrare om något rör skulle springa läck.

Tacksam för tips på sumputformning då den idag endast är ett gammalt akvarium utan bubbelfällor.

Jag har 1 st 32mm och 1 st 25mm rör ner till källaren, ska jag använda båda ner till sumpen eller kan jag ha 25 röret som retur ?

post-4659-14468919547398_thumb.jpg

post-4659-14468919547575_thumb.jpg

post-4659-1446891954773_thumb.jpg

post-4659-14468919547877_thumb.jpg

post-4659-14468919548039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eftersom det är i pannrummet du har sakerna så behöver du ju inte ha vattenpåfyllningen i sumpen utan kan ha den i en balja vid sidan om. allt beror ju på vad du planerar o ha sumpen till, om du ska ha refugium eller nåt sånt, annars behövs ju bara ett fack för skummaren sen bubbelfällan samt ett fack för returen ev med lite levandesten i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ser ut att vara en ganska lagom mängd sten,

men jag hade nog försökt bygga upp det betydligt luftigare.

Det ger bättre cirkulation runt och i stenen, och fiskar och andra djur uppskattar det mer då dom får fler möjligheter till gömställen mm...

Lycka till med projektet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att vara en ganska lagom mängd sten,

men jag hade nog försökt bygga upp det betydligt luftigare.

Det ger bättre cirkulation runt och i stenen, och fiskar och andra djur uppskattar det mer då dom får fler möjligheter till gömställen mm...

Lycka till med projektet.

Jepp jag ska försöka få till en lite annan layout på det hela.

Slängde i stenen lite snabbt för att få igång det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska jag köra med för teknik tycker ni ? Är ju en djungel detta.

Biopellets verkar ju bra, kalkreaktor, balling bör man köra allt eller kan man tex bara använda balling för att få upp KH och de övriga värdena ?

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska jag köra med för teknik tycker ni ? Är ju en djungel detta.

Biopellets verkar ju bra, kalkreaktor, balling bör man köra allt eller kan man tex bara använda balling för att få upp KH och de övriga värdena ?

Tacksam för svar.

Att köra både kalkreaktor och balling skulle väl bli som kaka på kaka.

Som jag förstått det är båda till för att hålla stabila värden

Balling: Till för calcium, magnesium och kh.

Kalkreaktor: Till för calcium.

Rätta mig gärna om jag har fel då jag själv är nybörjare, men det är som sagt så jag förstått det hela.

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan även ha i magnesium i en kalkreaktor för att hålla den nivån stabil. :)

Men en kalkmixer kan man inte tillsätta magnesium med ?

Då jag har både villa, barn och kombi så finns det ju annat att göra än att slabba med diverse preparat så en så smidig/automatisk lösning som möjligt är att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite kort skulle jag säga de såhär...

Kalkreaktor med Mg granulat tillför Ca, Kh, Mg +spårämnen och är en balanserad metod.

Balling tillför Ca, Kh, samt spårämnen och den är balanserad vid rätt dosering, vid utökad balling(+) så får man även med Mg.

Kalkreaktor kostar betydligt mer i inköp men är billigare att driva speciellt om man har mycket koraller.

Den är dock inte helt enkel att ställa in och kräver att man läser på en del innan man försöker.

RC har en bra 2 delad artikel som går igenom det man behöver veta...

Balling kostar mer i längden (men är riktigt billigt om man jämför med färdigt paketerade produkter på flaska).

Man skall dock läsa på om vilken typ av ballingmetod man vill använda och det krävs en exakt doserpump för automatisering(GHL alt. Grotech).

Doserpump är något jag rekomenderar varmt, det eliminerar den mänskliga faktorn och ger en del fördelar.

Det finns några beräkningar om när det är ekonomiskt fördelaktigt med reaktor och den gränsen verkar gå vid 500 liter ungefär.

Sen beror det nog mycket på vad man skall ha i karet och vad åtgången blir.

Jag är själv på väg att byta till reaktor på mitt 500 liters system då åtgången på balling börjar bli lite väl mycket.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Har varit dålig på att uppdatera tråden kan man säga!

Körde balling med doserpumpar i början men tyckte det vart för dyrt, så jag skaffade en reaktor istället, Kina returpumpen gjorde det den skulle men lät alldeles för mycket, vibrationerna spred sig vidare i väggarna i huset, så jag köpte en Deltec 8070 istället.

Har brottats med alger efter byte av lampor, har gått ner lite i timmar på belysningen.

Kör med biopellets sedan ett par veckor tillbaka, för tidigt att säga om det har gett resultat tyvärr.

Sumpen som följde med akvariet började läcka och har bytts ut mot ett fräshare kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...