Gå till innehåll

Överkänslig putsarräka?


Bob Falfa

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en putssarräka idag som efter att ha flytit i sin påse i 3 timmar, fått i en skvätt akvarievatten var 10-20 minut hamnade i akvariet. Allt såg ut att vara frid och fröjd men nu ser han väldigt död ut.....

Mina vatten värden är ok, släppte jag i honom för fort eller fick jag ett måndagsexemplar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkan blev dödförklarad 10 04 10 10 34, det verkar som jag haft otur. Jag har surfat runt lite och stött på en inkoppningsmetod som benämns "droppmetoden", den går ut på att man låter vatten droppa ner i påsen där man har skaldjuret under en längre tid samtidigt som man har snorkoll på vattentempen. Är det någon som har erfarenhet av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köra med droppmetoden, då tar jag en 5 litershink. Häller över vattnet och djuret från påsen. Tar en luftslang och en såndär klämma som man stryper med, när vattnet är minst dubbelt i hinken så kan man lyfta över djuret i hinken. Det blir väl lagom med 1-2 droppar/sek ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Jag har köpt en putsarräka idag å ja gjorde så att ja hade den i en skål å fyllde i lite av saltvattnet ja har så den fick vänja sej gjorde så i en timme å jag hoppas hoppas nu att den ska klara sej i akvariet den vinglar lite men ser gasnak okey ut är på stenen nu å spatserar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...