Gå till innehåll

mano

Rekommenderade inlägg

När jag har sökt runt lite så har jag funnit 4 olika metoder;

  • ättika,
  • saltsyra (10%),
  • citronsyra och
  • avkalkning till kaffebryggare.

Om man använder ättika till vilken koncentration borde man späda den? har bara hittat att folk har skrivit originalkoncentration eller utspädningsförhållande aldrig båda samtidigt.

Om man väljer citronsyra, hur mycket pulver och hur mycket vatten borde man använda då?

Vilka metoder är vettiga om man vill ta ur alla pumpar på en och samma gång? dvs att det får inte ta mer än kanske en timme.

Bör man låta pumparna vara påslagna i rengöringsbadet eller bara låta dom ligga där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med citronsyra, 3-5 matskedar i en 10 liters hink, lite beroende på hur många pumpar jag rengör och hur dom ser ut.

Först krafsar jag bort eventuella alger och skräp sen åker pumparna ner i badet, en av dom får hålla snurr på det hela.

Sen är det samma metod som stig har, borsta bort evenuella kalkalgsrester.

Det hela tar en 12-16 timmar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder ättika eller citronsyra, beroende på.

1-2 liter outspädd ättika i en liten plast dunk är perfekt för pumpar och inte allt för stora saker. Pumpen får ligga i 3-6 timmar som den är. Därefter plockar jag i sär den och använder en grov svamp för att göra rent allt. Ibland en liten halvslö kniv för att få bort det som sitter riktigt hårt. Anledningen till att jag inte plockar i sär den direkt är att vissa saker sitter så hårt att detaljer kan gå sönder.

Om jag skall göra rent flera saker samtidigt eller hela min skummare så använder jag en hink med ca 15 liter varmt vatten och 5-7 matskedar citronsyra. Det får stå över dagen. I detta falet så låter jag också pumparna vara igång några timmar för att cirkulera runt. Avslutande rengöring med svamp och slö kniv.

Ättikan kan återanvändes många gånger (flera år) jag silar bara bort grövre partiklar när jag är klar.

Jag gör rent mina saker 2 gånger per år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan skriva om hur jag själv gjorde, jag gick och köpte en flaska saltsyra. Sen la jag ner alla pumpar i en hink och täckte dem med sötvatten, det gick åt 2 liter. Sen hällde jag sakta i ungefär 1-2 dl samtidigt som en av pumparna var igång. Sen lät jag pumpen till skummaren vara igång i ungefär en timme innan jag tog upp en pump i taget och gjorde rent på samma sätt som man brukar göra rent sötvattenspumpar med diverse borstar. De kalkalger som var kvar innan jag började borsta av dem var så mjuka att de mer eller mindre gick att spola av under kranen och alla pumpar blev så rena att de såg nya ut.

Tycker det var otroligt smidigt och kommer att fortsätta med saltsyra, nästa gång kommer jag dock inte att låta pumparna ligga i när jag häller i saltsyra, vet inte vad jag tänkte på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att citronsyra eller ättika tar en väldig tid jämfört med den starka syran saltsyra. Och av någon anledning verkar vissa ingrodda avlagringar inte lösas upp effektivt av citronsyra eller ättika. Kanske är det så pass mycket organiskt material i vissa kalkalger att svaga syror inte biter på dessa strukturer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Körde med 24% ättika när jag behövde göra en rengöring senast men var inte så farligt. Behövde bara ligga i en 30-40 min innan det mesta gav sig med nagelborste.

Kör du bara koncentrerat eller spär du ut den något?

Just nu ligger min 3 pumpar i varmt vatten och mjukar upp.. retur pumpen går fortfarande och skickar upp cirkulation dock.

Tänkte traska iväg och köpa ättika. Men det känns inte som det är så billigt att köra med ättika direkt. Ska väl fixa en behållare, 1-2 liters flaska och sila som någon gjorde och återanvända ättika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det känns inte som det är så billigt att köra med ättika direkt. Ska väl fixa en behållare, 1-2 liters flaska och sila som någon gjorde och återanvända ättika.

Bad min sambo köpa ättika för en hundralapp, visp så var det 10st små flaskor. Har nu 6st kvar, jag återvinner osså.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder också ättika (24 %) men bara en flaska (3 dl) till en spann vatten (ca. 10 liter).

Dock brukar det få ligga upp till två dygn innan allt släpper.

Så det behöver inte vara så dyrt med ättika om man inte har alltför bråttom. :)

Ändrat av Ocikatten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...