Gå till innehåll

Jurghs 400 liters stenkorallsrev


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Här kommer jag hädanefter att dokumentera alls som har med mitt 400 liters akvarium att göra..

Inriktning:

I detta kar kommer jag att ha nästan uteslutande stenkoraller, förutom några färglada knappar och ricordeas.

Ett helt gäng revvänliga fiskar, räkor, musslor och annat kommer hålla korallerna sällskap..

Lite info om karet.

Mått

133x50x60 helglas. Bottenborrat med durso.

Sump

200 liter men bara ca 100 liter vatten i den

Belysning

2x250 W MH (kommer byta lampor till BLV 14.000 denna månad)

2x54 W T5, actinic & fiji purple (tror jag ska dubbla bägge rören)

Cirkulation

1 st Tunze Streamkit TS12 - 12.000 l/h

1 st Tunze 6100 - 6060 l/h

Pluss retur och pump till uv

Skummare:

Deltec TS1060S

Returpump

New jet på 3000 l/h men funderar på att byta till en Ocianrunner 3500 som jag har liggande

Övrig teknik

UV-filter Deltec 20W som körs vid behov

Dupla nivåvakt

Nitrit&fosfatreducering

Zeolithreaktor, Korallenzucht

Samt Faunamarins Ultralith-prylar

Balling:

Bubble Magus dosserpump

Fauna Marins ballingsalter

Övriga tillsatser

Har också köpt på mig: Ultra-Organics, Ultra-Amin och Kaliumtillsats.

För att se lite byggbilder från starten kolla denna tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33693

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4516288960_4718f053cd_b.jpg

4515654051_b7eda0f638_b.jpg

4516289608_35f1758721_b.jpg

4516289258_9cf6454fdb_b.jpg

4515656701_5a5716b101_b.jpg

En caulustrea och någon grön SPS

4515656335_990e4fb5eb_b.jpg

Ett par SPSer och min sjöborre

4515655715_a5721a109f_b.jpg

Diverse knappar, ricordea, sjöborre, cactus m.m.

4516291194_6dfa343f77_b.jpg

Min Maxima mussla

4516290772_e56b0f5879_b.jpg

Euphyllia

4515654683_1d448d76aa_b.jpg

Min ilsket gröna caulustrea

4515657335_ed12730b3f_b.jpg

Sumpskåp

4521278815_4e1c538858_b.jpg

lite tillsatser :P

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser lovande ut!

Är väldigt nyfiken på doserpumpen, har du fått hem den? Nu får jag upp "tyvärr varan finns inte i vårt sortiment för närvarande", men de har kanske gått åt fort. Kan ju vara ett ganska prisvärt alternativ om de funkar som de ska, ska bli kul att höra hur de fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser lovande ut!

Är väldigt nyfiken på doserpumpen, har du fått hem den? Nu får jag upp "tyvärr varan finns inte i vårt sortiment för närvarande", men de har kanske gått åt fort. Kan ju vara ett ganska prisvärt alternativ om de funkar som de ska, ska bli kul att höra hur de fungerar.

Yepp, jag har fått hem den men inte kopplat in den än... vill först manuellt hitta rätt nivåer på ballingtillsatserna först innan jag börjar dossera med pumparna.. men den ser väldigt fin ut och verkar robust.. men det är väl först när det gått ett tag i drift jag kan yttra mig.. men extremt bra pris iaf...

o såg att dom var slut i lager nu... när dom får hem nya ska jag köpa på mig en 4 kanalare till och koppla på min 3 kanalare för att köra några av mina övriga tillsatser automatiserat också.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild, som ej från mitt kar, men inspirerad av mitt saltvattensintresse... min nyaste tatuering.

26473_385667785837_563580837_4076361_4336169_n.jpg

Ett dagisbarn sa spontant förra veckan att jag borde tatuera Nemo eftersom jag älskar tatueringar och älskar mina fiskar.. han var också väldigt specifik vars på armen Nemo borde sitta... Han slutar hos oss på Onsdag.. så.. va fan.. klart jag måste göra så.. han har ju så rätt.. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grym unge till att tatuera. Den är lite kantig, och kanske inte det snyggaste exemplaret av Nemo jag sett, men för att vara tatuerad av ett dagisbarn är det ju grymt... Tönten i MTV's Jackass kunde ju inte ens tatta en streckgubbe på en snygg brud...

BTW, är det här dagisbarnet månne? ;- )

Skämt å sidor. Jag gillar motivet, men utförandet är kanske inte riktigt i min smak. Samtidigt är jag livrädd för nålar, och kommer aldrig tatuera mig om jag så lever tills.... Uh, jag har planerat att leva för evigt, så ingen tidsgräns, men konceptet är tydligt tror jag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar din Metallica tatuering också! :) Medlem på metallica.se kanske?

Thx.. det var min absolut första tatuering..

Jag har varit en gång i tiden.. dock är mitt metallicaintresse inte alls så stort nuför tiden.. hade det varit idag hade jag inte gjort den tatueringen.. men det är en snygg stjärna och ett jävligt bra band ändå =)

Om nån är intresserad av just tatueringar så har jag bilder på alla mina tutueringar här:

http://xjurghx.xpy.se/tatueringar/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite uppdatering..

Karet har nu varit igång i typ 4 veckor... jag har under hela tiden kört med Ultralithmetoden och jag mäter nu, med min budget-Hanna mellan 0.00 och 0.04 i fosfat. Nitrit r 0 och Nitrat har ja medvetet hållit på ca 2 med salpeter för att få ner fosfaten först och för att jag haft en del cyanobakterier..

Men jag har nu fått en jävulskt bloming av bruna alger över allt.. all inredning är brun och jag får inte göra annat än att skrapa rutorna.. skrapade i morse och nu på kvällen fick jag skrapa igen? Eftersom jag nästan inte har någon fosfat så känns det inte som att det kan vara där problemet är.. tänker att det kan vara kiselalger.. har för mig att det kom ca 4 veckor efter starten sist också.. så kanske bara att ha is i magen.. eller slänga i lite silikatremover i en strumpa..

I övrigt verkar allting trivas bra..

Förutom, märkligt nog, min stora euphyllia.. det är den korall jag haft längst och den har växt och mått hur bra som helst.. men nu ser den jättehängig ut.. tentacklerna är smala och hängiga...

Det intressanta är att mina acroporor som jag köpte håller på att färga ut i mitt kar och jag har sett tillväxt på dom.. om jag har så bra vattenvärden att acrosarna trivs.. hur kan det då komma sig att euphylla som är så tåliga, vantrivs?

Nått jag kan göra?

4593180442_ffd7a27b22_b.jpg

Här ser man den rosa acroporan som är mycket mer rosa än när jag köpte den.

4592562401_994abf2172_b.jpg

Och här, min auphyllia som helt plötsligt har halverat sin storlek och ser allmänt risig ut...

how come?

4592558251_4794a5cc09_b.jpg

Här ser man cyanon och vad jag misstänker är kiselalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som kiselalger som du skriver.

Har du silikatremover efter osmosen eller separat i karet?

Inget av det eftersom jag hört/läst att vi inte har någonk kisel i Umeås kranvatten.. men vart det då kommer ifrån vet jag inte..

Så kan ju vara värt att köpa till då.. eller att stoppa ner en strumpa med silikat remover...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kiselalgerna har nästan försvunnit helt nu av sig själv och jag behöver nu bara skrapa rutorna en gång istället för 2 per dag! =)

Däremot har jag haft en hel del cyano men som också börjar att dra sig tillbaka lite gran..

Bild från idag:

4632926796_96bdeb5750_b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. jag slängde ner lite aktivt kol i mediafacket på min skummare.. och sen dess har cyanon nästan helt försvunnit samt att euphyllian ser mycket bättre ut...

Kan aktivt kol på något sätt ta bort något ämne som cyanon lever av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kol i nedbrytningsfasen frigör näringsämnen alger kan tillgodogöra sig, och det skulle teoretiskt kunna konkurrera ut cyanon. Du kan med andra ord se samma effekt som Lasse säger sig se när han doserar kno3 mot cyano. Det kan vara en ren slump, och vad än cyanon levde av har bundits i annan biologisk vävnad, och kolen är helt orelaterad... Att kolen skulle absorbera något cyanon behöver ser jag som väldigt osannolikt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...