Gå till innehåll

Röda mygglarver till sjöhästar och pipefish.


milk

Rekommenderade inlägg

Kan man mata sjöhästar med röda mygglarver? någon som ser något problem med det? de får nu en varierad kost av olika mixar men den maten är rätt färglös och tänkte därför prova med mygglarver, sen om de tar det är ju en annan sak men det kan väl inte vara farligt för dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd är att undvika röda mygg överhuvudtaget. De lär fångas/odlas i riktigt sunkvatten och kan innehålla otrevligheter för dig och fiskarna. Ungefär som tubifex alltså även om tubifex inte är lika allergena.

Satsa hellre på något foder med axtasantin (stavning varierar) som du gör själv. Kolla vad ciklid-odlarna använder sig av på sötvattenssidan. De har mixtrat mycket med färgfoder (www.ciklid.se t.ex)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd är att undvika röda mygg överhuvudtaget. De lär fångas/odlas i riktigt sunkvatten och kan innehålla otrevligheter för dig och fiskarna. Ungefär som tubifex alltså även om tubifex inte är lika allergena.

Satsa hellre på något foder med axtasantin (stavning varierar) som du gör själv. Kolla vad ciklid-odlarna använder sig av på sötvattenssidan. De har mixtrat mycket med färgfoder (www.ciklid.se t.ex)

Håller helt med när det gäller att undvika röda mygg. Ska man sätta röda mygg och tubifex i en jämförelse så lever de sistnämnda i rena källvattnet :skrattar:

Mixtrat och mixtrat..................jag säger som så många andra i andra branscher, marknaden kräver det. Färg alltså !!

Det är som jag ser en god idé att pudra astaxantin över ex mysis i stället. Till råga på allt är just astaxantin en "nytto tillsats" i normal dos tack vare rika förekomst av antioxidanter.

http://www.linkan.se/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=44

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan prova att kontakta Linkan Feed Ingredients AB. Jag vet att de hade en ganska förmånlig deal med olika ciklid forum tidigare bland annat.

Här hade jag ett par rader om för och nakdelar med olika käk. Jag föredrar spirulina eftersom det både är ett bra foder, och har fördelen att ge bra färg. Astaxantin är starkare, och det går åt mindre, men det är i gengäld inget foder i sig själv. Båda fodertyperna kan ge upphov till pigmentfläckar som går tillbaka om man skär ner på pigment tillsatsen i fodret.

Både astaxantin & spirulina pulver brukar gå att köpa i den lokala hälsokostbutiken, om jag inte minns fel...

Själv köper jag spirulinapulver på Ebay.

B!

Ändrat av -=Mr_B=-
Omformulering
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mixtrat och mixtrat..................jag säger som så många andra i andra branscher, marknaden kräver det. Färg alltså !!

Det var inget negativt menat med just ordet "mixtrat". Jag använder ämnet själv i frysfodret till diskusen. Alternativet är spirulina som någon nämnde. Det jag undrar är om det fungerar att få sjöhästar att käka räkmix till exempel. Lockas de att ta av den typen mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De lockas av allt som svävar omkring i vattnet, men det måste vara rätt storlek och inget att "tugga". såg att båda fanns på hälsokosten, dock som tabletter.. :-/

jag undrade mest för att min hane var lite grå/beige när jag köpte honom, akvariet han var i då hade nästan igna färger, nu verkar det dock som om han färgar om sig till gult eller oranget.. som honan :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gett spirulina både för sig själv, och som en del i räkmix. Jag syftar då enbart på pulver, jag har flakes med, men de matar man ju med som vanligt flingfoder, om an nu vill det.

Mata med pulvret för sig själv funkar till filtrerare, och yngel. Jag har hört att inte alla yngel kan tillgodogöra sig spirulina pga att de kan vara svåsmälta, men jag har ingen aning om huruvida det stämmer. Min favorit måste dock vara att föda upp Artemia, och mata de vuxna djuren med spirulina innan de släpps i karet för att bli middag. (Ladda artemia med hårdkokt ägggula är ett annat alternativ, för att höja energiinnehållet, men det ger ingen färg, utöver det artemian i sig bidrar med.. Nog om mitt sidospår.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett foder som heter cyclop-eeze som är rikt på både färgämnen och HUFA (Omega-3 syror) - här är en beskrivning av en av produkterna som innehåller cyclop-eeze. Det brukar också finnas som vanligt foder i burkar. Ngn av de välsorterade butikerna i dina trakter bör ha det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog för tidigt på morgonen för Lasse... Beskrivningen av fodret saknas? Jag har använt Cyclop-eeze både i flake & pulver form av den här producenten. (Finns det fler?) Jag har inte nytt mest för att det var mer besvärligt att hantera än resten jag matar / matade med, då det bör förhindras från att exponeras mot luften speciellt mycket. (Absorberar vatten, och kan bli dåligt av det. Om jag förstått det rätt i alla fall)

(Ser inte ut som om de har flakes längre?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inget negativt menat med just ordet "mixtrat". Jag använder ämnet själv i frysfodret till diskusen. Alternativet är spirulina som någon nämnde. Det jag undrar är om det fungerar att få sjöhästar att käka räkmix till exempel. Lockas de att ta av den typen mat?

Det förstod jag absolut, jag tycker själv det är lite halvkul med alla de där mer eller mindre fantasifulla recepten som togs fram. ;)-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...