Gå till innehåll

Hur funger sump systemet?


Wunsch

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Är nybörjare inom detta med salt och ska snart starta upp ett eget men...

Söker efter en lätt överskådlig skiss på hur systemet runt en sump fungerar, hur vattnet leds i rör och vilka system det passerar så man blir lite klokare.

Alltså hur en sump fungerar rent praktiskt för om man ska bygga en själv sen så är det bra om man vet hur allt fungerar och hur det ska kopplas:)

hoppas det finns nån som kan hjälpa mig, lite tips tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

Är nybörjare inom detta med salt och ska snart starta upp ett eget men...

Söker efter en lätt överskådlig skiss på hur systemet runt en sump fungerar, hur vattnet leds i rör och vilka system det passerar så man blir lite klokare.

Alltså hur en sump fungerar rent praktiskt för om man ska bygga en själv sen så är det bra om man vet hur allt fungerar och hur det ska kopplas:)

hoppas det finns nån som kan hjälpa mig, lite tips tack!

skulle tipsa dig att besöka någon saltis med sump i ditt närområde så du får lite insyn direkt på hur ett sump system funkar.. betydligt enklare om du ser det live så du får en aning om hur det ser ut.

där fick du mitt bästa tips direkt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok hittade lite artiklar faktiskt så lite klokare blev jag:) jo finns en del lösningar ser jag... men för att börja i en ända, har ett 300l kar och undrar då generellt sett hur stor bör sumpen vara då? och hur stark returpump behöver jag? ev dimensioner som kan vara lagom på rören för nerrinning till sump och upp igen...:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så stor sump som du kan få plats med, är min rekommendation.

tex 2 st 25 rör ner och 1 retur. förstod inte direkt det med meningen o ha 2 ner, men efter o ha laborerat för o få systemet tyst så börjar det gå upp ett ljus för mig ;).

kanske 2000 liter retur eller tom 3000 L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så stor sump som du kan få plats med, är min rekommendation

kan bara hålla med! gör den så stor till ytan som möjligt, men maxa höjden runt 35cm för att kunna mecka i den.

rör ner kan du sikta på 32mm rör gärna 2 st , upp 25mm , är nog ganska vanliga alternativ.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar så mycket:)

Har dock inte riktigt fattat det här än med nedrinningen av vatten till sumpen... om jag fattat det rätt så har man en avrinningskam med ett vattenlås eller? om pumpen stannar så blir det ingen hävert ner till sumpen eller??

Kan man köpa ett sånt system färdigt med avrinng, lås och koppling för rör ner eller måste man bygga sånt själv?? menar nåt färdigt system att bara hänga på kanten på akvariet och koppla på en rör/slang ner:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns färdiga ytavrinningar man kan köpa, t.ex. från tunze eller perfecct reef m.m, gå in på shop.biotedmarin.se och titta under perfect reef hittar du en variant.

men om man ska ha en inne i karet med borrad botten så får man bygga en själv ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdig box att hänga över kanten är väl det smidigaste om man inte vill borra i karet, med dom får man inte hävert ner i karet, inte med borrat heller för den delen.

Däremot röret från returpumpen upp till karet kan man få hävert i, det löser man genom att borra ett hål i röret precis under vattenytan i karet, då bryts häverten när ytan når hålet. Sumpen överdimensionerar man så att överflödet hamnar i sumpen istället för golvet.

Ser att du bor i metropolen götet, kom förbi en sväng och kolla in mitt system komplett med sump å allt.

Dra iväg ett PM så kan vi säkert komma överens om en tid som passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...