Gå till innehåll

Ny lag 010105


zippo

Rekommenderade inlägg

jo dom resonerar så att har man 6 akvarium så driver man det yrkesmässig smiley5.gif. så räkna igenom era sumpar,karantänkar & baljor nu smiley37.gif

Det är väll det ända det handlar om, man får ju faktiskt inte käna pengar!!!

Tänk på dom som har akvarien och tjäna pengar på att sälja fiskar, dom måste ju ABSOLUT åså betala skatt. tänk det kan ju bli flera 10kr i månaden.smiley7.gifsmiley7.gifsmiley7.gifsmiley7.gifsmiley7.gif

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dessa föreskrifter avses med

sällskapsdjur: ryggradsdjur som används eller ska användas som

sällskaps-, hobby- eller foderdjur

Koraller är inga ryggradsdjur eller hur? Så man kan ha hur många korallakvarium man villsmiley2.gif.

får hoppas att man inte får med sig någon borstmask eller liknande barasmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men man blir lite konfus efter att ha läst en artikel i dag i våran lokaltidning där står citat

"Du får bara ha som mest fem kaniner eller illrar för att slippa

tillstånd .och du får bara ha fem burar,akvarium eller terrarier hemma

för andra smådjur. har du flera måste du söka tillstånd. " slut citat

suck att dom bara orkar hitta på sånt tjafs smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade detta mejl till djurskyddsmyndigheten.hehe...

<DIV>Hej</DIV>

<DIV>Läste att man inte ska få ha fler akvarium än 5 utan tillstånd. Ni tror tydligen att man bedriver handel eller odling bara för man har fler än 5! Kanske är det så att man är intresserad av olika biotoper och har då flera akvarium. Detta är ett typexempel på överförmynderi från staten och lagen är så jäkla löjlig så man häpnar. Vem ska kolla att man inte har fler akvarium än 5?. Ska det springa kontrollpoliser vid folks dörrar och spionera? </DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>Förbannad medborgare med 1 akvarium än så länge</DIV>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har visserligen bara 3 akvarier men jag kan nog gräva fram ett par till i källaren och givetvis ansöka om tillstånd! Jag antar att det är det lokala komunkontoret som tar in ansökan Och jag tänker naturligtvis skicka med en lista på vilka djur jag har(givetvis dom latinska namnen på allt från koraller till neontetror)och låta dom avgöra vilka som man behöver tillstånd för. Samt jag tänker kräva en skriftlig definiering på vad dom menar med ett akvarium, ett akvarium med sump är det ett eller 2 kar?

Någon som vet vart man ansöker? så man kan börja med lite trakaserier när man är på dåligt humör och behöver ha ett lämpligt offer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade detta mejl till djurskyddsmyndigheten.hehe...

<div><font face="Arial" size="2">Hej </div>

<div><font face="Arial" size="2">Läste att man inte ska få ha fler

akvarium än 5 utan tillstånd. Ni tror tydligen att man bedriver handel

eller odling bara för man har fler än 5! Kanske är det så att man är

intresserad av olika biotoper och har då flera akvarium. Detta är ett

typexempel på överförmynderi från staten och lagen är så jäkla löjlig

så man häpnar. Vem ska kolla att man inte har fler akvarium än 5?. Ska

det springa kontrollpoliser vid folks dörrar och spionera? </div>

<div><font face="Arial" size="2"> </div>

<div><font face="Arial" size="2">Förbannad medborgare med 1 akvarium än så länge </div>

HA HA ser framimot deras svar smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man förklaringen på blanketten så står det att med upplåtande så menar man djur som man har till uthyrning mot ersättning. eller man förvarar djur mot ersättning. och då ska verksamheten vara 6 akvarier eller flera. Som jag tolkar det när jag läser förklaringen på blanketten så kommer denna lag inte drabba vanliga akvarienissar.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he vad är det för stackars människor som sitter och författar sånna här lagar? mentyvärr såbehövs detsmiley2.gif.

Konstruktion av akvarier

2§ Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nät lock eller liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut.

4§ Minst en sida av ett akvarium ska vara insynskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd

Det är altså olagligt att ha fiskar som hoppar ut,! jag får hoppas på att polisen inte kommer och tar migsmiley22.gifför gamla synder. Och fiskar är tydligen blyga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2§ jaha de får väl komma och ta mig då för något täckglas blir det inte på mitt kar.

Bara undrar??? Fiskar som går och dör i akvariet pga självsvält Ex: salarias vad gör man då?inget täckglas i värden hjälper mot det.

Jag kan lätt räkna till hur många fiskar som jag har mist pga att de har hoppat ur karet. 3st under 25 år och det var en ahli (malawiciklid) en aulonocara (malawiciklid) och en black molly. Finns det inte viktigare saker att ägna sig åt? Tosken är hotad t.ex och en massa andra mer allvarligare saker men det är väl enklare för hjärndöda byråkrater att stifta helt hjärndöda lagar mot en grupp människor som faktiskt bryr sig om sina skyddslingar och som vet mer om djurhållning än de själva som uppenbarligen inte vet ett smack om t.ex akvaristik. Täckglas pfttt... sådan skit!! jag vill att mina koraller ska ha bra ljus och jag vill inte tvätta täckglas stup i kvarten från salt och kalkbeläggningar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe

har väl 30 djur hemma, fåglar, gnagare, några akvarium etc. Ett tiotal burar, akvarium, terrarier. Undrar hur detta ska gå...

Får väl starta aktiebolag snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte man behöver oroa sig, för inte fan har de kollat om jag betalar tv licensen heller!!!smiley2.gif.

Eller om jag åker på reducerat månadskort.smiley37.gif

Nä jag sover lungt.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...