Gå till innehåll

Alfons planeringstråd 540L + 150L Sump


Alfons

Rekommenderade inlägg

Tjenare, då är det snart dags för en uppgradering, för min del så blir det från 350L + 150L sump till 540L + 150L sump.

1. Min första tanke är bänken, tänkte bygga den med reglar men har lite olika teorier om hur jag ska bygga för att få det stabilast och snyggast. Tips får ni gärna länka eller lägga ut bilder på. Tänkte även bygga en smidig överdel till akvariet så tips på det mottages gärna också!

2. Sen undrar jag vad man ska måla bänken med för färg för att få bästa hållbara kvalité mot salt och saltvatten. Ända tipset jag fått där är att måla med 2 komponents båtfärg.

Angående överrinning så finns där också ett antal olika exempel, jag skulle vilja höra era för och nackdelar angående detta. Mina 2 första tankar är.

1. Från t.ex höger framkant snett ner mot baksidan.

2. Som Manne gjort en liten ”låda” uppe på mitten med hålen ut på baksidan av akvariet.

Sen tänkte jag ha 2 st nersläpp i överrinningen. Till alternativ

1. Tänkte jag i så fall ha 1 st durso och 1 st rakt rör varav det raka röret ligger högre upp som en säkerhet fall durson skulle korka igen.

2. Ha 1 st hål med bara tätningsmuffen och 1 st med rörbit som går en bit upp i lådan som säkerhet fall något olämpligt skulle sätta igen den lägre nedrinningen samt då ha filtermaterial för att dämpa skvalpet i överrinningen.

Tänkte sedan ha rörsystem på baksidan akvariet från akvariet till sumpen samt returen.

Sump indelning vet jag inte riktigt heller hur jag ska göra mer än att sumpen kommer ha måtten 70x60x35 (L,D,H). Skall få plats med en styck skummare, en styck UVC, en styck fosfatreaktor samt retur fack och nedfallet.

I sumpen tänkte jag ha ett fack till nedfallet där man har filtermaterial som är tjockare än vad vattennivån är hög vilket resulterar i att vattnet dunsar ner i filtermaterialet och på så sätt blir det tyst? Mer exakt hur jag skall bygga upp sumpen vet jag ej.

Det var väll de viktigaste frågorna just nu. Tacksam för tips och en klackspark i rätt riktning =)

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alfons.

Det kan vara svårt att hjälpa alla alltid, sen kanske det kan vara svårt att utröna vad folk egentligen behöver hjälp med om man inte skriver klara tydliga frågor. Jag ser faktiskt bara ett frågetecken, men ett par påståenden som jag gissar du vill ha synpunkter på.

Jag ska se om jag kan ta dem bit för bit och göra mitt bästa för att hjälpa dig.

1. Från t.ex höger framkant snett ner mot baksidan.

Förstår tyvärr inte hur du menar här. Skall du ha ett rör ner eller är det tänkt att bli som en kammare eller vad?

2. Som Manne gjort en liten ”låda” uppe på mitten med hålen ut på baksidan av akvariet.

Detta funkar bra om man inte vill ha bottenborrat eller vill ha en låda som går hela vägen ner till botten.

1. Tänkte jag i så fall ha 1 st durso och 1 st rakt rör varav det raka röret ligger högre upp som en säkerhet fall durson skulle korka igen.

Varför inte köra raka rör med 90% på det ena röret och sista 10% på det andra?

Detta blir en extremt tyst lösning utan inställningsbekymmer med som en durso kan ge, samt att det tar mindre plats.

2. Ha 1 st hål med bara tätningsmuffen och 1 st med rörbit som går en bit upp i lådan som säkerhet fall något olämpligt skulle sätta igen den lägre nedrinningen samt då ha filtermaterial för att dämpa skvalpet i överrinningen.

Att lyckas ha endast ett rör som tar allt vatten utan att nivån i boxen varierar är svårt enligt mina egna erfarenheter. Låter du din muff ta 90% och det sista röret ta de sista 10% så får du ett väldigt tyst system samt att du kan sätta nivån i kammaren där du sätter det högsta röret, tex 1cm under kammen så det inte blir något skvalp över i boxen.

Sumpen får du fundera ut hur den ska se ut, rita upp allt på en bit kartong eller papper, placera ut dina saker så ser du om de får plats samt hur väggar och bafflar kan sitta. Kika in lite på andras kar och se hur de har planerat sin sump.

I sumpen tänkte jag ha ett fack till nedfallet där man har filtermaterial som är tjockare än vad vattennivån är hög vilket resulterar i att vattnet dunsar ner i filtermaterialet och på så sätt blir det tyst? Mer exakt hur jag skall bygga upp sumpen vet jag ej.

Släpper du ut vattnet under ytan i sumpen så blir det inget skvalp av det.

Man kan inte få allt serverat och om man inte får svar på allt man ber om så ska man inte bli sur för det, bättre att bara bumpa tråden igen och se om man får svar.

Hur du gör med uppgradering eller ej är ju din ensak, men det ska ju inte stå och falla på vad andra säger? Valet är ditt samt alla besluten.

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Robert.

Såg denna tråd först nu , är du sugen på min lösning så får du gärna komma hit o hälsa på för att själv se o höra hur det låter. Jag tycker själv min ganska enkla lösning tillhör dom bästa med lite envishet när det gäller en styrventil på första röret.

MVH Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Laggeman, Klart alltid svårt att tyda hur man är när man skriver och inlägget från min sida är inte "aggresivt" skrivit. Ville bara försöka få lite respons på vad man skriver.

Funderat endel kring större akvarium och kommit fram till att det borde vara lättare för en som inte har så stor inkomst att sköta ett akvarium på runt 350 liter + 150 liter sump än att sköta ett på 540 liter +150 liter sump då det rör sig om större vattenbyten och allmänt större grejer ju större akvariet blir. Skulle vilja ha ett i liknande storlek som mitt (100x70x50, L,D,H) fast kanske 10-15 cm högre. Men det får nog bli någon gång i framtiden.

Tja Manne, Kommer gärna inom och kollar någon gång. Hört att du har endel koraller med från Snickarn =D

Jobbar just nu på att få ner mitt Nitrat så korallerna ska trivas mer. DOCK är jag lite fundersam då mitt Nitrat test visar över 70mg/L och en polares test visar 1 mg/L på mitt vatten.. dock är mitt ett Sera test och hans va Seachem. Men känns ändå som mitt stämmer då jag inte har någon koralltillväxt. Kan också ha att göra med som jag kom fram till igår att jag har 160W ljus på 350 Liter vatten.. skulle ju minst haft 250W MH över akvariet med..

//R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snickarn har varit här ett varv o lär säkert göra fler besök här.. kul o träffas o snacka lite salt..

jag hade inte tvekat på att köra med det större karet.. ingen gigantisk skilad så på tekniken, men visst lite dyrare i drift är det ju.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett gott råd vore att inte åka till manne och titta.

för då lär du uppgradera direkt!. hans kar har dreggeleffekt

men efter din flytt och om du har plats så skulle inte jag heller tveka höjden på 540 karet är en stor skillnad.

350 eller 540 blir ju inte så stor skillnad i salt och elräkning prytlarna har du ju redan

och ett fosfatfilter kan vi nog mecka ihop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,skillnaden på ett 350 och 540 är minimal i driftskostnad , om det är standard 150cm långt , då klarar du dig på två mh lampor , eller standard 80wT5 , det snyggaste är om du limmar boxen på baksidan av karet på ut sidan , det är lite bök att såga upp en hålet för den bara , men du slipper att ha boxen i karet , om du kör det ena röret som hävert 25 mm ner i sumpen så klarar en eheim 1060 inte av att hålla röret fullt ,du får sätta en förminsking ner till 20mm längst ner på röret , helt ljudlöst och inget salt stänk , och att sätta en massa glasskivor i sumpen gör bara att du få ont om plats , en rätt inställd skummare ska inte släppa bubblor i vattnet , om du hittar en lämplig filter burk kan du koppla den på returen i sumpen , då spar du in på en pump , du får en bild på mitt gamla kar , det var meningen att boxen skulle vara på ut sidan på baksidan , även boxar för stremerpumarna skull sitta i sådana ,men det blev den enkla varianten , den andra bilden är som det var tänkt med vissa modifikationer mvh stefan

post-1262-14468919874263_thumb.jpg

post-1262-14468919874397_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne, Jäkligt sant faktiskt.. Nu luktar det uppgradering igen!

Snickarn, låter bra du. Jag hör här att du skulle hjälpa mig med både fosfatfilter och bygga bänk och överdel! =D

Stefan, tänkte faktiskt köra kvar på mina T-5 rör (4 st 39W) som jag hänger i taket.. och även kanske en ramp på 250-400W beroende på lite.. Förstår ungefär hur du menar men det 540 akvariet jag har är ALU och lite jobbigt att såga i då. Blir nog liknande din överrining i hörnan faktiskt och streamer pumparna får faktiskt sitta inne i karet i så fall. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu är det inte långt kvar tills det skall vara klart. Siktar på att akvariet med bänk och allt ska stå klart om 30-40 dagar..

Skulle vilja veta vad NI målat era bänkar med?

Mina planer är att måla med någon svart färg som jag tycker låter intressant och sedan då 2 lager klarlack, några åsikter på detta?

Jag har blå färg på kortsidorna på akvariet och undrar om någon har nått tips på hur man tar bort detta på enklaste sätt, vet att det finns färgborttagning men kostar ju 175 spänn för en burk jag behöver 5 penseldopp ifrån.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja veta vad NI målat era bänkar med?

Mina planer är att måla med någon svart färg som jag tycker låter intressant och sedan då 2 lager klarlack, några åsikter på detta?

Utsidan av bänken tycker jag är helt okänslig. Kan målas med i princip vad som helst - det ska ju inte komma mer en enstaka stänk från akvariet i alla fall och rumsluften är ju torr. Jag målade min trämöbel med vanlig vattenbaserad lackfärg i vitt.

Insidan bänken blir kan bli mer utsatt för fukt. Men idealt sett bör man ventilera bort den fuktiga luften även där. Förutsatt att sumpbygget inte är en stänkmaskin med saltkryp och elände så går det nog med vanlig lackfärg och några extra lager klarlack där. Är det ordentligt fuktigt i bänken så är det nog tvåkomponents epoxy som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att runt mitten på Oktober vara klar med flytten av alla mina djur och sådant så från och med imorgon och framåt blir det att inhandla mer reglar, mdf skivor, vinkeljärn, gångjärn, skruv, spackel, och färg..

Samt fixa så att akvariet blir borrat samt silikona om akvariet och bygga överrinningsboxen som är tänkt att ha inne i akvariet på mitten

(Har även en tanke att bara ha en "lägre" box som inte går hela vägen ner typ ute i höger hörn istället för boxen på mitten i akvariet.. något som låter bra?).

Känns som att man är på gång nu =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag kommit fram till att jag kommer ha ett överrinningsfack i höger hörna (vet ej om jag skall ha det fyrkantigt eller hur jag ska ha det). Har även kommit fram till lösning på rörsystem mellan sump och akvarium men det kommer ej byggas förens när jag sparat ihop lite pengar.

Har fått godkännande att ha akvariet i lägenheten samt

Börjat inhandla och fixa ihop virke, plattor, skruv osv. med hjälp av Snickarn. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har nu monterat upp ena fläkten som ska vara i överdelen och kopplat in den till transformator.

img_6950_121346195_thumb.jpg

Såhär ser det ut ifrån kortsidan där fläkten ska sitta. Tycker det ser ut som att det saknas något! Tillexempel ett akvarium.

img_6952_121346291_thumb.jpg

Monterade fast riktigt stora tjocka möbeltassar på akvariebänken för att det ska gå att flytta lättare (sålänge akvariet inte är på iallafall) och för att det inte ska ligga och repa golvet.

img_6956_121346530_thumb.jpg

Här kommer också en helhetsbild på vårat fina storarum. Akvarie verkstad?

img_6955_121346383_thumb.jpg

Blev mycket weirar och weierlås men det blev bra, dock så är jag inte helt klar för har en lösning som innebär att den övre upphängningsöglan sitter fast i en sluten ring i regeln och att man endast använder krokarna för att hänga "upp" rampen när man ska fixa i akvariet.

img_6960_121346934_thumb.jpg

img_6961_121347065_thumb.jpg

Har också satt i skummare och en strumpa rowaphos i det temporära korall/fisk akvariet.

Idag bar det av till Arnold (Åledsakvariet) för att diskutera eventuellt nytt akvarium. Kommer antagligen sluta med att jag specialbeställer ett akvarium av Arnold och säljer detta gamla. Ska sätta mig ner nu och försöka rita ihop en skiss så att jag kan få ett prisförslag.

Over and out

Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så ringde Snickarn och snackade massa akvarier osv. Han gav som förslag att vi skulle silikona om mitt akvarium IGEN. Efter mycket om och men så skulle han kolla vart han kunde fixa silikon med mera. Jag Tänkte att det skulle varit gott med en powernap då jag varit vaken sen 02.45 men precis när man krypt ner i sängen så ringer det och då var Snickarn påväg.

img_6969_121972886_thumb.jpg

Efter mycket skrapande, putsande och skärande så tvättades det rent och Snickarn började att lägga fog. Jag/vi valde vit fog denna gången då jag har hört ryktesväga att den ska vara bättre. Men som vanligt så beror väll allt på kvalite och vad man ska använda det till.

Fogen blev bra för att inte ha använt maskeringstejp och vi hoppas på att det håller tätt när vi ska köra vattenhållbarhetstestet på Söndag.

img_6973_121972951_thumb.jpg

I övrigt så doserade jag bikarbonat för att höja KH i korall/fisk akvariet samt fyllde på Osmosvatten och gav fiskarna en slurp Artemia + pellets.

Skummaren som jag installerade härromdagen var nog klockrent då den skummar upp massa äckelskumm och rowaphosen gör nog sitt också. Märker klar skilldnad på korallerna vilket bara kan vara positivt.

Tanken är väll att OM det håller tätt så ska jag investera i nya lysrör samt blåljus, kanske en refraktometer och möjligtvis en fosfat mätare.

Skickade med en liten bit sten till snickarn idag också, så väntar med spänning på att försöka få i lite ormsjöstjärnor i den som kan få komma hem. =D

Over and out!

Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så ringde Snickarn och snackade massa akvarier osv. Han gav som förslag att vi skulle silikona om mitt akvarium IGEN. Efter mycket om och men så skulle han kolla vart han kunde fixa silikon med mera. Jag Tänkte att det skulle varit gott med en powernap då jag varit vaken sen 02.45 men precis när man krypt ner i sängen så ringer det och då var Snickarn påväg.

img_6969_121972886_thumb.jpg

Efter mycket skrapande, putsande och skärande så tvättades det rent och Snickarn började att lägga fog. Jag/vi valde vit fog denna gången då jag har hört ryktesväga att den ska vara bättre. Men som vanligt så beror väll allt på kvalite och vad man ska använda det till.

Fogen blev bra för att inte ha använt maskeringstejp och vi hoppas på att det håller tätt när vi ska köra vattenhållbarhetstestet på Söndag.

img_6973_121972951_thumb.jpg

I övrigt så doserade jag bikarbonat för att höja KH i korall/fisk akvariet samt fyllde på Osmosvatten och gav fiskarna en slurp Artemia + pellets.

Skummaren som jag installerade härromdagen var nog klockrent då den skummar upp massa äckelskumm och rowaphosen gör nog sitt också. Märker klar skilldnad på korallerna vilket bara kan vara positivt.

Tanken är väll att OM det håller tätt så ska jag investera i nya lysrör samt blåljus, kanske en refraktometer och möjligtvis en fosfat mätare.

Skickade med en liten bit sten till snickarn idag också, så väntar med spänning på att försöka få i lite ormsjöstjärnor i den som kan få komma hem. =D

Over and out!

Robban

nice pics

arbetsledarn har planterat stenen i sumpen nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite mer information och bilder då!

I söndags så provfyllde vi akvariet vilket visade sig hålla tätt vilket ledde till att jag silikonade överrinningsglasen.

img_6986_122928071_thumb.jpg

Tisdag eftermiddag så inledde vi fyllandet av saltvatten i akvariet.

img_6994_122926952_thumb.jpg

Blev också en hel del scapande vilket jag inte blev helnöjd med men det får funka så länge. Tycker personligen att jag vill ha i lite mer sten och att vänster rev "pelare" skulle varit lite högre. Kom gärna med synpunkter och tips eller liknande. (Snygga långkallingar va?).

img_6995_122927084_thumb.jpg

img_7013_122927184_thumb.jpg

Akvariet är nu fyllt med saltvatten, sten och koraller samt fiskarna. Palettkirurgen (Doris) mår inte fullt så bra som jag hade hoppats på men har installerat UVCn och hoppas på att den ska krya på sig. Symptomen jag kan se är grumliga ögon samt lite vita prickar och att den är väldigt slö.

Här kommer lite närbilder också.

img_7019_122927287_thumb.jpg

img_7023_122927392_thumb.jpg

img_7024_122927476_thumb.jpg

Tack Snickarn och John för all hjälp!

Over and out

Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju fått igång mitt 540 L akvarium nu och här kommer lite information om hur det går. Allt ser ut att rulla på och korallerna trivs.

Dock får jag lov att meddela att min kära palettkirurg är bortgången efter en hård tid med flytt.

Idag var jag och John med Snickarn och inhandlade lite nya djur på Bioted Marine och Ciklidhuset.

Hos Bioted blev det en ask med Nori + Algklämma för 175:-

Hos Ciklidhuset blev det en ny Ocellaris Clown (150:-) som Clownen här hemma välkommnade med öppna fenor.

img_7094_124171080_thumb.jpg

Blev också en Okinawa (80:-). Gul liten häftig fisk med väldigt skön personlighet. Var väldigt framåt och framme men när lyset släcktes så försvann han. Antar att han kommer fram imorgon när lyset tänds.

img_7109_124171266_thumb.jpg

Och en boxarräka (150:-), dock så hade boxarräkan tappat ena armen till sin klo i påsen som jag upptäckte först när vi kom hem. Hoppas på att den överlever men ser för tillfället inte allt för ljust ut då han knappt kan ta sig fram. Mycket tråkigt men vet inte vad man ska göra åt det.

img_7123_124173903_thumb.jpg

Sedan bar det av till snickarn för att köpa lite koraller. Vilket slutade med 2 st Rekodeor (Stavning?), några små sachrophyton (med långa polyper) samt 2 st stenkoraller (dom 2 som bilderna nedan visar).

img_7124_124174063_thumb.jpg

img_7125_124174195_thumb.jpg

Imorgon så bär det av till Marin Akvariet med Jörgen och John för att se vad han har för roligt att titta på/Köpa.

00.50 Har nu lyst med röd cyckel lampa och ser att boxarräkan har avlidit. Tycker det är riktigt tråkigt när man köper djur och dom klarar sig inte ens samma kväll, det är då man börjar fundera över kvalitén. Kan också berott på den avbrutna armen vilket måste hänt i butik eller under frakten.

Over and out

Robban

Ändrat av Alfons
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju fått igång mitt 540 L akvarium nu och här kommer lite information om hur det går. Allt ser ut att rulla på och korallerna trivs.

Dock får jag lov att meddela att min kära palettkirurg är bortgången efter en hård tid med flytt.

Idag var jag och John med Snickarn och inhandlade lite nya djur på Bioted Marine och Ciklidhuset.

Hos Bioted blev det en ask med Nori + Algklämma för 175:-

Hos Ciklidhuset blev det en ny Ocellaris Clown (150:-) som Clownen här hemma välkommnade med öppna fenor.

img_7094_124171080_thumb.jpg

Blev också en Okinawa (80:-). Gul liten häftig fisk med väldigt skön personlighet. Var väldigt framåt och framme men när lyset släcktes så försvann han. Antar att han kommer fram imorgon när lyset tänds.

img_7109_124171266_thumb.jpg

Och en boxarräka (150:-), dock så hade boxarräkan tappat ena armen till sin klo i påsen som jag upptäckte först när vi kom hem. Hoppas på att den överlever men ser för tillfället inte allt för ljust ut då han knappt kan ta sig fram. Mycket tråkigt men vet inte vad man ska göra åt det.

img_7123_124173903_thumb.jpg

Sedan bar det av till snickarn för att köpa lite koraller. Vilket slutade med 2 st Rekodeor (Stavning?), några små sachrophyton (med långa polyper) samt 2 st stenkoraller (dom 2 som bilderna nedan visar).

img_7124_124174063_thumb.jpg

img_7125_124174195_thumb.jpg

Imorgon så bär det av till Marin Akvariet med Jörgen och John för att se vad han har för roligt att titta på/Köpa.

00.50 Har nu lyst med röd cyckel lampa och ser att boxarräkan har avlidit. Tycker det är riktigt tråkigt när man köper djur och dom klarar sig inte ens samma kväll, det är då man börjar fundera över kvalitén. Kan också berott på den avbrutna armen vilket måste hänt i butik eller under frakten.

Over and out

Robban

Tråkigt med räkan, Jag har varit med om att min har tappat båda sina klor ett par gånger, Men fått nya när han ömsat. Hur koppade du in den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, låter underligt hur min kunde dö då =S

Jag hade den i påsen som jag satte ner i vattnet och hängde över kanten. Tjejen koppa i 1 dl vatten va 30 minut i ca 1,5 timme (pga att jag var iväg). Sedan så hällde jag över räkan i en skål som jag plockade upp honom ur och satte ner han i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och funderat en del på sump. Tanken är väll att göra någonting liknande denna ritningen men vet inte exakt hur stora facken behöver vara, samt hur stort mellanrum det bör vara mellan glasen till bubbelfällan. Här kommer ritningen iallafall.

sumpplan_124221487.jpg

Har ni några synpunkter eller andra rekommendationer för sumpen så var inte rädda att skriva.

Nu åker vi strax iväg mot marin akvariet för att se om man hittar något intressant!

Over and out

Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...