Gå till innehåll

skummare


Rekommenderade inlägg

Skummaren exporterar proteiner ut ur vattnet innan det bryts ner o blir ammonium, nitrit, nitrat till slut.

Nödvändigt är det ej, jag har ingen :) men så byter jag 20% var o varannan vecka. (45L nano). Har man större kar (över 100L) är det nog ett måste med skummare.

Men har man väldigt väldigt få fiskar (bio last) i förhållande till vattenmängd och bra mekanisk filtrering samt massa levande sten, och även att man skördar lite alger (caulerpa osv) så kan det nog funka utan skummare, men då får man mata försiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tänkt det så här.. jag ska ha ett 100 liters kar med västkust djur , växter . då jag ska ha mest nakensnäckor och några enstaka fiskar och någon sjöstjärna, vill helst att det ska vara ett eget skötande ekosystem... ska försöka göra min egen kylare och ha en pump men sen tycker jag att det borde räcka+ att man byter vatten lite då och då.. maten får de genom att det finns nässeldjur och alger med mera så det borde sköta sig själv ,,,, något lyse måste man ju ha med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten skummare behöver inte ta någon plats. Jag har använt en Bubble Magus BMQQ och den fungerar kanon. Enkel och lättskött. Jag har haft den nerstoppad i ett litet fack i bakre hörnet så den har knappt mäkts. (Du kan se det på bilderna som finns på min säljesannons.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med enstaka fiskar, sjöstjärnor och lite snäckor, kommer du inte ifrån att du behöver mata. Du kan inte blåsa på med så mycket belysning som behövs för att få karet att vara självförsörjande i avseende på energiintaget av dina invånare.

Ska du mata, måste du hantera restprodukter på något vis. Skummare är det mer "erkända" men biopellets kommer rätt starkt, och till dem får man nog anse att skummaren är ett kompliment, för att bli av med bakterierna som lever på peletsen. Man kan eventuellt låta bakterierna gå tillbaka in i karet och bli mat till invånarna. Eventuellt. Andra koncept som fungerar är bio filter, refugium osv. De har olika för och nakdelar, och i grund och botten kräver de mer aktiv skötsel.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt jag kan säga i detta är

SAMTLIGA Salt akvarier jag prövat UTAN skummare i min gröna ungdom & dumhet (& det är några stycken ;) ) Har ALLA brakat inom några dar & detta är både med koraler & även rent fisk (bara några st Juv. ) men samma resultat VÄRDENS nitrit smäll efter 2-3 dar :ledsen:

Så min ÖDMJUKA FÖRSLAG är SKAFFA skummare

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå, det går att köra utan skummare. Det finns ett flertal olika taktiker att använda sig av, min favorit är fluidiserande sandfilter och regelbundna vattenbyten för att bli av med näringsämnena som hamnar i vattenmassan. Lasse körde en balja mycket framgångsrikt med bio filter... Så visst går det att köra utan skummare. Men det är enklare med.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joda Mr B jag instämmer att det går att köra utan MEN det är TUSAN så mycket svårare & kräver som du själv sagt mycket vattenbyten & tricksande & mycket större risk för kraftiga svängningar i värdena

& den senaste burken som brakade (150 L utan skummare MEN sten & bara ca 4 Juv . Tåliga fiskar ) hade jag ett bio filter (fint koral grus ) kopplat på ytavsuget men lik förbaskat så rök det efter bara några dar :ledsen: )

Så igen jag talar av egen erfarenhet MEN igen det går men är MYCKET svårare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...