Gå till innehåll

Tystaste returpumpen?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är påväg att köpa en riktigt tyst returpump för att ersätta min Aquabee 2000/1 som väsnas för mycket. (Det blir ett konstant brummande i mitt sovrum som ligger under akvariet).

Även min skummarpump är av samma sort och skummaren är en KZ Revolution Small. Denna pump ska också bytas ut av samma orsak. (Idag måste jag stänga av skummaren under natten)

Mitt akvarie är på 466L + Sump 120L och vattenmängden med hänsyn till sten ligger på ca 420 - 450 liter totalt.

Returröret är 25 mm och nedloppet är 40 mm med durso. Båda rören har kulventiler för att kunna reglera/stänga av flödet vid behov.

Vilka pumpar är då vibrationsfria och tysta samt för internt bruk?

Jag har ingen erfarenhet och ingen jag känner har detta behovet och därmed inte dessa pumpar.

Jag har funderat på:

- Red Dragon Mini 2500, 3500

- Tunze Silence 1073.020/1073.040

- ATB

- Deltec HLP 4040 (troligen för stark för mitt kar...)

Finns det några tester gjorda på dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att kunna jämföra pumpen med de andra alternativen så säger jag nej till Tunze Silence 1073.02. Det är på intet sätt en tyst pump utan en vanlig skräpig impellerpump från Sicce som Tunze satt sitt namn på. Den har kraftigt 50-perioders skak som lätt fortplantar sig till akvarium och skåp och skapar ljudlig resonans. Jag känner mig nästan lite lurad som köpte en Tunze Silence i tron att det var en tyst pump av gammal hederlig Tunzekvalitet. Fast med det låga priset borde jag ha fattat vinken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att kunna jämföra pumpen med de andra alternativen så säger jag nej till Tunze Silence 1073.02. Det är på intet sätt en tyst pump utan en vanlig skräpig impellerpump från Sicce som Tunze satt sitt namn på. Den har kraftigt 50-perioders skak som lätt fortplantar sig till akvarium och skåp och skapar ljudlig resonans. Jag känner mig nästan lite lurad som köpte en Tunze Silence i tron att det var en tyst pump av gammal hederlig Tunzekvalitet. Fast med det låga priset borde jag ha fattat vinken...

Ok, det var detta jag misstänkte också. Det är just detta jä**a brumm som fortplatar sig.

Pris och kvalitet brukar gå hand i hand, fast kvalitet här är oftast, vad jag tror, driftsäkerhet snarare än ljud och vibrationer.

Jag vet inte hur det är med de andra pumparna, men Deltecs måste stå torrt, utanför sumpen. Den är iofs knäpptyst, så kan du så ta den.

Aj då, jag trodde den kunde vara i sumpen... synd. Jag har ingen plats att ha den utanför.

Men Red Dragon Minipumparna då, är det någon som har någon erfarenhet av dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Tunze master 1073.03 3000L/H. Går knappt att höra å ger för mig inga vibrationer då den hänger i siliconslang.

Köpte den för runt 3-4 år sen för 1100kr...mycket lyckat köp!

Ligger för övrigt på 55W och är ställbar...tror det är mellan 400-3000L/H.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Tunze master 1073.03 3000L/H. Går knappt att höra å ger för mig inga vibrationer då den hänger i siliconslang.

Köpte den för runt 3-4 år sen för 1100kr...mycket lyckat köp!

Ligger för övrigt på 55W och är ställbar...tror det är mellan 400-3000L/H.

Ok, tack. Ska kolla upp vad det är för någon pump.

Problemet med dessa lågfrekventa ljud är att det är extremt svårt att höra dom när man sticker in huvudet i sumpen. Det andra ljuden tar mycket lätt överhanden. Nere i mitt sovrumm så har dessa högre frekvenser absorberats och det är egentligen bara de låga frekvenserna kvar.

Detta har jag en hel del erfarenhet av genom min musikstudio och dess akustikbehandling. Basfrekvenser är inte att leka med och är näst intill omöjligt att få bort. Speciella avstämda basfällor (Helmholtz)är det enda alternativet eller helt enkelt ta bort det som orsakar det... dvs det jag försöker göra med pumparna. Min Aquabee är i sig inget som avger mängder med ljud och den står på en tjock filtermatta samt är fäst med silikonslang. Ändå genererar den detta envetna brummet... Hur vet jag det? Jo jag stänger av pumparna och brummet försvinner i sovrummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kämpar vi med samma irritationsmoment. När jag först testade Tunzepumpen så stod den på bottnen på sina medföljande sugkoppar och brummet hördes i hela huset t o m på övervåningen (akvariet på bottenvåningen). Nu hänger den i en tunnväggig silikonslang (vanlig tjockväggig förde över ljudet) och ljudnivån är acceptabel men knappast tyst. Uppenbarligen är det svårt att tillverka en skakfri pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kämpar vi med samma irritationsmoment. När jag först testade Tunzepumpen så stod den på bottnen på sina medföljande sugkoppar och brummet hördes i hela huset t o m på övervåningen (akvariet på bottenvåningen). Nu hänger den i en tunnväggig silikonslang (vanlig tjockväggig förde över ljudet) och ljudnivån är acceptabel men knappast tyst. Uppenbarligen är det svårt att tillverka en skakfri pump.

Då får vi kämpa vidare med att hitta den ultimata returpumpen.

Jag har bl.a. skickat frågan till Mrutek Meeresaquaristik och de återkom precis och gav mig svaret om en Red Dragon Mini eller Tunzen. Tunzen är ju numer uträknad så nu behöver vi få en review av Red Dragonpumpen.

Någon som har den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en aqua bee 2000/1 som retur och den är så gott som knäpptyst från vibrationer. Jag har kar och sump på liggunderlag och pumpen hänger i silikonslang från röret. Däremot hade jag också problem i början med vibrationer men jag prövade och vrida läge och ändra plats i sumpen så vart det tyst sen. sitter den för nära hörnet så får jag vibrationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer kör med en ”Grotech” Reefstream 5000l/h pump, till mitt 432liters. Blir jag inte nöjd med den va det gäller ljud nivå och prestanda, så kommer jag byta till en Deltec 4040.

OK, men hur kan man köra med en så stark pump till det karet? Klarar avrinningen av det? Här är jag helt novis då jag själv bara gjort vad andra sagt. Jag har 40 ner och 25 upp. Thats it... Kan man köra med en starkare pump utan problem då? Skummaren tar väl inte allt vatten men ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en aqua bee 2000/1 som retur och den är så gott som knäpptyst från vibrationer. Jag har kar och sump på liggunderlag och pumpen hänger i silikonslang från röret. Däremot hade jag också problem i början med vibrationer men jag prövade och vrida läge och ändra plats i sumpen så vart det tyst sen. sitter den för nära hörnet så får jag vibrationer.

Jag märker också skillnad på var jag placerar returen i sumopen. Nu står den så mycket i mitten den kan. Däremot så är skummarpumpen tvingad att vara mot en vägg (fast den sitter inte på den utan ligger på entjockt blå filtermatta.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det går att ställa en pump på en hylla , men det är krångligt att få till det , du måste vattenfyll pumpen och åter starta manuellt varje gång du stänger av den , det finns inga 100% backventiler , det enklaste är att du skär bort glasen för bubbel fällan , dom är bara i vägen , eller om du använder en annan dunk för osmos vattnet och ställer den på utsidan , då kan du använda en Deltec HLP 4040 till att driva både retur och skummare , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det går att ställa en pump på en hylla , men det är krångligt att få till det , du måste vattenfyll pumpen och åter starta manuellt varje gång du stänger av den , det finns inga 100% backventiler , det enklaste är att du skär bort glasen för bubbel fällan , dom är bara i vägen , eller om du använder en annan dunk för osmos vattnet och ställer den på utsidan , då kan du använda en Deltec HLP 4040 till att driva både retur och skummare , mvh stefan

Tack Stefan.

Det jag lätt skulle kunna göra är att flytta mina ballingdunkar som står bakom osmosdunken. Jag får då bygga någon smart lösning att ställa dom ovanpå sumpen istället. Att ha något utanför är inte aktuellt.

Hmmm... :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det går att ställa en pump på en hylla , men det är krångligt att få till det , du måste vattenfyll pumpen och åter starta manuellt varje gång du stänger av den , det finns inga 100% backventiler , det enklaste är att du skär bort glasen för bubbel fällan , dom är bara i vägen , eller om du använder en annan dunk för osmos vattnet och ställer den på utsidan , då kan du använda en Deltec HLP 4040 till att driva både retur och skummare , mvh stefan

Förresten Stefan, kan jag inte använda en Red Dragon 4500 som är dränkbar och mata både skummare och retur?

Vad är egentligen fördelen med ett sådant system mer än att det bara behövs en pump? Finns det rentav några stora nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när du kör med en pump till flera prylar så måste du ha koll på vilket flöde o vart det går.. ändrar du någonstans så du öppnar eller stänger på ett ställe så påverkas allt som är kopplat till den pumpen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan nackdel är ju att om pumpen av någon anledning slutar funka, så fungerar ju heller inget som den driver. Det kan alltså vara mer driftsäkert att ha en pump till varje funktion. Sen är det ju som manne säger att det är enklare att justera flödet till varje funktion med en pump till varje.

Fördelarna är väl ev lägre ljudnivå, ev lägre strömförbrukning, mindre utrymmeskrävande och ev billigare. Dock är det ju så att kör man en pump måste denna vara betydlit starkare än om man kör individuella pumpar...vilket kan radera fördelarna med pris, elförbrukning och ljudnivå...vilka är parametrar som normalt ökar med pumpens styrka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man skummaren i sumpen så kan det kvitta om man kör både retur och skummare på samma pump. Kan man inte skjutsa upp vatten i karet så kommer det inte ner något till skummaren heller. :) Iofs så får man säkerligen ett väldigt rent vatten i sumpen så småningom när skummaren fortsätter o skumma vattnet däri.

Min returpump driver just nu returledning, vatten till kalkreaktor och det sitter även ett avstick till mitt UVC som inte är inkopplat ännu. Det är en Grundfospump som är precis samma pump (i stort sett) som en Deltec 4040, i dagsläget är den på mellersta läget. Sätter jag upp den på högsta läget så tömmer den sumpen alldeles för fort, men kopplar jag in UVC't så kan det nog bli precis lagom tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det är enkelt om du kör en RD 4500 , du hittar rätt flöde ganska fort , och det blir garanterat tystare , det enda du behöver är en kran som sitter efter T kopplingen till skummaren , enda nackdelen är att om nivån är för hög när skummaren startar kan den skumma över , men om allt vatten får plats i ditt pumpfack så är det inga problem alls , om du skulle få problem med skummaren så kan du sätta en magnet ventil med fördröjning på luftslangen till skummaren , eller det allra enklaste är att du gör en loop på luft slangen så att in loppet för luft ligger ca 1-2cm ovanför vatten ytan i sumpen vid drift , om vattnet stiger i sumpen mer än tex 2cm så kan den inte suga luft längre , då startar skummaren när nivån i sumpen är normal igen , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, nu gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Min sump klarar av att ha att ta allt vatten när returpumpen är avstängd.

När det gäller skummaren, kan jag kontrollera om det är ett problem genom att köra den när returpumpen är avstängd, dvs när sumpen har som mest vatten?

Hur bra blir skumningen egentligen med en sådan här lösning? Vattnet kommer fortfarande ner till skummarfacket - sedan till teknikfacket - sedan till returfacket - tillbaka till skummarfacket osv... Blir en viss intern cirkulation inne i sumpen.

Kan man även sätta en t-koppling (vägväljare) på röret till skummaren så att jag lätt kan styra om vattnet så att det inte går in i skummaren utan enbart till skummarfacket. Då borde jag slippa stänga av cirkulationen (returpumpen) när jag gör ren skummaren eller servar den på annat vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det är inga problem att använda fler T kopplingar , det är bara en lyxig extra kostnad , stäng av matar pumpen upp , då kommer du se vad som händer låt gärna det som är i skummar koppen vara kvar ( om den inte är helt full förstås halvfull går bra ) det är ganska lärorikt , man upptäcker i alla fall att man inte ska ha nån slask slang från skummaren till en burk som står utanför sumpen , samma sak händer om auto på fyllaren hänger sig eller om matar pumpen upp stannar , vilket alltid händer när man inte är hemma , det låter bara krångligt men har du provat så är det väldigt enkelt , och du behöver inte va orolig för för att du får till baka skiten från skummaren i sumpen , du skummar ut det nästan lika fort igen , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...