Ferngren Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 Hej!Jag Ă€r pĂ„vĂ€g att köpa en riktigt tyst returpump för att ersĂ€tta min Aquabee 2000/1 som vĂ€snas för mycket. (Det blir ett konstant brummande i mitt sovrum som ligger under akvariet).Ăven min skummarpump Ă€r av samma sort och skummaren Ă€r en KZ Revolution Small. Denna pump ska ocksĂ„ bytas ut av samma orsak. (Idag mĂ„ste jag stĂ€nga av skummaren under natten)Mitt akvarie Ă€r pĂ„ 466L + Sump 120L och vattenmĂ€ngden med hĂ€nsyn till sten ligger pĂ„ ca 420 - 450 liter totalt.Returröret Ă€r 25 mm och nedloppet Ă€r 40 mm med durso. BĂ„da rören har kulventiler för att kunna reglera/stĂ€nga av flödet vid behov.Vilka pumpar Ă€r dĂ„ vibrationsfria och tysta samt för internt bruk?Jag har ingen erfarenhet och ingen jag kĂ€nner har detta behovet och dĂ€rmed inte dessa pumpar.Jag har funderat pĂ„:- Red Dragon Mini 2500, 3500- Tunze Silence 1073.020/1073.040- ATB- Deltec HLP 4040 (troligen för stark för mitt kar...)Finns det nĂ„gra tester gjorda pĂ„ dessa? Citera
Claes_A Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 Utan att kunna jÀmföra pumpen med de andra alternativen sÄ sÀger jag nej till Tunze Silence 1073.02. Det Àr pÄ intet sÀtt en tyst pump utan en vanlig skrÀpig impellerpump frÄn Sicce som Tunze satt sitt namn pÄ. Den har kraftigt 50-perioders skak som lÀtt fortplantar sig till akvarium och skÄp och skapar ljudlig resonans. Jag kÀnner mig nÀstan lite lurad som köpte en Tunze Silence i tron att det var en tyst pump av gammal hederlig Tunzekvalitet. Fast med det lÄga priset borde jag ha fattat vinken... Citera
Laggeman Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 Jag vet inte hur det Àr med de andra pumparna, men Deltecs mÄste stÄ torrt, utanför sumpen. Den Àr iofs knÀpptyst, sÄ kan du sÄ ta den. Citera
Ferngren Postat 23 maj 2010 Författare Postat 23 maj 2010 Utan att kunna jÀmföra pumpen med de andra alternativen sÄ sÀger jag nej till Tunze Silence 1073.02. Det Àr pÄ intet sÀtt en tyst pump utan en vanlig skrÀpig impellerpump frÄn Sicce som Tunze satt sitt namn pÄ. Den har kraftigt 50-perioders skak som lÀtt fortplantar sig till akvarium och skÄp och skapar ljudlig resonans. Jag kÀnner mig nÀstan lite lurad som köpte en Tunze Silence i tron att det var en tyst pump av gammal hederlig Tunzekvalitet. Fast med det lÄga priset borde jag ha fattat vinken...Ok, det var detta jag misstÀnkte ocksÄ. Det Àr just detta jÀ**a brumm som fortplatar sig.Pris och kvalitet brukar gÄ hand i hand, fast kvalitet hÀr Àr oftast, vad jag tror, driftsÀkerhet snarare Àn ljud och vibrationer.Jag vet inte hur det Àr med de andra pumparna, men Deltecs mÄste stÄ torrt, utanför sumpen. Den Àr iofs knÀpptyst, sÄ kan du sÄ ta den.Aj dÄ, jag trodde den kunde vara i sumpen... synd. Jag har ingen plats att ha den utanför.Men Red Dragon Minipumparna dÄ, Àr det nÄgon som har nÄgon erfarenhet av dom? Citera
Datate Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 Har en Tunze master 1073.03 3000L/H. GÄr knappt att höra Ä ger för mig inga vibrationer dÄ den hÀnger i siliconslang.Köpte den för runt 3-4 Är sen för 1100kr...mycket lyckat köp!Ligger för övrigt pÄ 55W och Àr stÀllbar...tror det Àr mellan 400-3000L/H. Citera
Ferngren Postat 23 maj 2010 Författare Postat 23 maj 2010 Har en Tunze master 1073.03 3000L/H. GĂ„r knappt att höra Ă„ ger för mig inga vibrationer dĂ„ den hĂ€nger i siliconslang.Köpte den för runt 3-4 Ă„r sen för 1100kr...mycket lyckat köp!Ligger för övrigt pĂ„ 55W och Ă€r stĂ€llbar...tror det Ă€r mellan 400-3000L/H.Ok, tack. Ska kolla upp vad det Ă€r för nĂ„gon pump.Problemet med dessa lĂ„gfrekventa ljud Ă€r att det Ă€r extremt svĂ„rt att höra dom nĂ€r man sticker in huvudet i sumpen. Det andra ljuden tar mycket lĂ€tt överhanden. Nere i mitt sovrumm sĂ„ har dessa högre frekvenser absorberats och det Ă€r egentligen bara de lĂ„ga frekvenserna kvar.Detta har jag en hel del erfarenhet av genom min musikstudio och dess akustikbehandling. Basfrekvenser Ă€r inte att leka med och Ă€r nĂ€st intill omöjligt att fĂ„ bort. Speciella avstĂ€mda basfĂ€llor (Helmholtz)Ă€r det enda alternativet eller helt enkelt ta bort det som orsakar det... dvs det jag försöker göra med pumparna. Min Aquabee Ă€r i sig inget som avger mĂ€ngder med ljud och den stĂ„r pĂ„ en tjock filtermatta samt Ă€r fĂ€st med silikonslang. ĂndĂ„ genererar den detta envetna brummet... Hur vet jag det? Jo jag stĂ€nger av pumparna och brummet försvinner i sovrummet. Citera
Claes_A Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 DÄ kÀmpar vi med samma irritationsmoment. NÀr jag först testade Tunzepumpen sÄ stod den pÄ bottnen pÄ sina medföljande sugkoppar och brummet hördes i hela huset t o m pÄ övervÄningen (akvariet pÄ bottenvÄningen). Nu hÀnger den i en tunnvÀggig silikonslang (vanlig tjockvÀggig förde över ljudet) och ljudnivÄn Àr acceptabel men knappast tyst. Uppenbarligen Àr det svÄrt att tillverka en skakfri pump. Citera
Ferngren Postat 23 maj 2010 Författare Postat 23 maj 2010 DÄ kÀmpar vi med samma irritationsmoment. NÀr jag först testade Tunzepumpen sÄ stod den pÄ bottnen pÄ sina medföljande sugkoppar och brummet hördes i hela huset t o m pÄ övervÄningen (akvariet pÄ bottenvÄningen). Nu hÀnger den i en tunnvÀggig silikonslang (vanlig tjockvÀggig förde över ljudet) och ljudnivÄn Àr acceptabel men knappast tyst. Uppenbarligen Àr det svÄrt att tillverka en skakfri pump.DÄ fÄr vi kÀmpa vidare med att hitta den ultimata returpumpen.Jag har bl.a. skickat frÄgan till Mrutek Meeresaquaristik och de Äterkom precis och gav mig svaret om en Red Dragon Mini eller Tunzen. Tunzen Àr ju numer utrÀknad sÄ nu behöver vi fÄ en review av Red Dragonpumpen.NÄgon som har den? Citera
Stefan molin Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 Hej , om du anvÀnder en större pump sÄ kan du driva bÄde retur och skummare , men det Àr klokt att montera en extra nivÄvakt i sumpen i sÄ fall , annars skenar skummaren innan nivÄn sjunkit i sumpen , mvh stefan Citera
Mr Harlequin Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 Kolla JustJohnnys trÄd, han kör med en Red Dragon Mini 5000 till sitt Juwel Rio 300 liters kar. Citera
Mr Harlequin Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 Jag kommer kör med en âGrotechâ Reefstream 5000l/h pump, till mitt 432liters. Blir jag inte nöjd med den va det gĂ€ller ljud nivĂ„ och prestanda, sĂ„ kommer jag byta till en Deltec 4040. Citera
turboadde Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 Jag har en aqua bee 2000/1 som retur och den Àr sÄ gott som knÀpptyst frÄn vibrationer. Jag har kar och sump pÄ liggunderlag och pumpen hÀnger i silikonslang frÄn röret. DÀremot hade jag ocksÄ problem i början med vibrationer men jag prövade och vrida lÀge och Àndra plats i sumpen sÄ vart det tyst sen. sitter den för nÀra hörnet sÄ fÄr jag vibrationer. Citera
Ferngren Postat 23 maj 2010 Författare Postat 23 maj 2010 Jag kommer kör med en âGrotechâ Reefstream 5000l/h pump, till mitt 432liters. Blir jag inte nöjd med den va det gĂ€ller ljud nivĂ„ och prestanda, sĂ„ kommer jag byta till en Deltec 4040.OK, men hur kan man köra med en sĂ„ stark pump till det karet? Klarar avrinningen av det? HĂ€r Ă€r jag helt novis dĂ„ jag sjĂ€lv bara gjort vad andra sagt. Jag har 40 ner och 25 upp. Thats it... Kan man köra med en starkare pump utan problem dĂ„? Skummaren tar vĂ€l inte allt vatten men Ă€ndĂ„... Citera
Ferngren Postat 23 maj 2010 Författare Postat 23 maj 2010 Jag har en aqua bee 2000/1 som retur och den Àr sÄ gott som knÀpptyst frÄn vibrationer. Jag har kar och sump pÄ liggunderlag och pumpen hÀnger i silikonslang frÄn röret. DÀremot hade jag ocksÄ problem i början med vibrationer men jag prövade och vrida lÀge och Àndra plats i sumpen sÄ vart det tyst sen. sitter den för nÀra hörnet sÄ fÄr jag vibrationer.Jag mÀrker ocksÄ skillnad pÄ var jag placerar returen i sumopen. Nu stÄr den sÄ mycket i mitten den kan. DÀremot sÄ Àr skummarpumpen tvingad att vara mot en vÀgg (fast den sitter inte pÄ den utan ligger pÄ entjockt blÄ filtermatta.) Citera
Ferngren Postat 24 maj 2010 Författare Postat 24 maj 2010 Kan man placera en extern pump pÄ en hylla ovanför sumpen? Citera
Stefan molin Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 Hej , det gÄr att stÀlla en pump pÄ en hylla , men det Àr krÄngligt att fÄ till det , du mÄste vattenfyll pumpen och Äter starta manuellt varje gÄng du stÀnger av den , det finns inga 100% backventiler , det enklaste Àr att du skÀr bort glasen för bubbel fÀllan , dom Àr bara i vÀgen , eller om du anvÀnder en annan dunk för osmos vattnet och stÀller den pÄ utsidan , dÄ kan du anvÀnda en Deltec HLP 4040 till att driva bÄde retur och skummare , mvh stefan Citera
Ferngren Postat 24 maj 2010 Författare Postat 24 maj 2010 Hej , det gÄr att stÀlla en pump pÄ en hylla , men det Àr krÄngligt att fÄ till det , du mÄste vattenfyll pumpen och Äter starta manuellt varje gÄng du stÀnger av den , det finns inga 100% backventiler , det enklaste Àr att du skÀr bort glasen för bubbel fÀllan , dom Àr bara i vÀgen , eller om du anvÀnder en annan dunk för osmos vattnet och stÀller den pÄ utsidan , dÄ kan du anvÀnda en Deltec HLP 4040 till att driva bÄde retur och skummare , mvh stefanTack Stefan.Det jag lÀtt skulle kunna göra Àr att flytta mina ballingdunkar som stÄr bakom osmosdunken. Jag fÄr dÄ bygga nÄgon smart lösning att stÀlla dom ovanpÄ sumpen istÀllet. Att ha nÄgot utanför Àr inte aktuellt.Hmmm... Citera
Ferngren Postat 25 maj 2010 Författare Postat 25 maj 2010 Hej , det gÄr att stÀlla en pump pÄ en hylla , men det Àr krÄngligt att fÄ till det , du mÄste vattenfyll pumpen och Äter starta manuellt varje gÄng du stÀnger av den , det finns inga 100% backventiler , det enklaste Àr att du skÀr bort glasen för bubbel fÀllan , dom Àr bara i vÀgen , eller om du anvÀnder en annan dunk för osmos vattnet och stÀller den pÄ utsidan , dÄ kan du anvÀnda en Deltec HLP 4040 till att driva bÄde retur och skummare , mvh stefanFörresten Stefan, kan jag inte anvÀnda en Red Dragon 4500 som Àr drÀnkbar och mata bÄde skummare och retur?Vad Àr egentligen fördelen med ett sÄdant system mer Àn att det bara behövs en pump? Finns det rentav nÄgra stora nackdelar? Citera
_Manne_ Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 nÀr du kör med en pump till flera prylar sÄ mÄste du ha koll pÄ vilket flöde o vart det gÄr.. Àndrar du nÄgonstans sÄ du öppnar eller stÀnger pÄ ett stÀlle sÄ pÄverkas allt som Àr kopplat till den pumpen.. mvh manne Citera
Datate Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 En annan nackdel Àr ju att om pumpen av nÄgon anledning slutar funka, sÄ fungerar ju heller inget som den driver. Det kan alltsÄ vara mer driftsÀkert att ha en pump till varje funktion. Sen Àr det ju som manne sÀger att det Àr enklare att justera flödet till varje funktion med en pump till varje.Fördelarna Àr vÀl ev lÀgre ljudnivÄ, ev lÀgre strömförbrukning, mindre utrymmeskrÀvande och ev billigare. Dock Àr det ju sÄ att kör man en pump mÄste denna vara betydlit starkare Àn om man kör individuella pumpar...vilket kan radera fördelarna med pris, elförbrukning och ljudnivÄ...vilka Àr parametrar som normalt ökar med pumpens styrka... Citera
Laggeman Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Har man skummaren i sumpen sÄ kan det kvitta om man kör bÄde retur och skummare pÄ samma pump. Kan man inte skjutsa upp vatten i karet sÄ kommer det inte ner nÄgot till skummaren heller. Iofs sÄ fÄr man sÀkerligen ett vÀldigt rent vatten i sumpen sÄ smÄningom nÀr skummaren fortsÀtter o skumma vattnet dÀri.Min returpump driver just nu returledning, vatten till kalkreaktor och det sitter Àven ett avstick till mitt UVC som inte Àr inkopplat Ànnu. Det Àr en Grundfospump som Àr precis samma pump (i stort sett) som en Deltec 4040, i dagslÀget Àr den pÄ mellersta lÀget. SÀtter jag upp den pÄ högsta lÀget sÄ tömmer den sumpen alldeles för fort, men kopplar jag in UVC't sÄ kan det nog bli precis lagom tror jag. Citera
Stefan molin Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 Hej , det Àr enkelt om du kör en RD 4500 , du hittar rÀtt flöde ganska fort , och det blir garanterat tystare , det enda du behöver Àr en kran som sitter efter T kopplingen till skummaren , enda nackdelen Àr att om nivÄn Àr för hög nÀr skummaren startar kan den skumma över , men om allt vatten fÄr plats i ditt pumpfack sÄ Àr det inga problem alls , om du skulle fÄ problem med skummaren sÄ kan du sÀtta en magnet ventil med fördröjning pÄ luftslangen till skummaren , eller det allra enklaste Àr att du gör en loop pÄ luft slangen sÄ att in loppet för luft ligger ca 1-2cm ovanför vatten ytan i sumpen vid drift , om vattnet stiger i sumpen mer Àn tex 2cm sÄ kan den inte suga luft lÀngre , dÄ startar skummaren nÀr nivÄn i sumpen Àr normal igen , mvh stefan Citera
Ferngren Postat 26 maj 2010 Författare Postat 26 maj 2010 Oj, nu gÀller det att hÄlla tungan rÀtt i mun. Min sump klarar av att ha att ta allt vatten nÀr returpumpen Àr avstÀngd.NÀr det gÀller skummaren, kan jag kontrollera om det Àr ett problem genom att köra den nÀr returpumpen Àr avstÀngd, dvs nÀr sumpen har som mest vatten?Hur bra blir skumningen egentligen med en sÄdan hÀr lösning? Vattnet kommer fortfarande ner till skummarfacket - sedan till teknikfacket - sedan till returfacket - tillbaka till skummarfacket osv... Blir en viss intern cirkulation inne i sumpen.Kan man Àven sÀtta en t-koppling (vÀgvÀljare) pÄ röret till skummaren sÄ att jag lÀtt kan styra om vattnet sÄ att det inte gÄr in i skummaren utan enbart till skummarfacket. DÄ borde jag slippa stÀnga av cirkulationen (returpumpen) nÀr jag gör ren skummaren eller servar den pÄ annat vis. Citera
Stefan molin Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 Hej , det Àr inga problem att anvÀnda fler T kopplingar , det Àr bara en lyxig extra kostnad , stÀng av matar pumpen upp , dÄ kommer du se vad som hÀnder lÄt gÀrna det som Àr i skummar koppen vara kvar ( om den inte Àr helt full förstÄs halvfull gÄr bra ) det Àr ganska lÀrorikt , man upptÀcker i alla fall att man inte ska ha nÄn slask slang frÄn skummaren till en burk som stÄr utanför sumpen , samma sak hÀnder om auto pÄ fyllaren hÀnger sig eller om matar pumpen upp stannar , vilket alltid hÀnder nÀr man inte Àr hemma , det lÄter bara krÄngligt men har du provat sÄ Àr det vÀldigt enkelt , och du behöver inte va orolig för för att du fÄr till baka skiten frÄn skummaren i sumpen , du skummar ut det nÀstan lika fort igen , mvh stefan Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.