Gå till innehåll

Döende Euphyllia


Rekommenderade inlägg

Fick med en döende Euphyllia från en kille som la ner sitt kar. Den har fyra "stammar" varav endast EN har polyper (omkring 20 st 0,5 cm långa).

Jag är själv nybörjare och kämpar fortfarande med att få ordning på vattenvärdena i karet. Antar att allt hopp är ute, men finns det nåt jag kan göra för att rädda den? Antar att de tre stammarna utan polyper är totalt döda, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Följer upp tråden... Jag följde ditt råd, och det dröjde inte länge innan den såg friskare ut. Men hur ska jag göra för att den ska få bästa möjliga förutsättningar för att växa till sig? Vattenvärden har jag inte koll på mer än Nitrit, Nitrat, Fosfat, pH, KH, Magnesium och salthalt... KH ligger lite högt och Magnesium i underkant. Antar att man behöver fixxa dessa värden bland annat...

Behöver jag göra nåt fysiskt med den resterande kroppen? funderar på om jag kanske skulle kapa av det enda huvet med polyper för att göra "plats" åt nya...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte alla värden exakt i huvet från senaste testet, men på ett ungefär:

Salt: 1,026

Nitrit: 0

Nitrat~ 25

Fosfat~ 0,05

pH: 8,2

KH: 12

Magnesium: 1170

Vad jag förstått så är magnesium, calcium och KH beroende av varandra, så om jag tillsätter magnesium så kommer mitt KH sjunka. Eller? Sen vet jag ju ännu inte vad jag har för calcium...

Åh, Nitrat och Fosfat är på väg neråt eftersom jag börjar få ordning på refugiet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh och ca är länkade, tillsätter man för mycket av det en så går det andra ner. Har man för lågt av det ena så finns risken att det andra ökar. Beror lite på förbrukning och så, men i princip kan det vara så.

Mg kan man säga styr buffringsförmågan i vattnet, har man lågt mg så kan inte vattnet "ta åt sig" karbonater och kalcium. Då är det lönlöst att hälla i ca och kh, det händer liksom inget mer än att man får utfällning.