Gå till innehåll

Fisk/liter?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Är nybörjare inom salt och har nyligen köpt en bok: "the book of the marine aquarium" av Nick Dakin 2003. I boken står det att i ett revakvarium ska man ha ca 2,5cm fisk till 27liter. Det första året rekommenderas hälften av detta.

Ärdetta något överdrivet? Tycker att mitt 300L borde kunna ha mer änmax3 clowner det första året. Eller???Vad har ni för relation mellan cm/l?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt sett tycker jag detlåteröverdrivet att bara rekommendera så lite fisk. Det är många faktorer som spelar in gällande hur mycket fisk som är lämpligt. Att försöka sig på att ens ge en grov uppskattning påfisklängd per akvarievolym blir helt missvisande om man intekänner tillomständigheterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika fiskar har olika behov och beteenden vad det gäller revirhållning och utrymme. Den ena fisken kan ha behov av ett stort utrymme medan i samma utrymme kan man hålla en hel stim av en annan art som inte är så mindre en den förra.

Föstår inte alls folk (speciellt en som skriver bok!) som alltid försöker upprätta matematiska relationer mellan fisk/volym, volym/ström etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo till o från,men inte med nitrat o nitrit,jag tror att vi har så bra teknik idag att man kan ha lite fler fiskar,om man undantar reviren

har kört ett halvår ungefär,utan sump,och tillsätter kalcium +andra spårämnen manuellt,men nu lutar det åt ett lite större med sump,körde igång detta för att lära mig lite,smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt det här hänger ju ihop med hur mkt/hur bra utrustning du har, hur mkt LS du har och hur bra den är osv. Dessutom måste hänsyn tas till hur fiskarna lever, om de är aggressiva osv. En bra regel är väl att du kan ha så många fiskar som du kan mata utan att dina värden sticker i höjden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...