Gå till innehåll

Räcker 250w till 1,2m?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag undrar om det räcker att ha en 250w mh till ett akvarium som är 1,2m långt? På tillverkarens hemsida står det att det ska räcka till 1m. Innebär det en synlig skillnad med mörka partier på sidorna om jag bara kör med en mh? Går det att ha koraller i hela burken ellerbör man undvika sidorna?

Tack på förhand!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en 250w mh täcker ungefär 60cm ,jag har kört en 250w på ett 125x50x55 kar och det blev ganska mörkt i kanterna du bör isof komplettera med ett par T5 heller köra 2x150w. men man behöver ju inte ha jätteljus krävande koraller över hela burken utan utnyttja dom mörkare partierna med andra koraller som kräver mindre ljus osv

enligt mig iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en 250W MH och det är inte alls mörkt i kanterna. Men då är det en egen armatur och så har jag köpt högpolerad aluminiumplåt som jag har skurit upp och vinklat efter lite beräkning och lampan lyser upp hela karet. Att ljusintensiteten inte är den samma vid kanterna som rakt under är en annan femma, men ljust är det!smiley2.gif. Ska tala om att jag har lampan under ett huv....

Den biten satt jag och funderade en hel del innan jag monterade lampan och reflektorn.

Zippo: har du egentillverkad armatur (lampan fritt) eller är den "märkes"-armatur? Har man lampan inbyggt i en armatur så antar jag att det blir väl 60-70cm spridning och inte mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag satte en 250W över mitt 125cm kar tyckte jag att det tappade i ljust styrka markant när det kom längre ut i kanterna på karet... Tror det är mer markant om du har en E40 sockel då denna skuggar lite på ena sidan en om man har en dubbelsidad men detta är bara en teori som jag inte har testat... Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en 250W MH och det är inte alls mörkt i kanterna. Men då är det en egen armatur och så har jag köpt högpolerad aluminiumplåt som jag har skurit upp och vinklat efter lite beräkning och lampan lyser upp hela karet. Att ljusintensiteten inte är den samma vid kanterna som rakt under är en annan femma, men ljust är det!smiley2.gif. Ska tala om att jag har lampan under ett huv....

Den biten satt jag och funderade en hel del innan jag monterade lampan och reflektorn.

Zippo: har du egentillverkad armatur (lampan fritt) eller är den "märkes"-armatur? Har man lampan inbyggt i en armatur så antar jag att det blir väl 60-70cm spridning och inte mer.

jag hade först en köpt sedan en egen med en egenbockad spider refektor i aluminiumplåt , men 60cm sedan avtar ljuset har för mig att detta har pratats om i tidigare trådar visst blir det ljusare i kanterna om man vinklar upp reflektorn men gör det verkligen nytta ? eller blir det bara lite ljusare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt: Det blir ljusare, men man kan antagligen inte ha någon ljuskrävande varelse som skulle klara sig rakt under lampan. Men å andra sidan så vill man kanske ha lite varierande zoner för olika djur med mindre ljuskrav utan att kantpartierna blir markant mörkare (tänker främst på hur det såg ut i Dimorbs kar. Hoppas det är inte copyright på den smiley2.gif. ) https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 1643&PN=1

Vad jag syftade på var alltså att få bort en sån stark ljusskillnad som man ser i första bilden. I mitt kar är det så gott som homogent styrka, men du har helt rätt om att i kanterna ser det väl bara ljust ut utan att vara lika ljust som rakt under. (Blev det rätt? smiley5.gif. )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans kar är 150cm. Verkar nog som jag borde klara mig med en 250w lampa till mitt kar (120cm). Får försöka ha kvar åtminstone ett lysrör också så ska det nog lösa sig.

Det är detta MH jag funderar över

<H2>Giesemann System 230 eco 1x 250 W</H2>

. Regeringen beslutade att det inte dög med ett hemmabygge i vardagsrummet smiley37.gif.

http://www.aquaristikversand-bille.de/index.html?lang=de&amp ; ;target=d25.html&lmd=38322.947905

Har ni några åsikter om lampan/märket eller har ni andraförslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur stort lamphuset och reflektorn. En modern t.ex Arcadia har en väldigt liten reflektor och där är ljuset mer spotlight liknande kanske 16x13cm men t.ex som en kompis har är det en väldigt stor reflektor och en brännare med E40 sockel och den är ca 40x35cm eller nåt sånt och då blir det ju en väsentlig skillnad på ljusspridningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metallvaruhuset i Stockholm (http://www.metallvaruhuset.se/)hade det. Kostade c:a 250:- för en 50x50cm platta (om jag inte minns fel). Jag köpte faktiskt en juwel reflektor till min ena T5-rör eftersom min plåt inte räckte till och jag ser faktiskt ingen skillnad mellan de om jag får vara ärligt...

Värt pengarna om man kan få tag i sådan. Ingen plåtslagare hade sånna hemma här i Uppsala...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...