Gå till innehåll

Flytta akvariet!


rickard598

Rekommenderade inlägg

Kommer i sommar att flytta, och tänkte höra lite hur man bäst gör när man flyttar akvariet, ska man ta med allt vatten tror det är bäst att ha med vattnet pga alla bakterier som är i det?! antar att man bör ha stenarna liggandes i vatten så man inte får en omstart när man lägger i allt i karet igen, hur gör man bäst för att klara så korallerna klarar sig? allt är perfekt i karet nu och växer på så det knakar, hur har ni gjort det som flyttat kar här? vill göra allt för att undvika att det kraschar.

Tack för alla tips.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade ett 57 liters från Göteborg till Eslöv. Jag behöll ca 75 % av vattnet och fyllde upp med 25% nytt när jag kom fram. Nu var det ett litet akvarium så jag gjorde så att jag tappade av så mycket vatten så jag kunde lyfta ner det i bilen. Där fyllde jag på det igen (nästan fyllt), la på gladpak över och körde iväg. Väl framme tappades akvariet av igen - lyftets på plats och fylldes med både nytt och gammalt vatten. Fungera perfekt. I ditt fall så skulle jag lagt koraller i hinkar eller plastpåsar, levande stenen i frigolitlådor (fuktiga - inte dränkta). Spara 75 % av vattnet. Efter flytten skulle jag göra ett antal större vattenbyte den nästkommande veckan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret, tänkte på vattenbytena, man rubbar inte bakterierna när man kommer byta mycket vatten veckan efter flytten? fiskar och sådant, hur fraktar man det bäst? hinkar med vatten och lock eller plastpåsar? tänkte mest för syret. kan man ha i dom flesta fiskar i samma hink eller bör man separera dom?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa stora tunnor med lock, tex rena vintunnor el dyl,

Jag la några koraller o sen fyllde med vatten så mycket det gick, Gjorde likadant på sten o fiskar så det var nog ca 8-9 tunnor till slut. Lite blask blir det men det funkade klockrent. Sten o fiskar var väl i tunnorna ca 4-5 timmar innan jag fyllde på nytt saltvatten. Blev kanske ca 50% vattenbyte men det var inget som tog skada

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterierna finns ju på stenarna främst lägger du dom i en fuktig låda så kommer bakterierna dö av. Stenarna måste vara dränkta om du vill förhindra en cykel.

Helt felaktigt

Om du lägger stenarna i vatten utan syresättning (cirkulation) så kommer bakterierna att förbruka syret och till slut så "kväver" du de syreälskande nitrifikationsbakterierna. Om du istället ser till att ha dem fuktigt så kommer den tunna mikroskopiska vattenfilm som kommer att omsluta stenen "släppa" igenom tillräckligt med syre för att hålla de syreälskande bakterierna vid liv. Hur mycket syre som överförs från luft till vatten per tidsenhet är främst beroende på två saker. Koncentrationsskillnaderna och ytan på interfacet mellan vatten och luft. Om man förvarar sten i en hink med vatten så är det bara den lilla yta som utgörs av hinkens diameter som släpper igenom syre från luft till vatten. Är det däremot så att du håller stenens yta fuktig så utgör hela stenens yta det interface som behövs mellan luft och vatten för att syre skall tränga ner till bakterierna.

Levande sten som importeras från tropikerna kommer just på detta sätt och djuren i stenen (inklusive de syreälskande bakterierna) klarar lång tid innan något händer. Har packat upp levande sten efter en vecka som förvarats på detta sätt utan några problem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaret, tänkte på vattenbytena, man rubbar inte bakterierna när man kommer byta mycket vatten veckan efter flytten? fiskar och sådant, hur fraktar man det bäst? hinkar med vatten och lock eller plastpåsar? tänkte mest för syret. kan man ha i dom flesta fiskar i samma hink eller bör man separera dom?

mvh Rickard

Beror på hur långt tid du skall frakta dem. Plastpåsar, singelpackade och syrgas är det optimala - upp mot 48 timmar. Har du ingen syrgas så går det bra med singelpackning 1/4 till 1/3 vatten och resten luft. Inga problem upp mot 12 timmar. Vattenbyten rubbar inte bakterierna men du har rivit upp sanden i samband med flytten och detta kan innebära att oönskade ämnen (främst fosfor) kan ha frigjorts. Vattenbyten säkerställer att du har ett förstklassigt vatten även efter flytten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt för mitt felaktiga svar, men hur flyttar man stenarna bäst i så fall? För plockar du upp stenarna ur vattnet så kommer det väl att starta en cykel när du väl stoppar ner dem igen? Även om det är som du säger att nitrifikations bakterierna överlever så måste man väl räkna med en viss omstart om man använder detta sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir alltid litet omstart när man flyttar. Det räcker med att man bygger om inredningen. Om det kommer så långt som en märkbar nitrittopp beror på hur stora förändringarna är. Jag förvarar stenarna utan vatten i hinkar med lock när jag flyttar runt bland mina kar och det kan ta flera dagar. Jag tycker det är smart att slamsuga sanden noga före flytt eftersom den samlade skiten där inte får friskt vatten cirkulerat under flytten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt för mitt felaktiga svar, men hur flyttar man stenarna bäst i så fall? För plockar du upp stenarna ur vattnet så kommer det väl att starta en cykel när du väl stoppar ner dem igen? Även om det är som du säger att nitrifikations bakterierna överlever så måste man väl räkna med en viss omstart om man använder detta sätt?

När väl dessa bakterier är etablerade så dör de inte så lätt enligt mina erfarenheter (om det inte blir syrefritt) - de kommer att deaktiveras om "maten" upphör (ammonium, nitrit) men aktiveras snabbt upp när det blir belastning igen. Hur "kapacitets"synpunkt så får du precis samma effekt om du förvarar dem fuktigt eller helt nersänkt i vatten - det du vinner med fuktigt är att du får betydligt bättre syretillförsel till dem under den "mat"fria perioden. Fuktigt innebär för bakterierna fortfarande att de ligger i vatten eftersom du har en mikroskopisk vattenfilm över stenen men den är betydligt tjockare än en bakterie. Det finns supereffektiva filter som utnyttjar denna effekt - wet - dryfilter samt trickelfilter (droppfilter felaktigt på svenska) är de mest kända.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa stora tunnor med lock, tex rena vintunnor el dyl,

Jag la några koraller o sen fyllde med vatten så mycket det gick, Gjorde likadant på sten o fiskar så det var nog ca 8-9 tunnor till slut. Lite blask blir det men det funkade klockrent. Sten o fiskar var väl i tunnorna ca 4-5 timmar innan jag fyllde på nytt saltvatten. Blev kanske ca 50% vattenbyte men det var inget som tog skada

Jag ska själv flytta ett 650 liters revkar senare i sommar, så jag är nyfiken på hur du hanterat den praktiska logistiken. Hade du 8-9 tunnor i en lastbil? Berätta gärna lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...