Gå till innehåll

Bottensubstrat


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Undrar lite kring bottensubstrat.

1. Ska man alltid vänta med att lägga i sand till efter akvariet har cyklat?

2. Hur är det med levande sand, den lägger man i direkt eller?

3. Vad finns det för fördelar med levande sand förutom bakterierna? Är det nån speciell korallsand eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte svara direkt på dina frågor pga av okunskap men jag har lagt i levande sand direkt så att även den får genomgå cykeln direkt. Men vad jag förstått är det inte nödvändigt och många fyller på med sand i ett redan inkört kar utan några problem.

Sanden är i sig inte så viktig men levande sand "garanterar" att du inte får med fosfat, vilket man får av "torr" sand. Jag letar själv efter grov sand utan framgång. Det jag hittar är torrt grus som måste gå i en separat hink under en tid och med en massa fosfatremover.

Det är bara min erfarenhet av levande sand vs torr sand.

Sedan är ju bakteriefloran bra för akvariet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, intressant det där med fosfat. Jag ville få igång min 2:a burk lite snabbare så nu ikväll slängde jag i 10 kg levande sand + 25 kg noga tvättad sand i lite olika storlekar. Får se vad som händer på fosfatfronten. Antar att det kan få bli lite fosfatremover då, får hålla ögonen på värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man startar upp ett kar med färsk LS brukar det hamna en massa skräp från LS'en på botten. Utan bottenmaterial är det enkelt att suga upp det, utan att påverka bakteriekulturer osv. Samtidigt så har jag en förkärlek till att lägga ett halvtjockt lager levande sand/korallkross i botten inan jag lägger i LS'en, för att ge grävande invånare en möjlighet till att ta sig in under grejerna. Det är dock rakt emot vad som rekomenderas och man bör tänka både en och två gånger så att inget stort och tungt kan ramla mot glasen, eller få fritt fall mot botten om grävarnas sysslor får... oväntade effekter.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden lär ju inte innehålla fosfat i sig eftersom den kommer från det fosfatfattiga havet men torkad sand (korallgrus) kan ju innehålla avdödade organismer som vid nedbrytningen ger upphov till fosfat. Mina torkade levande stenar i det nya akvariet ger i alla fall ifrån sig fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...