Gå till innehåll

Refraktometer från Fish-street


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Kanonbra! Då ska jag genast göra så... Men bara för att få förtydligande på min tidigare fråga - När jag sen gör saltmätningar så får jag alltså fram en relativ salinitet för 20 grader då? Den faktiska saliniteten skulle således vara lägre i karet om det håller 27 grader.

Tänker jag rätt så???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag lyfter min fråga åter igen gällande denna refraktometer. Eftersom det står ATC och 20 grader i displayen så antar jag att denna refraktometer visar den relativa saliniteten för vattnet som det skulle ha vid 20 grader celsius? Så om jag läser av refraktometern till 1.026 med vatten från mitt akvarium (som håller 27 grader ungefär), så borde alltså den absoluta saliniteten i akvariet vara neråt 1.024 i så fall eller? Och om jag skulle sikta på att ha en salinitet på 1.026 så borde jag då även få tillsätta mer salt vid nästa vattenbyte...??? Känner mig för osäker för att bara "testa å se". Kan ju påverka djuren lite väl mycket negativt...

Tabeller och bilder finns i tidigare inlägg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följs skalan på salthalt i promille i stället. I indiska oceanen (där nästan alla våra akvariedjur kommer ifrån) är det 34,5 promille.

Den "relativa densiteten" som anges på refraktometern ställer bara till med problem.

Osmosvatten väger vid 25 grader ungefär 0,997.075 men refraktomern kalibreras till 1,00

Det gör att densiteten som rekommenderas på saltförpackningar (och i äldre böcker) är ungefär 0,003 lägre än den vi mäter med refraktomer.

En flytboj- saltmätare är däremot kalibrerad i korrekta tal och skall då visa samma som anges på saltförpackningen. (Om man har kollat att den visar 0,997 i osmosvatten och man har den temperatur på vattnet den är kalibrerad för).

Vipparmmätare visar bara det som ägaren (inte) vill.

Referens: http://www.csgnetwork.com/h2odenscalc.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Promilleskalan rör sig inte i refraktometern, så jag måste likväl hitta ett sätt att kalibrera den på... Men visst kan jag använda mig av en annan enhet.

Det som hela min frågeställning handlar om egentligen är vad min refraktometer visar (vilket jag nu tror att jag fått grepp om).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...