Gå till innehåll

Någon duktig på kemi? snälla förklara då detta.


bläckis

Rekommenderade inlägg

Hejsan jo det är ju då så här att jag skall försöka höja mig MG från 1230 till 1500 och då hade jag i 4dl utav en blandning av Magnesiumchloride och magnesiumsulfat på en vecka. Sedan när jag idag efter en vecka alltså mäter om värdet har gått upp så har det inte det det ligger på exakt samma värde :S

Nu kanske detta fenomen inte alls är konstigt, men det borde väl ha höjts nånting tycker man eller har jag fel? jag har försökt testat calculatorn men inte haft några framgångar dessvärre, jag känner mig väldigt dum just nu :/

Ps: akvariet är 180 liter om det är till nån hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mg ska ligga i ett välbalanserat kar på ca 1320. Ca på ca 420 och KH på 7-9.

Dessa tre värden hänger ihop.

Därför ställer jag lite frågor:'

- Varför ska du ha upp MG till 1500?

- Vad mäter du med för test?

- Vad ligger ditt Kalcium och KH värde på?

- 180 L kar, men vad har du i det?

Med mycket koraller, kalkalger mm i karet så förbrukas dessa tre "ämnen" då det växer i karet. Många, inklusive jag, måste därför tillsätta MG, CA och KH kontinuerligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesiumklorid innehåller ungefär 12,5% magnesium. Det betyder att för att höja magnesiumhalten till 1300 som i naturligt saltvatten eller 1350 som ofta rekommenderas går det åt ungefär 78 eller 134 gram magnesiumklorid. Alltså kristaller. Ofta går det åt en hel del mer. Det verkar som om en del tas upp i akvariet (stenen?) när man höjer halten.

1500 i magnesiumhalt är ett extremt värde som förutsätter att du höjer kH och kalcium i motsvarande grad för att korallerna skall må bra.

1230 är ett lågt värde men ingen grund för panik. (5,4% lägre än naturligt saltvatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mg ska ligga i ett välbalanserat kar på ca 1320. Ca på ca 420 och KH på 7-9.

Dessa tre värden hänger ihop.

Därför ställer jag lite frågor:'

- Varför ska du ha upp MG till 1500?

- Vad mäter du med för test?

- Vad ligger ditt Kalcium och KH värde på?

- 180 L kar, men vad har du i det?

Med mycket koraller, kalkalger mm i karet så förbrukas dessa tre "ämnen" då det växer i karet. Många, inklusive jag, måste därför tillsätta MG, CA och KH kontinuerligt

1 jo du har helt rätt jag skrev fel där hehe vill ha ca 1320-1330

2 saliferts

3kalciumet ligger på 430 sisst jag mäte

4 fisk och mjukisar och en stenkorall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...