Gå till innehåll

Fisk förslag till 180L


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag letar efter en till fisk till mitt akvarium och söker efter tipps på lämpliga, roliga fiskar.

Jag har ett 180l akvarium med inriktning på mjukkoraller och fredliga fiskar. Jag har redan:

2st Clownfiskar, Amphiprion ocellaris

2st Banggai Kardinaler, Pterapogon kauderni

1st Royal Gramma, Gramma loreto

1st Sixline Wrasse, Pseudocheilinus hexataenia

Några räkor, en krabba och sniglar.

Jag är ute efter en tålig fisk som är fin och får gärna ha ett intressant beteende och den ska inte kosta för mycket. De fiskar jag har tittat på på senaste tiden är dvärgkejsare och då främst:

*Centropyge argi

*Centropyge bispinosa

Utöver dessa fiskar så har jag nyligen fått upp ögonen för Zebrasoma flavescens en fisk som jag alltid trott skulle bli för stor för ett 180l kar men som jag på flera ställen läst om att folk har i kar mellan 150-200l.

Så utöver rekommendationer på intressanta fiskar skulle jag gärna höra om det är någon som har erfarenhet av framför allt Zebrasoma flavescens men även Centropyge argi och Centropyge bispinosa i akvarium med liknande förutsättningar som mitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog det beror på fiskens storlek när du inhandlar det.

Rekommendationerna är väl mest aktuella när fiskarna blir större och "vuxna" tills dess behöver de ju kanske inte ha fullt så stora akvarium.

Det är ju skillnad på en kirurg på några cm och en vuxen.

Jag hade ett 200 liters innan där jag hade 3 stycken mindre Zebrasomas tillsammans med C. bispinosus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Cantigaster Valentini som jag varmt kan rekommendera. Otroligt charmig och "smart" fisk som nyfiket undersöker allt i akvariet!:) Har även en Salarias Fasciatus som också är grymt rolig att titta på. De kan dock vara rätt aggressiva mot andra blennider så enbart en rekommenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaah..

Men då tycker jag du kan köpa dig Pseudochromis fridmanii eller någon liknande. Finns ju många sådana fiskar som har roliga färger.

Dvärgkejsare också för den delen. C. loriculus är ju bland de finaste fiskarna men kan få ner i sitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Cantigaster Valentini som jag varmt kan rekommendera. Otroligt charmig och "smart" fisk som nyfiket undersöker allt i akvariet!:) Har även en Salarias Fasciatus som också är grymt rolig att titta på. De kan dock vara rätt aggressiva mot andra blennider så enbart en rekommenderas.

Är Valentinin revsäker? Som jag fattar det så tar den räkor, snäckor och liknande. Den verkar ju annars väldigt intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaah..

Men då tycker jag du kan köpa dig Pseudochromis fridmanii eller någon liknande. Finns ju många sådana fiskar som har roliga färger.

Dvärgkejsare också för den delen. C. loriculus är ju bland de finaste fiskarna men kan få ner i sitt kar.

P. Fridmanii är ju väldigt fina men jag är rädd att en sån skulle störa mina kardinaler, sen tror jag inte att den går ihop i samma kar som en gramma loreto, jag har hört att fridmannin kan vara lite aggresiv. Elddvärgkejsarn är ju egentligen den dvärgkejsaren jag helst skulle ha men den är alltid så dyr när jag ser den, 800 kr och uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Valentinin revsäker? Som jag fattar det så tar den räkor, snäckor och liknande. Den verkar ju annars väldigt intressant.

Min har aldrig rört räkor, snäckor vill den åt men de har helt enkelt slutat ha sina 'spröt' utanför skalets skydd dagtid. Sandsnäckor av nassariustyp får man dock räkna med att inte se lika ofta med en valentini i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Canthigaster valentini verkar kunna vara en rolig fisk, är det någon som vet vad de brukar kunna gå på, jag vet att det kan variera men ungefär? Jag undrar också om det är något speciellt man ska tänka på med den fisken, jag läste runt lite och såg att många ansåg att den var iallafall relativt revsäker, men jag såg också något om att den var giftig och undrar om den är giftig för andra saker i akvariumet eller om den var giftig för andra djur att äta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...