Gå till innehåll

Hjälp till LED-bygge


Salta katten

Rekommenderade inlägg

Igår fick jag mina prylar från rapidled.com och allt såg jättebra ut.

Har dock en fråga som jag hoppas någon av er har möjlighet och kan svara på.

Jag köpte en drivare (http://www.rapidled.com/servlet/the-3/driver-700ma-48v-drivers/Detail)

som jag inte riktigt blir klok på.

Ska denna kopplas in direkt i väggen med ett sladdställ eller ska man ha

någon transformator eller liknande före drivaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har man stött på mer "patrull", igår lödade jag samman alla dioderna enligt instruktioner från andra trådar här på forumet.

Jag lödade samman + mot - hela vägen genom alla dioderna, första dioden kopplade jag in till minus på drivaren och den sista dioden i länken kopplade jag in till plus på drivaren.

Full av förhoppning stack jag kontakten i väggen och ingenting hände.

Någon som vet vad jag har gjort för fel möjligtvis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker med en dålig lödning eller en enda trasig LED för att det inte skall fungera. Hade du provat alla dioder innan Du lödde? (när man provar gör man den max nån sekund så inte dioderna brinner upp).

Du kan ju ta loss pluspolen och sen prova att gå baklänges i kedjan och se om det börjar lysa. Det kan ju även vara själva drivaren, har du spänning på diodsidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hänger inte riktigt med på inkopplingen så jag dubbelkollar att vi säger samma sak:

Lödstället märkt "+" på första LEDen i kedjan ska kopplas till "+" (röd kabel) från drivern. Sen som du skriver; lödställe "-" på den första leden till lödställe "+" på nästa LED o s v tills du når sista LEDen i kedjan vars lödställe "-" ansluts till driverns svarta kabel kabel "-".

Och du har max 12 Cree-ledar ansluten till kedjan och inga kallödningar på vägen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga vad som kan ha gått fel.

Men kolla följande:

- Har du spänning ut från drivaren?

- Kolla så att du satt + och minus från drivaren rätt.

- Fungerar alla leddar? Eftersom dom sitter i serie släcker en trasig led hela slingan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte två drivare för att jag ville köra två blå leds på dygnet runt som månljus på natten, så jag har provat med båda så jag tror inte det är det som är felet. Angående spänning på diodsidan så har jag ingen aning, har inte någon så fin utrustning att mäta sådant med.

Man kan kanske bara sätta sladdarna från drivaren direkt på leden för att kolla så de funkar.

Har inte provat att köra det baklänges, provar det när jag kommer hem från jobb, bara så himla skraj för att bränna dioderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan också prova att kortsluta över en diod i taget. Då hittar du den felaktiga (om det endast är en). Du ska nog därimot vara försiktig med att köra endast en diod via drivaren, de flesta drivare har en minimum spänning ut (ett minsta antal dioder den är gjord för) så om du har färre än det så kan den inte reglera strömmen korekt utan du riskerar att bränna den (iofs tar det nog några sekunder på dessa LED:ar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo Janne det var precis vad jag gjorde och lyckades

bränna tre leddar... Grymmt förbannad...

Det bara blixtrade till och så var det kört, en normal

människa hade kanske taggat ner när man redan sabbat

en.... Men dock inte jag...

Bara att beställa nya

men det possitiva i det hela är att jag hade vänt polerna

fel från början, så de fungerar nu iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst mycket spekulationer om hur vida LED är bra eller inte, men jag får säga att jag ät mäkta imponerad över vilket ljus dessa små rackare krämar ur sig. Och jag har svårt att tänka mig att det levande i ett akvarium inte tycker det samma. Och med tanke på hur oskrymmande och små man kan få konstruktionerna så är det heltklart ett vinande koncept i min mening.

Men det är klart, nyheter brukar generellt vara lite skrämmande för gemene man.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt klart med. På sikt kommer det säkert ta över helt och hållet när priserna går ner. Det bedrivs ju väldigt seriös forskning (bl.a i Sverige) kring LED för kommersiell växtodling, nu skiljer det så klart en hel del mot koraller, men alleftersom produktutvecklingen sker måste en del av del spilla över på vår hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart men jag har svårt att tänka mig att man kommer under 3-4 tusenlappar för en normal belysning. Nu beror det ju klart på hur stor tank man har men mycket mer än så för ett LED DIY projekt hamnar man kanske inte ofta på.

Ska man köpa färdiga prylar hamnar man givetvis i en helt annan prisklass. Kollade på elos E-light innan jag bestämde mig för att bygga själv, och bara lampan skulle rocka loss på sådär en 7 tusen... Kanske lite i saftigaste laget kan tyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också det är priset som skrämmer de flesta, speciellt när man börjar komma upp i storlek på kar, då skenar det lätt iväg, även om du bygger själv.

Men ska man vara ekonomisk så ska man ju se till mer än inköpspriset. Det kanske tar ett tag, men sen blir det ju billigare än med T5 och MH. Fördelen med T5 eller MH är att man kan byta lampa efter smak. :)

Visst är vissa LED-belysningar också till viss del ställbara färgmässigt, men det har ändå sina begränsningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde två olika kretsar för att jag ville ha två blåa LEDś som stod på dygnet runt för att få månljus på natten. Anledningen till att jag brände mina dioder var att det var för bra kräm i drivaren för att enbart driva två 3w LED.

Så då kommer frågan, någon som vet vart man kan köpa en drivare som är anpassad för att enbart driva två LEDś?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.molectric.com , Conrad.se, LED1.de eller kolla http://www.kjell.com/ och sök på drivare.

Grejen är att drivare för att bara köra 1-2 power LEDs oftast är gjorda för att köra på 12VDC och inte på 230VAC. Så kolla att det blir rätt så som Du vill ha det.

Den som Lasse rekomenderar ser bra ut, men just den varianten verkar bara ge 350 mA vilket är det man kör 1W LED på. Du behöver en som levererar 700 mA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...