Gå till innehåll

En ny LED belysning! vilka armaturer finns?


Hirez

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Ja efter att man tittat på ett ELOS, 120 tittat jag även på lite LED belysning.

Ja vet, dyrt, ung teknik etc. etc.

MEN, priserna börjar bli humana, till VISS del.

Styrning verkar fortfarande fara iväg, men annars hittade jag följande:

http://www.mvava.com/detail_976_led-aquarium-light.html

Verkar väldigt fint gjorda etc. Men nu behöver jag expert rådgivning.

Fick lite info från en SVENSK återförsäljare

Klipper in från hans mail:

Tillverkaren av akvariebelysningen rekommenderar följande.

White :14000-15000K ,Blue:460nm for salt water aquarium.

White : 7000-8000K ,Blue:460nm for fresh water.You maybe add some red color look very beautiful!

De säger också att den stora armaturen MA-30120-224 använder andra högeffekts lysdioder än de andra armaturerna. Dessa ger minst 60lumen per watt och det blir då totalt 9600lumen.

------

Det verkar alltså som man EJ kan dimmra, ha olika ljus etc. etc.

Helt enkelt en on/off lampa.

Har även spanat in på

http://www.fish-street.com/key_aquarium_led_lighting_europe_version

Men då kan man bara ändra ljus etc. genom att trycka på knappar på själva armaturen, alltså helt oanvändbart om man inte kan vakta akvariet varje stund.

Så med andra ord, är det efter lite läsande fortfarande bästa att köra en T5or, med några blåa rör som man sedan kan sätta på timer.

Åsikter? eller diskussion om nämnda armaturer uppskattas, man kan ju ha haft fel på någon punkt och läser gärna mig klokare. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mm.. Klurig fråga det där med LED. Jag har själv ett Elos 120. Var ruggigt sugen på LED och med tanke på hur enkelt det är att bygga själv så var det nära. dock är det många proffs som fortfarande menar att LED för SPS-kar kan bli tufft.

Jag tog det säkra före det osäkra och körde MH/t5 kombo till mitt kar. Jag skulle i vilket fall som helst absolut inte köra på ett kina-led. Skulle jag köra LED så skulle det vara ett med Cree leddar i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera av de Kinaproucerade LED-armaturen använder Creedioder, dvs en av de bästa dioderna just nu. Om man nu använder dioder på 1W eller 3 W spelar ingen som helst roll rent kvalitetsmässigt, fördelen med 3 w är bara att man kan ge mer ljus per ytenhet men med tanke på storleken av dioderna (den fysiska) så spelar det nog en mindre roll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle snarare säga (och detta vet jag eftersom jag och en kompis som jobbar heltid med import från Kina kollat upp detta väldigt noggrant) att i princip alla Kina-ledbelysningar inte har Cree som standard. I ett flertal fall kan man dock välja till dessa LED:ar mot en högre kostnad samt en något längre leveranstid.

Så här kan det exempelvis se ut:

"

Cree Version Model

For Customer require for Red LED Chips, please contact us for upgrade. Customer who require a Maxspect cover is FREELY, we recommend for 160W / 230W to change the cover half a year to provides the best lumux performance.

Customer select for Cree model is require for wait around 2 to 3 week. We only provides 3W white chips(Cree XPG 6700K) for Cree model. The 15WBlue and 30W white and 1w voilent is using semi model. Cree version will affect a little bit color range than semi chips

Under All color model, around 11000K to 12000K for Cree. If just using 3white , color range is 6700K(Yellow). Customer must beware and consider on it, it is better mixed with Blue color to start"

Sen när det gäller 1w VS 3w så tycker jag verkligen att det har betydelse.

1. Eftersom man kopplar dioderna i serie så ryker hela kedjan om en diod går sönder. Det betyder att man vill ha så få dioder som möjligt (med rim och reson såklart) för att minimera antalet felkällor.

2. Det som är det viktigaste är egentligen inte själva wattantalet utan "Luminous efficacy" som är ljusstyrkan ställd mot wattantalet. Många 3w har en väldigt hög sådan.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, det är en himla massa leds på den som jag tittade på.

Men då skall jag alltså hellre ta en armatur med 3W och välja CREE.

Detta låter helt rätt faktiskt.

MEN, då undrar jag, vilken armatur kan man med timer eller liknande välja NÄR och hur ljuset ser ut!!!

Någon som vet lite mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är man blind, men vilken annonsör? finns i sverige??? skulle vara bäst.

Sewatec, Det verkar dock vara tyskt...

Jag tror inte du hittar någon handllare i sverige som vågat sig in på LED på alvar.

Marknaden är liten och produkterna är relativt dyra samt så går utvecklinger fortfarande raskt frammåt.

Risken för att man blir sittande med dyra inventarier är fortfarande lite för stor.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...