Gå till innehåll

Planering av nytt 325 liters optiwhite + sump


Virse

Rekommenderade inlägg

Efter ett och ett halvt år med mitt första saltvattenskar (med t8 belysning och utan sump) så känner jag mig redo att skaffa ett nytt. Detta blir inget revolutionerande projekt då jag ser att det är flera andra som har liknande lösningar.

Akvariet ska stå längsmed soffan så att det går att beskådas från tre håll. I dagsläget är tanken att akvariet skall ha dimensionerna 130Lx50Bx50H med optiwhite på tre av rutorna. Den fjärde sidan, som står mot väggen, kommer att ha ett fack för ytavrinning som rinner ner i en sump på dryga 100 liter.

Själva akvariet och sumpen tänkte jag beställa av antingen Triton eller Akvarieleasing. Jag väntar fortfarande på en offert.

Bänken till akvariet har jag tänkt bygga själv i trä. Exakt hur den kommer att se ut har jag inte tagit ställning till ännu.

Sumpen har jag initialt tänkt mig relativt enkel. Jag ser inget behov av ett refugium så det blir större kammare för skummare och eventuellt annan teknik, en bubbelfälla och sedan en kammare för returen. Returen i sin tur tänkte jag mig ca 2000l/h. Ett önskemål jag har om returpumpen är att den skall gå att placera både i och utanför sumpen.

Ytavrinningen tänkte jag göra i stil med BeanAnimal, en väldigt populär lösning tydligen. För att inte riskera någon översvämning så har jag tänkt att all vattenvolym i akvariet ovan returen skall kunna få plats i sumpen (om returpumpen lägger av tex) och all vattenvolym i sumpen skall kunna få plats i akvariet (om ytavrinningen slemmar igen, eller något). Detta innebär att sumpen kanske bara är halvfull hela tiden.

Övrig teknik så har jag tänkt mig en Grotech HEA 150 skummare, eller motsvarande och så har jag spanat in en ljusramp på 6x54W T5.

Nu till frågorna. Bör jag planera in plats för ett refugium? Vad i så fall skulle jag ha det till? Är det vettigt att skummaren, som står i sumpen, bara står och suger in vatten i förbifarten till returen?

Måtten på akvariet är inte helt bestämda ännu, vad anser ni om höjden? Är det för grunt om man vill aquascapa lite?

Jag tar gärna emot synpunkter och tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett och ett halvt år med mitt första saltvattenskar (med t8 belysning och utan sump) så känner jag mig redo att skaffa ett nytt. Detta blir inget revolutionerande projekt då jag ser att det är flera andra som har liknande lösningar.

Akvariet ska stå längsmed soffan så att det går att beskådas från tre håll. I dagsläget är tanken att akvariet skall ha dimensionerna 130Lx50Bx50H med optiwhite på tre av rutorna. Den fjärde sidan, som står mot väggen, kommer att ha ett fack för ytavrinning som rinner ner i en sump på dryga 100 liter.

Själva akvariet och sumpen tänkte jag beställa av antingen Triton eller Akvarieleasing. Jag väntar fortfarande på en offert.

Bänken till akvariet har jag tänkt bygga själv i trä. Exakt hur den kommer att se ut har jag inte tagit ställning till ännu.

Sumpen har jag initialt tänkt mig relativt enkel. Jag ser inget behov av ett refugium så det blir större kammare för skummare och eventuellt annan teknik, en bubbelfälla och sedan en kammare för returen. Returen i sin tur tänkte jag mig ca 2000l/h. Ett önskemål jag har om returpumpen är att den skall gå att placera både i och utanför sumpen.

Ytavrinningen tänkte jag göra i stil med BeanAnimal, en väldigt populär lösning tydligen. För att inte riskera någon översvämning så har jag tänkt att all vattenvolym i akvariet ovan returen skall kunna få plats i sumpen (om returpumpen lägger av tex) och all vattenvolym i sumpen skall kunna få plats i akvariet (om ytavrinningen slemmar igen, eller något). Detta innebär att sumpen kanske bara är halvfull hela tiden.

Övrig teknik så har jag tänkt mig en Grotech HEA 150 skummare, eller motsvarande och så har jag spanat in en ljusramp på 6x54W T5.

Nu till frågorna. Bör jag planera in plats för ett refugium? Vad i så fall skulle jag ha det till? Är det vettigt att skummaren, som står i sumpen, bara står och suger in vatten i förbifarten till returen?

Måtten på akvariet är inte helt bestämda ännu, vad anser ni om höjden? Är det för grunt om man vill aquascapa lite?

Jag tar gärna emot synpunkter och tips!

Hej Robin.

Det låter som om du ska upprepa det jag precis gjort. Vansinnigt kul -Tummen upp

Jag kör på Optivit 120*62*60 med ytavrinningskammare i högra bakre hörnet. Sumpen är på 120 L och har tre fack. Skummare, bubbelfälla, teknikfack och returfack.

Min skummare (KZ Revolution Small) matas inte direkt utan tar vattnet som rinner ner i facket. Min har samma pump som returen, dvs samma vattenmängd passerar igenom skummaren som pumpas tillbaka.

Måttet på akvarie passade mig men det jag fann otroligt smidigt var att bygga möbeln så att det passar med standardmått på IKEA-luckorna.

Dessutom är 120 ett standardmått på ljusrampar.

Ett refugium känns inte nödvändigt. Planera dock in plats för vattenpåfyllning och ev. balling (om du ska köra med det). Planera även in el och ventilation på ett bra sätt. En retur på 2000L/h passar bra. Jag själv körde på Aquabee 2000/1 men har uppgraderat till 2500 L och en Red Dragon Mini (pga. ljudproblem i mitt sovrum som ligger i våningen under akvariet).

Kolla gärna igenom min tråd om du vill ha lite tips då bygget är snarlikt mitt.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin.

Det låter som om du ska upprepa det jag precis gjort. Vansinnigt kul -Tummen upp

Jag kör på Optivit 120*62*60 med ytavrinningskammare i högra bakre hörnet. Sumpen är på 120 L och har tre fack. Skummare, bubbelfälla, teknikfack och returfack.

Min skummare (KZ Revolution Small) matas inte direkt utan tar vattnet som rinner ner i facket. Min har samma pump som returen, dvs samma vattenmängd passerar igenom skummaren som pumpas tillbaka.

Måttet på akvarie passade mig men det jag fann otroligt smidigt var att bygga möbeln så att det passar med standardmått på IKEA-luckorna.

Dessutom är 120 ett standardmått på ljusrampar.

Ett refugium känns inte nödvändigt. Planera dock in plats för vattenpåfyllning och ev. balling (om du ska köra med det). Planera även in el och ventilation på ett bra sätt. En retur på 2000L/h passar bra. Jag själv körde på Aquabee 2000/1 men har uppgraderat till 2500 L och en Red Dragon Mini (pga. ljudproblem i mitt sovrum som ligger i våningen under akvariet).

Kolla gärna igenom min tråd om du vill ha lite tips då bygget är snarlikt mitt.

Lycka till!

Hej Peter!

Jag har faktiskt spanat en del på ditt kar. Vilka IKEA-luckor är det du har? Jag tänkte mig 130cm långt i och med att mitt ytavrinningsfack kommer ta en knapp decimeter. Jag tänkte ha ytavrinning längs med hela kortsidan fast bara runt en dm djupt.

En pump som driver både skummare och returpump låter smidigt. Det kan ju fungera beroende på vilken skummare jag kommer över.

Hur upplever du djupet i ditt akvarium? Jag funderar över om de 50cm jag har planerat blir för grunt.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätter du en baffel till returfacket i sumpen så behöver du inte ha plats för mer än det vatten som får plats där i karet vid en eventuell igensättnig av ytavrinningen.

Då får du dessutom en konstant nivå i sumpen till skummaren.

En baffwhat? Menar du någon form av skärm som vattnet rinner över för att komma till returfacket? Jag tror jag förstår vad du menar :nöjd:

Tack Jimmy!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du blir mer nöjd med 60 på djupet.

Har sett ett 600 liters med enbart 50cm djup, det hade gjort mycket med den extra decimetern kan jag säga.

Jag var lite osäker på om 60cm djupt gjorde det svårt att nå botten, men jag kollade nyss och det borde inte vara några problem. Jag tror också att 60 på djupet blir bra. Men då blir man nästan sugen på att ha det 60 brett också. Volymen drar iväg... Jag vill nog helst hålla mig under 400 liter i displayen.

Alternativen är väl 130Lx50Bx50H (325 liter), 130Lx50Bx60H (390 liter), 130Lx55Bx55H (393 liter)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever att 60 cm är perfekt både som höjd och djup. Man når till botten precis med armen så det fungerar bra höjmässigt. Med 60 cm djup (bredd) så är det enklare att få till en luftig aquascape och mycket grottor (fisken är framme mer om den har mycket bra gömställen och grottor.)

De luckor jag använt är ikeas högblanka vita köksluckor "abstrakt". Skåpet målades med vit högblank färg så jag märker knappt skillnad på nyanserna mellan skåp och dörr. Därför kan du kanske ha 5 cm på var sida om dörrarna alternativt 10 cm mot "väggsidan" om den ska stå med kortsidan mot en vägg.

Fördelen med IKEA-luckorna är att det är standard och relativt billigt att byta utseende på sin möbel.

Jag föreslår 130x60x60 (468L) alternativt 130x60x55 (429L)

Men om du inte vill ha ett stag eller list upptill kan du nog inte ha högre än 50 cm (glaset bågnar ut för mycket då).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt, vi talar inte om samma djup. :)

Djup för mig: framifrån och bak. Höjd för mig: nerifrån och upp. :)

Så: 130x60x50(55) Där har du vad jag tycker är bra för en burk i den storleken.

Ang. baffeln så förstår du mig nog rätt. :)

Ah, ok. Det klassiska missförståndet :snurrig:

60 på djupet kan nog bli svårt för jag tänkte klämma in akvariet mellan soffan och en dörrpost, där det idag är 50cm. Jag får däremot ner soffan 5cm mot väggen så 55 djup är ingen omöjlighet. Det skall övervägas, tack! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upplever att 60 cm är perfekt både som höjd och djup. Man når till botten precis med armen så det fungerar bra höjmässigt. Med 60 cm djup (bredd) så är det enklare att få till en luftig aquascape och mycket grottor (fisken är framme mer om den har mycket bra gömställen och grottor.)

De luckor jag använt är ikeas högblanka vita köksluckor "abstrakt". Skåpet målades med vit högblank färg så jag märker knappt skillnad på nyanserna mellan skåp och dörr. Därför kan du kanske ha 5 cm på var sida om dörrarna alternativt 10 cm mot "väggsidan" om den ska stå med kortsidan mot en vägg.

Fördelen med IKEA-luckorna är att det är standard och relativt billigt att byta utseende på sin möbel.

Jag föreslår 130x60x60 (468L) alternativt 130x60x55 (429L)

Men om du inte vill ha ett stag eller list upptill kan du nog inte ha högre än 50 cm (glaset bågnar ut för mycket då).

Givetvis, jag tror att det blir någon kompromiss. Jag vill inte ha allt för stora vattenvolymer men samtidigt ha gott om utrymme. Det lutar nog åt 130x55x55, djupare kan jag inte ha. Om det räcker med att kapa 5cm på höjden så gör jag nog det för att slippa staget, men vi får se. Vilken tjocklek har du på glaset i ditt kar?

Jag ska ha luckorna i åtanke när jag börja rita upp bänken. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis, jag tror att det blir någon kompromiss. Jag vill inte ha allt för stora vattenvolymer men samtidigt ha gott om utrymme. Det lutar nog åt 130x55x55, djupare kan jag inte ha. Om det räcker med att kapa 5cm på höjden så gör jag nog det för att slippa staget, men vi får se. Vilken tjocklek har du på glaset i ditt kar?

Jag ska ha luckorna i åtanke när jag börja rita upp bänken. Tack!

Jag har 12 mm men jag fick sätta en kantlist högst upp. Detta har visat sig vara praktiskt. Det är rätt skönt med en liten avställningsyta när man fixar med akvariet :) . Kantlisten sitter bara på långsidorna och är silikonade med genomskinligt silikon medan resten har svart silikon. Min tanke var att plagiera ett ELOS-kar fast mer i min smak med mått och glas. Mitt skåp är ganska högt då jag valde de högsta luckorna som mall (97 cm tror jag). Akvarie står fritt i en hörna och det är lättare att se in i det när man står upp framför det. Om det hade varit i blickfånget när jag sitter ner hade jag valt 70-75 cm högt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 12 mm men jag fick sätta en kantlist högst upp. Detta har visat sig vara praktiskt. Det är rätt skönt med en liten avställningsyta när man fixar med akvariet :) . Kantlisten sitter bara på långsidorna och är silikonade med genomskinligt silikon medan resten har svart silikon. Min tanke var att plagiera ett ELOS-kar fast mer i min smak med mått och glas. Mitt skåp är ganska högt då jag valde de högsta luckorna som mall (97 cm tror jag). Akvarie står fritt i en hörna och det är lättare att se in i det när man står upp framför det. Om det hade varit i blickfånget när jag sitter ner hade jag valt 70-75 cm högt..

Ah ok. Kantlister räknar jag med, det är ju som du säger rätt praktiskt. Dessutom kanske det förhindrar många djur från att smita :)

Mitt akvarium ska stå vid sidan av soffan, så jag tänkte bygga bänken upp i höjd med armstödet, det fanns passande luckor på IKEA för det, frågan är bara var jag får tag på spånskivor eller motsvarande som liknar dessa (högblank svarta) så att jag kan klä in hela bänken i dessa.

Jag har läst igenom det mesta i din tråd nu fram tills att du fick akvariet. Det är en hel del man inte hade tänkt på själv. Tex att en luftspalt kan vara bra mellan bänken och golvet, att justerbara fötter hjälper att få bänken vågrät osv. Nu har jag någon att luta mig lite på -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehehe... Det är mängder med smarta saker att tänka på.

Det jag missade i mitt skåp var att planera och mäta för ballingdunkarna samt att jag borde ha fixat lite hyllor för mat mm. Men de kan man alltid sätta på dörrens insida.

En detalj som jag är riktigt nöjd med var att jag satte reglar runt hela botten och silikonade för att få det vattentätt. Detta gör att sumpen står i en balja och min skummare har levt rullan några gången och svämmat över. (Jag hade då en PET-flaska med en slag från skummarkoppen som fylldes upp. Enkelt att tömma tyckte ja men den svämmade över och vattnet rann brevid sumpen men som tur var så fanns ju "baljan" i forma av skåpets botten.)

När det gäller justerbara fötter struntade jag i det eftersom jag har ett plankgolv. Detta då skulle det bli för mycket belastning på olika punkter. Därför tog jag tre reglar till fötter istället. Dessa reglar vägde jag dock av så att akvariet är i våg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en bra ide med en balja Peter!

Jag har suttit och klurat lite på hur jag ska bygga bänken. Ju mer man tänker på det desto fler frågetecken dyker upp. Nu tror jag nästan att jag ska anpassa mig efter IKEAs luckor och täckskivor, vilket innebär att jag får tänka om ang. akvariets dimensioner...

Vad jag kommit fram till idag är att akvariet kanske bör vara 120x60x55 och bänken 120x60x72. Eftersom långsidan då blir 120x72 så får jag precis plats med två av IKEAs Abstrakt Dörr 60x70 och på så sätt hänger alltså dörrarna 2 cm över golvet. Kortsidorna och baksidan täcker jag med totalt 4 st Abstrakt Perfekt 59.5x70 täckskivor, även dessa hänger på så vis 2cm över golvet. Vad tros om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en bra grundidé. Men tänk dig nu för hur skivorna ska sitta. De har en tjocklek också som måste räknas med i antingen bredden eller djupet.

Mitt är konstruerat så att jag har samma bredd och djup på akvariet som bänken. Dvs det sticker inte ut någonting.

Akvariet är 120 brett vilket passar bra till 2 st 59,5 cm luckor fram.

På sidan hade jag tänkt använda samma luckor, dvs 59,5 cm + 2 cm (luckans tjocklek). Detta gav mig då djupet 62 cm. Bakpartiet är en MDF som är 120 - 2x2 = 116 cm.

Detta är sedan viktigt att tänka på när man ska bygga stommen.

En ytterligare viktig detalj att planera in är hur man ska fästa gångjärnen. En stolpe i ytterkant fram gör att det inte går att fästa den... I normala fall fästs luckan på insidan av en skåpvägg som är ca 2cm tjock. Jag fick flytta in de främre hörnstolparna för att detta skulle fungera.

Ja, det är en del att tänka på med bänken. Jag tror du hittar några riktningar och bilder i min tråd.

Det är en stor fördel med att bygga själv och kunna måttanpassa akvariet perfekt. Min utgångspunkt blev då standardluckornas och skivornas mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du ju rätt i, om jag inte vill att något ska sticka ut måste jag ta hänsyn till luckorna/skivorna antingen på bredden eller längden. Men då sticker alltså akvariet ut en dryg cm från den bärande konstruktionen, finns det inga risker i och med att trycket blir väldigt högt längst ut?

Fäste du gångjärnen i täckskivorna eller satte du dit någon mindre regel?

Är det möjligt att bygga möbeln 120x60 och sätta skivorna så att den får dimensionerna 122x60? Dvs att täckskivorna på sidorna går ut jäms med dörrarna så att de bidrar på längden istället för att luckorna bidrar på djupet. Eller skulle det se konstigt ut eller inte fungera rent praktiskt med luckornas funktion? Min planering börjar likna din mer och mer... :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan självklart bygga efter eget tycke och smak. Jag ville ha det så stilrent som möjligt framifrån. Om du vill att täcksidorna ska komma fram på sidorna, dvs du ser kanten framifrån och luckorna sitter emellan, så måste du ändå fundera på isättningen av gångjärnen. Du kan inte då sätta IKEAs standardgångjärn direkt på täckskivan.

Tänk som ett kök. Du har stommar och monterar luckor på dom. Sedan monterar du på täcksidor utanpå skåpstommen. Om du väljer att göra detta så blir karet 124 cm brett om täckskivans tjocklek är 2 cm, dvs 120 + 2 + 2 = 124 cm

När det gäller om karet klarar av att inte få stöd på kanterna så prata med glasmästaren. Jag själv drog slutsatser efter jag har läst Jakens tråd där han byggt enlig denna princip. Det fungerar kanon för mig... so far ;)

Här är Jakens tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14093&highlight=ikea&page=8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner samma sak. Dimensionerna på akvariet är inte heliga men möbeln SKA vara snygg (det kommer ju akvariet att vara hur som helst).

Jag förstår vad du menar, det blir nog bäst att man bara ser luckorna framifrån, alltså verkar jag landa på 120x62, som dig. Jag måste bara säkerställa att jag verkligen får plats innan jag går vidare nu.

Det känns lite som om jag skulle ta och köpa luckorna och täckskivorna först, för att sedan rita upp hur bänken ska byggas och sist måttbeställa akvariet.

Tusen tack för all hjälp hittills Peter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skippade täckskivor på sidorna och kapade till MDF stället (måttkapade på bygghandeln) och skruvade fast dom. Blev grymt stabilt och jag kunde fästa dörrarna i dom. Jag hade nämligen tänkt från början att sidorna skulle vara precis som dörrarna, dvs utbytbara, men skrotade idén när jag insåg att det blev billigare, stabilare enklare. En smaksak helt enkelt. (Då hade jag inte behövt beställa 62 djup utan kunnat valt vad jag ville för djup... men men... 62 är bra) :)

Lycka till nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Då var bänken byggd!

Det finns fortfarande en hel del att göra på bänken, el ska dras in, den ska ljudisoleras, någon form av mjuk matta som glaset ska stå på måste på plats. Någon som har tips på vad man kan använda för material? Jag måste också planera in någon form av ventilation.

Nu kan jag i alla fall fokusera på ritningarna till akvariet. Jag har som sagt tidigare tänkt mig ytavrinning på ena kortsidan och en retur genom botten vid den andra kortsidan. Vad tror ni om 2 st genomföringar för ytavrinningen på 25mm vardera och returen på 25mm?

F.ö har jag tänkt mig en ATI Powercone skummare då de fallit ner i rätt prisklass, dessutom tänkte jag mig en ramp på 8x39W, eftersom akvariet är 120cm långt och ca 10cm försvinner pga ytavrinningen så kanske det passar sig bäst med 39W istället för 54W. Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robin.

Kul att träffas idag som snabbast. Nu kom jag på vart jag kände till ditt kar och surfade in denna tråden igen :)

Har du någon bild på bänken så vore det kul att se den.

När det gäller Din ramp så funderade jag på detta idag och kom nog fram till samma slutsats som du att 39 w blir bättre ur ett längdperspektiv. Om karet ska stå som en rumsavdelare så vill du inte ha gaveln på rampen mot väggen, då det täcker luftinsläppet. Dessutom minskar du sannolikheten för att slå huvudet i rampen när man passerar förbi gaveln.

När det gäller elen så tänk på att du vill ha enskilda avstängningsmöjligheter på olika prylar i sumpen. Jag har en separat strömbrytare till skummaren, osmospåfyllningen, zeovitreaktorn och returpumpen. Detta gör att jag kan jobba/rengöra saker utan att stänga av resten av systemet.

Dessutom har jag köpt ett grenuttag som jag kan programmera start och stopptider på 4 uttag via en usb-port. Denna använder jag till belysningen.

Tänk även på att ha en del lediga uttag då du ibland kommer att vilja ha någon lite extra grej inkopplad från tid till annan.

När det gäller fläktar så har jag 2 st Noctua Silent (80 mm) som drivs av en "puck" (välj en med valbar voltstyrka så kan du reglera hastigheten).

När det gäller returröret så skulle jag inte dra den till andra sidan. Returröret måste nämligen hela vägen upp till ytan (annars så töms hela akvariet ner i sumpen) och det är svårt att få till den snyggt. Låt istället returröret komma ut i ytavrinningsfacket och sedan ner framför en streampump som cirkulerar tillbaka vattnet ut i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, ja jag tyckte väl att jag kände igen dig :)

Jag lägger upp en bild eller två på bänken imorgon kväll, den blev inte riktigt som jag tänkte mig rent utseendemässigt då jag fick improvisera lite under byggets gång. Men kraftig (och tung) blev den.

Ja jag tror nog att 39W blir mer praktiskt, då blir det inte heller lika mycket "ljus spill" ner på golvet runt om.

Tack för tipsen om elen, vart hittade du det grenuttaget? Jag hade också tänkt mig datorfläktar, får bara se vart jag placerar dem. Vill helst inte att de ska synas allt för mycket.

Tanken med returröret är att det ska komma upp på andra sidan och gå nästan hela vägen upp till ytan (2-3 cm under) för att sedan blåsa ut vattnet längs ytan. På så sätt borde bara de centimeterna ovanför returens topp tömmas ner i sumpen, om returpumpen stannar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte eldosan på www.aquaristic.net men den finns i Sverige.

http://www.aquaristic.net/index.php?sid=59b4b17089118a064f792770beba45da&cl=search&searchparam=262010

Tänk bara på att returröret blir väldigt mycket i synfältet. En smaksak helt enkelt.

Sätt fläktarna närmast väggen. Sätt på ett galler och måla den i samma färg som möbeln. Sedan kan du ha någon inne i bänken som cirkulerar luften innuti också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart hittade du en passande transformator till fläktarna? Det bästa jag hittat hittills är vanlig nätadapter på kjell&co med ställbar voltstyrka 3-12V.

Jag blev riktigt sugen på det där grenuttaget, vet du vart man får tag på det i Sverige? Har letat runt lite men hittar inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...