Gå till innehåll

Planering av nytt 325 liters optiwhite + sump


Virse

Rekommenderade inlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sådan trafo jag skaffat. Den kan driva flera fläktar utan problem (kolla bara Amperen så att du har minst 500 mA, vilket borde räcka)

Uttaget hittar du här annars:

http://shop.conrad.se/websale7/PROGR.-GRENUTTAGM.-%d6VERSP%c4NNIN-GSSKYDD.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f17267%5f0809011%2fmi%7d%7bpi%2f610808%2fpi%7d%7btype%2fextern%5fsearch%2ftype%7d%7bpo%2f1%2fpo%7d%7bsf%2f%3cs1%3egembird%3c%2fs1%3e%3cs5%3e1%3c%2fs5%3e%2fsf%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bp1%2f06d722aa8d588134cd2c1ed3b2cc8617%2fp1%7d%7bmd5%2f7f00a54512ac3bf15695f58047313c6a%2fmd5%7d

Conrad har andra bra grenuttag där varje uttag har en egen strömbrytare. Jag skulle ha köpt en sådan men den var 3-4 cm för lång för mig.

Excellent! Den får det bli. Nu har jag precis ritat klart displaytanken och sumpen och ska snart lägga beställningen. Bänken har jag byggt i mina föräldrars garage och den tar jag hem nu på måndag, får återkomma med bilder då :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Ja.. här har det inte hänt mycket på sistone. Beställningen har tagit mycket längre tid än väntat, men akvariet ska nu vara på plats om två veckor. Det var alltså 15 veckor sen jag beställde det. Under denna tid har jag haft tid att planera och förbereda, minst sagt -bok

Hur som helst så är det bara lite kabeldragning kvar att göra på bänken och en list som ska upp. Jag ska även aquascapa med LS när akvariet kommer. Köpa ny skummare och en biopelletsreaktor.

Frågan är om jag ska starta upp det nya akvariet från scratch eller om jag ska flytta över LS och vatten från det gamla för att slippa omstarten. Om jag nu väljer det sistnämnda alternativet så är tanken att fylla det till hälften med nyblandat saltvatten och sedan andra halvan med det gamla vattnet och allt levande och teknik på en gång för att därefter fylla på med vatten i sumpen och starta all teknik där i.

Det enda som talar emot är att den torra LSen kommer vara med från början, dock ska denna vara ordentligt rengjord. Ska nämnas att jag har ca 25kg torr LS och ca 25kg LS i det gamla akvariet.

Nackdelen med att starta det nya från scratch är att jag behöver köra två akvarier samtidigt, dvs jag behöver två skummare, fler pumpar, två doppvärmare osv osv.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ändå ska köpa ny skummare så gör det ju inte så mycket att du får köa dubbelt.

Du behöver säkert inte samma cirkulation i det karet med enbart sten heller, sen en doppvärmare kanske du kan låna av någon ett tag? Finns ju en del folk i Stockholm.

Hade det varit jag så hade jag inte tagit något gammalt vatten med, bakteriekulturen sitter i stenen, och när du börjar rota runt i det gamla karet så kommer det ut en massa smuts i vattnet som du annars får med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ändå ska köpa ny skummare så gör det ju inte så mycket att du får köa dubbelt.

Du behöver säkert inte samma cirkulation i det karet med enbart sten heller, sen en doppvärmare kanske du kan låna av någon ett tag? Finns ju en del folk i Stockholm.

Hade det varit jag så hade jag inte tagit något gammalt vatten med, bakteriekulturen sitter i stenen, och när du börjar rota runt i det gamla karet så kommer det ut en massa smuts i vattnet som du annars får med dig.

Du har ju en poäng med tekniken. Det borde ju inte vara något problem egentligen. Men visst finns det väl frisimmande bakterier i vattnet också? Att det skulle komma med en massa smuts tvivlar jag på i mitt fall. Jag har enbart ett tunt lager sand som är välvänt :) Om det sitter smuts på stenarna kan jag ju alltid skaka/skrubba dessa i en hink innan jag flyttar över dem.

Den stora fördelen så som jag ser det är att jag skulle spara tid samt att allt levande inte behövs koppas in i ett nytt system, utan det blir bara som ett större vattenbyte.

Fick du tag i en Gembird Robin (det USB-styrda uttaget). Jag har annars ett som ligger här utan att jag använder det. skicka PM i så fall om du är intresserad.

MVH Lasse

Japp, fick tag i en. En till skulle kanske inte skada när jag tänker efter. Ska fundera på saken. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har akvariet äntligen kommit och jag håller på och drar rör för avrinningen och returen.

En fråga som slog mig är hur långt ifrån kanten på akvariet som man vill ha vattenytan. Man vill ju gärna ha så mycket vatten i som möjligt för att få djup, samtidigt som det kanske är dumt att ha ytan för nära kanten.

Jag tänkte mig 4 cm under kanten, låter det för högt? Visst kan man reglera detta med kammen senare men jag tänkte dra returen så pass högt att sumpen inte fylls om returpumpen skulle stanna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är snart allt klart för att starta. Jag saknar lite teknik så som en bättre skummare, en biopelletsreaktor och lite kraftigare cirkulationspumpar.

Det återstår lite jobb kvar på bänken invändigt, men inget jag inte kan ta i efterhand.

Har inte riktigt bestämt mig ännu för om jag ska försöka flytta över vatten, sten och djur från det gamla akvariet i ett eller om jag ska starta upp det nya och köra det parallellt tills det är stabilt och sedan flytta över djuren och lite sten.

Skulle jag flytta allt på en gång så skulle jag ta hälften av vattnet från gamla akvariet, flytta över det först och sedan djuren och stenen för att sedan fylla på med nytt saltvatten i lagom takt. På så sätt borde väl inte djuren stressas allt för mycket?

Bjuder på två bilder tills vidare -dans

post-4262-14468921714994_thumb.jpg

post-4262-14468921715185_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är nog att köra båda systemen parallellt om du har möjligheten.

Lust att utveckla? :)

Laggeman påpekade att man drar upp mycket skit och får med sig det när man flyttar över. Men min tanke var att ta ungefär hälften av vattnet och sen djuren. Min sandbädd är på drygt en cm i mitt gamla kar och sanden är väl vänd. Stenen som jag flyttar över efter djuren kommer skrubbas lite lätt. Alltså borde jag inte behöva oroa mig för så värst mycket smuts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att fylla akvariet med osmosvatten nu. Tyvärr producerar osmosen bara 75-80l/dygnet så det är en långsam process.

Min strategi ser ut så här:

- Kör stenen tillsammans med fosfatremover i akvariet med osmosvatten tills skummare och biopelletsreaktorn kommer.

När tekniken har kommit:

- Töm det nya akvariet på osmosvattnet. Fyll det nya med 75 liter nytt saltvatten, se till att värma detta.

- Fyll på med 50 liter av det gamla akvariets vatten när 50 liter nytt vatten är klart.

- Fortsätt fyll med nytt saltvatten. Flytta över en del LS som är ren och fin.

- Sätt igång biopelletsreaktorn och skummaren så fort sumpen börjar fyllas.

- Låt det gå en vecka eller två.

- Kör i den nya sanden.

- Låt det gå en vecka.

- Mät av Nitrit, Nitrat, om OK ->

- Flytta mer LS och djuren från gamla till nya

Tänker mig alltså att jag kan skynda på processen med lite LS och vatten från gamla akvariet.

Lägger upp ett par bilder på kvällsbelysningen. Ska bli mys det här :nöjd:

post-4262-144689217327_thumb.jpg

post-4262-14468921732895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och funderat på vilka fiskar jag vill ha i det nya akvariet och i vilken ordning jag bör introducera dem för att undvika konflikter.

Kom gärna med feedback på om någon kombination är dum eller om en av dessa fiskar inte hör hemma i det nya akvariet, om det blir för mycket fiskar eller något annat.

Jag listar dem i ordning jag har tänkt introducera dem.

1. Paracheilinus carpenteri (Carpenter's Flasher Wrasse): 1 hane, 2 honor

2. Halichoeres chrysotaenia (Vroliks Wrasse)

3. Zebrasoma flavescens (Yellow Tang), Paracanthurus hepatus (Blue Tang), Zebrasoma veliferum (Sailfin Tang): 2st

4. Centropyge loricula (Flame Angelfish)

Jag har alltid varit fascinerad av Pseudocheilinus hexataenia (Six Line Wrasse) men denna fisk har en tendens att kunna vara aggressiv. Så med ett par carpenteri så är hexantaenian utesluten. Skulle det inte gå att få tag i carpenteri däremot så ska jag överväga en hexataenia och i så fall introducera den efter C. loricula.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jävlar i min låda, ser riktigt läckert ut!, finns det gömställen å sånt ?, kirurger brukar vilja gömma sig, alla fiskar har en tendens att ha möjligheten att gömma sig :)

Det finns några gömställen men just nu är det ont om dem för lite större fiskar. Men det kommer mer LS. Det du ser nu är 20-25kg död LS, sen har jag lite drygt 20kg LS i min gamla burk som ska flyttas över när det är dags att starta. Tänkte även köpa mig några kg ny LS också.

Men jag ska försöka hålla det minimalistiskt, så jag tror nog inte att det blir mycket mer än ca 10kg LS till i displayen. Resten får gå i sumpen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några gömställen men just nu är det ont om dem för lite större fiskar. Men det kommer mer LS. Det du ser nu är 20-25kg död LS, sen har jag lite drygt 20kg LS i min gamla burk som ska flyttas över när det är dags att starta. Tänkte även köpa mig några kg ny LS också.

Men jag ska försöka hålla det minimalistiskt, så jag tror nog inte att det blir mycket mer än ca 10kg LS till i displayen. Resten får gå i sumpen :)

Okej, jag själv har rätt dåligt med gömställen i mitt 540L just nu så kommer få göra om stenröset, kirurgen blir lätt stressad om nätterna som det verkar då den inte har någon riktig 'sovhåla' den har en håla den är i dagtid, men kvällstid vill han inte vistas i den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu är akvariet startat. Kommer att lägga upp en ny tråd inom ett par veckor. Just nu ser det inte så vackert ut då jag har placerat ut LS bland all död LS, huller om buller.

En frågeställning som dök upp nu när jag startade var om man ska starta skummaren med en gång, eller vänta ett par dagar, upp till en vecka. Alla uppstartsguider talar för att starta skummaren med en gång, men varför vill man skumma bort de bakterier som ska bli fler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...